نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب ایران دکتر مسعود پزشکیان:

ضرورت تشکیل دولت ملی و شایسته

نماینده صدای انقلابی مردم ایران

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل منطقه و بین‌الملل، برای اولین بار صبح امروز به نیویورک سفر خواهد کرد. پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در آن، در نشست سران میثاق آینده هم سخنرانی و با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده دیدار خواهد کرد.
کد خبر: ۱۴۷۳۶۷۹
 
پزشکیان در حالی امروز به نیویورک عزیمت خواهد کرد که یاد آخرین حضور شهید رئیسی در سازمان ملل، در یادها ماندگار خواهد ماند. شهید رئیسی در آخرین حضور در صحن سازمان ملل، با انتقاد از اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی درغرب، تصریح کرد که پشت پرده این نفرت پراکنی‌ها طراحی‌های بزرگ‌تری وجوددارد و درعین حال گفت که طرح موضوعاتی نظیر آزادی بیان، گمراه‌کننده است. انتقاد از جنگ و تروریسم حاکم و نقش غرب در بی‌ثباتی جهانی و منطقه‌ای، از دیگر بخش‌های اظهارات شهید رئیسی در سازمان ملل بود.حضور مسعود پزشکیان در صحن سازمان ملل، باید با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی توام باشد. یکی ازاین موضوعات، حمایت از محور مقاومت و محکومیت جنایات متزاید رژیم صهیونیستی است که هم اکنون به بحران بزرگی در منطقه غرب آسیا انجامیده است. لازم است رئیس جمهور کشورمان به حمایت‌های بی‌شائبه و بی‌وقفه کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی نیز بپردازد ونشان دهدغربی‌ها درجنایات رخ داده درمنطقه،شریک هستند و نمی‌توانند از زیر این جنایات شانه خالی کنند. 
موضوع دیگر که باید مورد توجه رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک باشد، توسعه همسایه‌گرایی و توجه به روابط با همسایگان است. بر همین اساس و بنا بر برخی شنیده‌ها، قرار است وزرای خارجه ایران، عراق و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در نیویورک برای اولین بار نشستی برگزار کنند و درباره توسعه روابط فی مابین به بحث و تبادل نظر بپردازند. برگزاری این نشست در واقع ابتکار شهید امیرعبداللهیان در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بود که به دلیل برخی اختلافات میان عراق و کویت، برگزار نشد. امسال با حل این اختلافات، قرار است برای اولین بار این نشست برگزار شود. 

حضور رئیس‌جمهور درنیویورک فرصتی برای تبیین مواضع انقلابی و محور مقاومت است 
ابوالفضل ظهره‌وند، عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین، اظهار کرد: با سفر پزشکیان به نیویورک و شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر فرصتی پیش آمده تا رئیس‌جمهور کشورمان درمنظر میلیون‌هامخاطب داخلی وخارجی به بیان مهم‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد. وی افزود: معتقدم ایشان در سخنرانی خود در جمع اعضای سازمان ملل متحد به مسائل مختلفی اشاره خواهد کرد که در راس آن مرور و بررسی مجموعه تحولات و رخدادهایی است که در غرب آسیا اتفاق افتاده است. ظهره‌وند اضافه کرد: رئیس‌جمهور در نشست عمومی سازمان ملل باید به تبیین مواضع و رویکردهای جریان انقلاب و محور مقاومت بپردازد و نگاه ایران به تحولات منطقه را تشریح کند.وی تصریح کرد: طبعا ارائه فهرستی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، اشاره به دفاع غیر‌منطقی و خلاف مقررات بین‌المللی آمریکا و متحدانش از رژیم صهیونیستی و تاکید بر این نکته که اسرائیل به پشتوانه آمریکا در یکسال گذشته به تمام نرم‌های بین‌المللی بی‌اعتنایی کرده است.
ظهره‌وند گفت:همچنین انتظار می‌رود که آقای رئیس‌جمهور نوید‌بخش دوره جدیدی از روابط بین‌الملل بر پایه چندجانبه‌گرایی باشد که از اهمیت فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. وی باید نشان دهد چرا جامعه جهانی نمی‌تواند یکجانبه‌گرایی را تحمل کند.وی تاکید کرد:مرور تحولات در افغانستان، عراق، لیبی و در حال حاضر اوکراین  می‌تواند از دیگر محورهای مهم سخنرانی پزشکیان در نیویورک باشد. جنگ به ما هو جنگ صرفنظر از این‌که چه کسی مقصر و شروع‌کننده تنش است از اساس قابل دفاع نیست و قاعدتا ما باید عصر جدید را با جنگ ناسازگار بدانیم. نبردهایی که منشاء آنها نیروهای بیرون از مناطق است. نمونه روشن آن هم اوکراین است که صدها هزار نفر از دو طرف کشته شده‌اند.‌عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  افزود: امروز بیش از۱۴۰کشور، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند؛ در حالی که مردم غزه کماکان در یک زندان روباز محبوس هستند‌.‌ همچنین شایسته است رئیس‌جمهور مواضع ایران را در حوزه همکاری‌های بین‌المللی در موضوع برجام و توافق هسته‌ای مرور کند و این پرسش اساسی را مطرح کندکه چراباوجودهمه همکاری‌ها با چند هزار تحریم جدید مواجه شده‌ایم.‌بی‌اعتنایی به احکام صادره از سوی دیوان بین‌المللی لاهه و بی‌توجهی به نظر شورای امنیت درباره قطع جنگ در غزه با وتوی مکرر آمریکا از دیگر موضوعاتی است که رئیس‌جمهور  در سخنرانی خود می‌تواند به آنها اشاره کند.ظهره‌وند گفت:  از سوی دیگر رئیس‌جمهور بارها به این نکته اشاره کرده است که امروز دوره‌ای است که مرزها فروریخته و ما باید به سمت منطقه‌گرایی برویم؛ جمهوری اسلامی ایران هم آغوش خود باز کرده تا با همه کشورها از جمله کشورهای پیرامونی تعاملی فعال داشته باشد.‌ نماینده مجلس گفت: از سوی دیگر تاکید بر این نکته هم حائز اهمیت است که ایران از میلیون‌ها اتباع افغانستانی میزبانی می‌کند؛ مهاجرانی قربانی ماجراجویی‌ها و سلطه‌طلبی‌های آمریکا و رئیس‌جمهور با صراحت این مطلب رامتذکرشوندکه مسئول فروپاشی اجتماعی درافغانستان متوجه غرب، ناتو و لشکرکشی‌ آمریکاست و همان‌ها که بعدها به راحتی این کشور راترک کردند.‌معتقدم پزشکیان در سفر به نیویورک از موقعیت مناسبی برخوردار است تا با میلیون‌ها نفر که صدای او را می‌شنوند صحبت کند و نقطه نظرات ایران را به گوش آنها برساند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها