بیانیه رئیس مجمع تشخیص خطاب به مردم ایران؛

اعتلای کشور و رفاه ملت آرزوی همه ماست

آدرس‌های غلط برای FATF

جمهوری اسلامی ایران، ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه این گروه را به اجرا درآورده و موضوع الحاق، گمراه‌کننده و ناقص است.  دلیل نپذیرفتن دو توصیه باقیمانده نیز به زعم کارشناسان این است که پذیرش این دو توصیه، موجب تحریم داخلی کشور می‌شود و جلوی بسیاری از مراودات مالی ایران را می‌گیرد. مضاف بر این، طرح موضوع ارسال نامه به مجمع از سوی رئیس‌‌جمهور عوارضی برای اقتصاد و فضای سیاسی کشور به‌دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۷۳۴۲۲
 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان چندی پیش در نشست خبری تصریح کرد که ما چاره‌ای جز حل موضوع FATF نداریم و افزود که در این رابطه، نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد کرد. اظهارات پزشکیان در شرایطی مطرح شد که بررسی پذیرش دو توصیه گروه اقدام مالیFATFتحت عناوین کنوانسیونCFT(مقابله با تامین مالی تروریسم)‌ وکنوانسیون پالرمو(مقابله با جرایم سازمان‌یافته)مدت‌هاست که از دستور کارمجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده و در شرایط فعلی نیز متوقف است. 
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضومجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا در گفت‌و‌گویی با اشاره به توقف بررسی پذیرش دو توصیه باقی‌مانده FATF درمجمع اظهارکرد:«آقای پزشکیان خودشان عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند ودر جلسات حضور پیدا می‌کنند، ازFATF دفاع خواهند کرد و مجمع هم آن راتصویب می‌کند.موضوع‌FATF درمجمع متوقف است واین توقف بررسی‌هامربوطبه امروز نیست.» 
موضع رئیس‌جمهور و رسانه‌های همسو با دولت درباره FATF‌، چندان نمی‌تواند برای دولت و کشور کارساز باشد. با این‌که برخی رسانه‌ها به اشتباه موضوع «الحاق ایران» به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی را مطرح کرده‌اند اما نکته اینجاست که جمهوری اسلامی ایران، ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه این گروه را به اجرا درآورده و موضوع الحاق، گمراه‌کننده و ناقص است. دلیل نپذیرفتن دو توصیه باقی مانده نیز به زعم کارشناسان این است که پذیرش این دو توصیه، موجب تحریم داخلی کشور می‌شود و جلوی بسیاری از مراودات مالی ایران را می‌گیرد. مضاف بر این، طرح موضوع ارسال نامه به مجمع از سوی رئیس‌جمهور عوارضی برای اقتصاد و فضای سیاسی کشور به‌دنبال خواهد داشت. در شرایطی که دولت قصد دارد اقتصاد کشور را سامان بدهد، موضوع FATF چندان محلی از اعراب ندارد و طرح آن، تاثیرات سوء زیادی بر بازار به جای می‌گذارد. 
ازطرف دیگر،رسانه‌های همسو با دولت بابرداشت‌های سیاسی ازFATFواظهارات رئیس‌جمهور درباره آن عملا راه بررسی کارشناسی را می‌بندند و همین امر می‌تواند موجب شکل‌گیری برخی دو‌قطبی‌های کاذب سیاسی حول یک موضوع دراصل اقتصادی شود.شاید لازم بود که رئیس‌جمهور، بدون اشاره به نامه‌نگاری با مجمع، موضوع رادرفضای کاملاکارشناسی پیش می‌برد و جلوه سیاسی به آن نمی‌داد.

​​​​​​​مقدم:‌ مشکلات ما و کشور‌های غربی پیچیده‌تر از FATF است 
بیژن مقدم، تحلیلگر وکارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با جام‌جم، با اشاره به لزوم بررسی پیشینه بررسی FATF اظهار کرد: مسائلی مانند FATF   گذشته قابل مطالعه‌ای دارد که باید همه این مسائل را بدانند.درحال حاضر درفصل انتخابات نیستیم که بخواهیم رای جمع کنیم؛ بنابراین باید با چنین پدیده‌هایی، سنجیده‌تر، دقیق‌تر و براساس مستندات دقیق‌تر، برخورد کنیم. اطلاعات کامل پرونده FATF موجود است و باید بررسی شود و اگر بخواهیم ازFATFبه صورت تبلیغاتی استفاده کنیم کاربسیاراشتباهی است امااگر بخواهیم برمبنای حکمرانی ازآن استفاده کنیم بایدتوسط کارشناسان به‌صورت دقیق،بررسی شود وبانک مرکزی وارد شود و پاسخگو باشد. وی افزود:‌ موافقان ومخالفان باید نظرات خود را بیان کنند وطبق نظرات کارشناسان درمجمع، برای این موضوع تصمیم‌گیری شود. درست است که عدم پیوستن به FATF مشکلاتی را ایجاد کرده اما آیا پیوستن به‌ FATF‌، تمام مشکلات ما را حل می‌کند؟ قطعا این‌گونه نیست. ما با تحریم‌های زیادی مواجه هستیم که معلوم نیست پیوستن به FATF کار را برایمان آسان‌تر کند یا خیر. دولت جدید و وزیر اقتصاد جدید روی کار آمده و اگر آنها فکر می‌کنند با پیوستن به FATF تمام مشکلات حل می‌شود، نامه‌ای به مجمع ارسال کنند تا کارشناسان بررسی‌های لازم را انجام دهند؛ اگر کارشناسان نتیجه بگیرند که پیوستن به FATF خوب است، قطعا می‌توان این کار را انجام داد اما درنهایت مجمع باید تصمیم بگیرد. 
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: هر کاریا پدیده‌ای، نکات مثبت و منفی دارد و اگر درموضوع‌ FATF، نکات مثبت برنکات منفی سنگینی کرد،قطعاکارشناسان تشخیص می‌دهنداما اگرنکات منفی به نکات مثبت چربید،قطعا مجددا پرونده این موضوع بسته می‌شود. ما مجموعه‌ای از مسائل را با آمریکا واروپاداریم که یکی ازراه‌حل‌ها می‌تواند FATF باشد اما باید بررسی کنیم که FATF می‌تواند یک راه‌حل باشد یا صرفا یک ابزار است که قطعا کشورهای غربی ازFATF به‌عنوان یک ابزاراستفاده می‌کنند؛ بنابراین باید بررسی شود که آیا ریشه مشکلات ما با کشورهای غربی، مسائلی مانندFATF است یا خیر؛ این مسائل صرفا شاخ و برگ است و ریشه مسائل و مشکلات، چیز دیگری است. قطعا مشکلات ماوکشور‌های غربی پیچیده‌تر از مسائلی از این دست است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها