گلستان با کمبود شدید خون مواجه است
مدیرکل انتقال خون گلستان:

گلستان با کمبود شدید خون مواجه است

پزشکی دیجیتال به داد بیماران می رسد

استارتاپ های نوین برای گره گشایی و رفع معضلات خدمات پزشکی، نواقص، کمبودها، کاهش هزینه ها به کمک این حوزه آمده تا بیماران در خانه از مطلوب ترین خدمات با کمترین چالش بهره مند شوند.
استارتاپ های نوین برای گره گشایی و رفع معضلات خدمات پزشکی، نواقص، کمبودها، کاهش هزینه ها به کمک این حوزه آمده تا بیماران در خانه از مطلوب ترین خدمات با کمترین چالش بهره مند شوند.
کد خبر: ۱۴۷۲۷۸۵
نویسنده شبیر دائمی
با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن فضای مجازی، کسب و کارهای زیادی در این حوزه رونق گرفته اند که مزیت های فراوانی را برای مردم و حاکمیت به همراه دارند و ضروری است که برای توسعه این کسب و کارها که رفاه و آسایش را برای مردم به همراه دارد بستر ها و زیرساخت های آن فراهم شود.

یکی از کسب و کارهای مهم که با حوزه سلامت مردم در ارتباط بوده، ارائه خدمات سلامت و پزشکی آنلاین است و برای بیماران و افراد جامعه این شرایط را فراهم می سازد که بدون انتظار و قرار گرفتن در صف های طولانی از ویزیت پزشک و سایر خدمات حوزه سلامت بهره مند شوند.

شرکت خدمات پزشکی کاسپین در بستر استارت آپ های نوین، در این حوزه پیشگام بوده و امروزه موفق شده مشاوره، ویزیت، تهیه دارو، خدمات پرستاری، آزمایشگاهی و دیگر خدمات پزشکی را به صورت آنلاین به مردم ارائه دهد.  خبرنگار جام جم در گرگان با «نیما پاکمنش» مدیر مرکز خدمات پزشکی کاسپین داشته تا با مسائل و مزیت های این استارت آپ بیشتر آشنا شویم.

* دلایل ایجاد این استارت آپ چیست؟

در حال حاضر همه به دنبال این هستند که در کوتاه ترین زمان بهترین خدمات را بتوانند دریافت کنند. فضای مجازی و شرایط دسترسی مردم به اینترنت ارائه خدمات را آسانتر کرده است اما در این میان بین حوزه سلامت و ارائه خدمات آنلاین شکاف زیادی وجود داشت و مردم مجبور بودند که برای دریافت حضوری این خدمات در صف های طولانی در انتظار باشند.

با توجه به پیشرفت های حوزه مجازی، دنیای پزشکی در حال تغییر است و ارائه خدمات سلامت به منظور دسترسی راحت تر، خدمات ارزانتر، به دور از صف های طولانی در جامعه ضروری است.

بیماران نسل جدید به دنبال خدماتی هستند که با استفاده از گوشی و اینترنت بتوانند در زمان صرفه جویی و خدمات باکیفیت و شخصی استفاده کنند.

در شرکت مرکز خدمات پزشکی کاسپین این خدمات را متفاوت تر از گذشته به مردم ارائه می دهیم و مردم می توانند به صورت آنلاین، مشاوره تلفنی و یا در منزل از خدمات حوزه سلامت برای بیماران بهره مند خود شوند.

شرکت خدمات پزشکی کاسپین شکافی که در حوزه سلامت اتفاق افتاده را پرکرده تا امروزه نیاز مردم در حوزه سلامت در فضای آرام و با کمترین تنش مرتفع شود.

 

* چالش های حوزه اقتصاد سلامت در ایران چیست؟

چالش ها در حوزه فناوری های نو و سلامت بسیار زیاد است، مخصوصا در حوزه ما که پزشکی با تکنولوژی ترکیب و سایتی را تاسیس و راه اندازی کرده ایم که سرویس های مختلفی را ارائه می دهد.

از ابتدای کار با مشکلات زیادی روبه رو شدیم از جمله این مشکلات می توان به اخذ مجوز های لازم از ارگان هایی که در حوزه سلامت و آی تی فعالیت می کنند، اشاره کرد.

روند حساسیت ها در حوزه سلامت را به خوبی درک می کنیم و از آنجا که این حوزه با جان مردم سروکار دارد برای گرفتن مجوز ها باید بررسی و تحقیقات بیشتری انجام شود اما حوزه قانون گذاری برای کسب و کارها و استارت آپ ها زیاد چابک نیست. تاخیر در زمان ارائه خدمات هم ما را متضرر می کند و هم به علت اینکه خدمات دیرتر به دست مردم می رسد آنها نیز متضرر می شوند.

متاسفانه برای این حوزه قانون گذاری وجود ندارد و باید این جامعه شکل بگیرد. ما به عنوان کسانی که پیشرو در حوزه این فناوری هستیم مجبوریم به دلیل نبود زیرساخت ها و چارت های پیش بینی نشده در این حوزه هزینه های زیادی را نسبت به افراد دیگری که در این حوزه وارد می شوند را بپردازیم.

امیدوارم حوزه درمان، غذا و دارو و قانون گذاری بیشتر در تعامل با شرکت هایی مانند کاسپین باشند که بهتر و سریعتر برخی از مشکلات در حوزه خدمات سلامت رفع شود.

کمبود نیروی انسانی از دیگر چالش های حوزه سلامت است؛ با وجود اینکه برخی قوانین و محدودیت ها برای مهاجرت پزشکان و پرستاران وجود دارد اما باز هم متاسفانه به دلایل زیادی شاهد مهاجرت این قشر هستیم و دولت برای جلوگیری از این مهاجرت و کمبود نیروی انسانی باید زیرساخت ها برای حضور پزشکان را مهیا کند.

 

خدمات سلامت آنلاین می تواند این مشکل را حل کند؛ تصور کنید که پزشکی مهاجرت کرده و خارج از ایران است اما می تواند به مردم خودش با ارائه مشاوره پزشکی خارج از کشور خدمات ارائه دهد، کمبود نیروی انسانی حوزه سلامت یک مشکل جهانی است.

به عنوان مثال؛ ۲۵ درصد بیماری های مختلف در آفریقا اتفاق می افتد اما تنها سه درصد نیروی انسانی سلامت در آنجا وجود دارد یا در آمریکا شش هزار کمبود نیروی سلامت به ۲۵ هزار نفر رسیده است که این نشان از کمبود نیروی سلامت در همه جای دنیا دارد و یک هشدار برای کشور ما محسوب می شود که متاسفانه با پدیده مهاجرت نیروهای متخصص مواجه است.

 

* چه نوع سرویس در حوزه خدمات سلامت ارائه می دهید؟

با تجربه هایی که با فعالیت در بخش های مختلف سلامت داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این شکاف را با نیروی متخصص و با استفاده از تکنولوژی پر کنیم و به همین منظور تیمی از متخصصان پزشکی، پرستارِ آزمایشگاهی و همکاران در علوم کامپیوتر تشکیل دادیم و به این موضوعات پرداختیم.

در نتیجه به خدماتی که در حال حاضر در سایت ما وجود دارد رسیدیم و خدماتی مانند آزمایش در منزل، تزریق واکسن در منزل، تزریقات در منزل و ویزیت در منزل برای سالمندان و کسانی که به هر دلیلی نمی توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند، خدمات فیزیوتراپی، تعویض زخم بستر، زخم دیابتی و تمام خدماتی که قابلیت انجام در منزل را داشته باشد را به صورت آنلاین و حضور در محل انجام می دهیم.

 

 

همچنین همکاران ما می‌توانند دارو هایی که توسط پزشک تجویز شده باشد را تهیه و در منزل به بیماران تحویل دهند.

در کنار این خدمات پنلی در جامعه مجازی سلامت در نظر گرفتیم که بیماران می توانند با مراجعه به آن سوالات خود در حوزه بیماری و پزشکی را بپرسند و پزشکان به صورت رایگان پاسخگوی آنان خواهند بود و اگر نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق تر باشد هزینه کمی گرفته می شود که بتوانند تخصصی تر با پزشک در میان بگذارند.

 

حضور نیما پاکمنش

 

* جایگاه اقتصاد سلامت در دنیا چگونه است؟

کرونا باعث تغییر بسیاری در حوزه سلامت دیجیتال شد و اتفاقات خوبی را در این حوزه رقم زد. سبد دیجیتال به دو بخش قبل از کووید ۱۹ و بعد از آن تقسیم می شود، قبل از کرونا رشد خاصی در حوزه پزشکی دیجیتال صورت نگرفته بود اما با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن برخی از مطب ها و بیمار شدن پزشکان مجبور شدیم به سمت مشاوره های آنلاین پزشکی گام برداریم.

با وقوع این شرایط رشد ۶۰ درصدی حوزه سلامت دیجیتال را شاهد بودیم که این موضوع باعث رشد اقتصاد سلامت آنلاین شده است.

فعالیت های مختلفی در حوزه سلامت آنلاین وجود دارد و شرکت های بسیاری در ایران علاقه مند شدند که در حوزه سلامت دیجیتال سرمایه گذاری کنند و این حوزه پیشرفت خوبی در ایران داشته است اما به خاطر اینکه به زیر ساخت های مورد نیاز مانند اینترنت پرسرعت که بتواند نیاز پزشکی را مرتفع کند، دسترسی نداریم باز از دنیا عقب هستیم.

در دنیا نیز سخت گیری هایی در حوزه سلامت وجود دارد اما بر خلاف ایران ابتدا اجازه می دهند که فعالیتی شروع شود و در این حوزه حرکت کند و بعد اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را اصلاح می کنند تا مطابق سیستم سلامت پیش رود.

 

* مشکلات قانون گذاری در حوزه سلامت چگونه است ؟

یکی از تفاوت های دیگری که بین ایران و دیگر کشورها در حوزه سلامت وجود دارد، هم افزایی است. ایران کشوری بسته است که متخصصان آن فقط در کشور می توانند با هم ارتباط بگیرند اما در اروپا و آمریکا می توانند پزشکان با پزشکان دیگر کشورها هم تبادل اطلاعات داشته باشند.

در کشورهای دیگر نگرانی برای قطعی برق و اینترنت وجود ندارد و اما متاسفانه در کشور ما در برخی مواقع مشاوره های آنلاین به دلیل نبود زیرساخت ها در ایران با چالش مواجه می شود.

چالش قانون گذاری در همه استارت آپ ها وجود دارد اما در حوزه سلامت با توجه به اینکه با سلامت جامعه مردم ارتباط دارد از سخت گیری بیشتری برخوردار است اما با راه حل های که داده می شود این مسائل می تواند مرتفع شود. هر چیزی نیازمند اصلاح است ما نیازمند این هستیم با احتیاط به سمت بازار حرکت کنیم و در آن موقع اصلاح لازم را انجام دهیم.

لازم به ذکر است که افراد می توانند جهت مشاوره خدمات پزشکی به صفحه اینستاگرام شرکت nipakmed.co (https://www.instagram.com/nipakmed.co) مراجعه کرده یا با شماره ۰۹۳۶۵۹۰۸۴۵۵ تماس حاصل فرمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها