رویش مطالبه‌گری کشاورزان با آموزش

برنامه «رویش‌» یکی از برنامه‌های تخصصی تلویزیون در راستای آموزش و ترویج کشاورزی از‌جمله زراعت، باغبانی، دام و طیور و منابع طبیعی است. این برنامه که فعالیتش را از خرداد سال ۱۳۹۹ با پخش زنده در شبکه آموزش تلویزیون آغاز کرده، سعی دارد با رویکردی علمی و تجربی به توانمندی‌های حوزه کشاورزی در استان‌های کشور بپردازد.
کد خبر: ۱۴۷۴۳۵۲
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - گروه رسانه
 
ازطرفی هم یکی از رویکردهای مهم این برنامه تخصصی، انعکاس رویدادهای کشاورزی و پخش اخبار هواشناسی است که اهمیت فراوانی برای پیشرفت کشاورزی دارد. برنامه با نگاهی متفاوت، شرایط و موقعیت آب و هوایی مناطق مختلف کشور را رصد کرده تا از این طریق به کشاورزان کمک کند‌. حضور مروجین و کارشناسان کشاورزی در ‌رویش و پاسخ به سؤالات و ابهامات کشاورزان و روستاییان از بخش‌های دیگر برنامه است که با استقبال کشاورزان روبه‌رو شده. به گفته دست‌اندرکاران برنامه، تمام تلاش رویش درجهت رفع مشکلات ودغدغه‌های کشاورزان و روستاییان است. آنچه که رویش درشبکه تلویزیونی آموزش رسانه‌ملی پیگیری می‌کند،مطالبه‌گری خواسته‌های بحق کشاورزان کشورمان ازمسئولان ومدیران عالی‌رتبه است. باعلیرضا سپهرین، تهیه‌کننده این برنامه گپ‌و‌گفتی داشتیم که در ادامه آمده است. 
   
برنامه‌ای متفاوت برای کشاورزان 
هدف این برنامه، آموزش و ترویج کشاورزی است و به موضوعاتی مثل زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و منابع طبیعی که از موضوعات اصلی حوزه کشاورزی است، می‌پردازد. فرشید فهیم، راضیه هاشمی و نیلوفر شاهرخی از مجری‌کارشناسان این برنامه هستند. علیرضا سپهرین، تهیه‌کننده برنامه به جام‌جم می‌گوید: برنامه رویش از خرداد سال ۱۳۹۹ به‌صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش رفت و در حال حاضر به‌مدت یک‌سال و نیم هست که به دو صورت زنده و تولیدی پخش می‌شود؛ یعنی ما چهار روز در هفته به‌صورت تولیدی این برنامه را پخش می‌کنیم و دو روز هم به‌صورت زنده برنامه داریم. برنامه رویش شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها به‌صورت زنده تقدیم علاقه‌مندان می‌شود که شنبه‌ها با حضور مدیران جهاد کشاورزی هر استان به توانمندی‌های استان‌ها می‌پردازیم و یک سؤال مسابقه هم در مورد استان‌ها در برنامه داریم که جوایزی به قید قرعه به بیننده‌های این برنامه اهدا می‌شود. در برنامه زنده رویش اخبار کشاورزی و هواشناسی کشاورزی را داریم که آقای اصغری، کارشناس هواشناسی، هواشناسی کشاورزی را برای مخاطبان این برنامه ارائه می‌کند که بسیار مورد استقبال بیننده‌ها و کشاورزان قرار گرفته است و در روز سه‌شنبه هم که رویش  به‌صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود با حضور مروجین ارشد کشاورزی برگزار می‌شود. این کارشناسان به سؤالات مخاطبان که در طول هفته مطرح شده، پاسخ می‌دهند.در واقع موضوعات روز سه‌شنبه برنامه آزاد است و آنها می‌توانند مسائلی را که درخصوص زراعت، باغبانی، دام، طیور و شیلات باشد، بپرسند تا کارشناسانی که در برنامه حضور دارند به سؤالات و ابهامات جواب دهند. همه تلاش ما این است که به رفع دغدغه‌ها و ابهامات کشاورزان و روستاییان بپردازیم.‌
   
حمایت برای ترویج کشاورزی 
برنامه رویش با حمایت و مشارکت موسسه آموزش ترویج کشاورزی تولید و پخش می‌شود. سپهرین بیان می‌کند: جای تقدیر از مدیران، مسئولان و همچنین کارشناسان این مؤسسه دارد که تاکنون به‌خوبی از برنامه حمایت کردند. تمامی هماهنگی جهت حضور مهمانان و کارشناسان از طریق این مؤسسه انجام می‌شود. همچنین نباید از مدیر شبکه آموزش و همکارانم تشکر کنم. 
   
رویش بخش‌های متنوع 
این برنامه بخش‌های گوناگونی دارد،مثل بخش «حال وهوای مزرعه‌»که نگاهی به زندگی روستایی داردوبا هدف مهاجرت معکوس، ‌ترویج زندگی روستایی و ساده‌زیستی داده می‌شود. تهیه‌کننده رویش اظهار می‌کند: در این بخش مردم ترغیب می‌شوند که به روستا بروند و از نزدیک روستا را ببینند و هدف ما در واقع جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها با ترویج فرهنگ بازگشت به روستاست. همچنین بخش «دهکده سلامت‌» به موضوع معرفی محصول سالم و خواص محصولات کشاورزی سالم می‌پردازد و مثلا در این بخش به خواص میوه‌ها مثل زردآلو یا محصولات کشاورزی دیگر می‌پردازیم. ‌بخش «ایده‌های درآمدزا» درخصوص فناوری و تبدیل محصولات کشاورزی به فرآورده‌های دیگر با فرآیندهای گوناگون است و نیز نحوه چرایی احداث باغ‌های میوه و درآمدزایی حاصل از آن، همچنین بخش «آیا می‌دانید که‌» به ابهامات و سوال‌های مختلف بخش کشاورزی و اقتصاد کشاورزی در ایران پاسخ می‌دهد که بخش امیدبخش این برنامه است. از طرفی هم ما در رویش به مناسبت‌های مهم روز محصولات کشاورزی می‌پردازیم، مثل روز خرما که درخصوص این محصول به‌صورت گسترده صحبت می‌شود. رویش تنها برنامه تلویزیونی است که به تقویم روز محصولات کشاورزی می‌پردازد که تاکنون در هیچ برنامه تلویزیونی این مورد را نداشتیم، مثل روز جهانی تخم‌مرغ که ‌رویش‌ به‌طرز جذابی به آن پرداخته است و همچنین روز زیتون. با شروع سال زراعی در مهرماه سمت و سوی برنامه رویش به‌طرف زراعت می‌رود و ویژه‌برنامه داریم. وی ادامه می‌دهد: همچنین روز جهانی عسل، روز گل و گیاه که به‌طور ویژه در این موارد ویژه‌برنامه داشته و از طرفی یک بخش خاص به ‌نام دانستنی‌های کشاورزی را در رویش داریم که در فصل جدید آن قصد داریم به فناوری‌های جدید بپردازیم‌. نگاه ما به فناوری‌های پیشرفته کشاورزی در کشورهای دنیا و نحوه چگونگی بهره‌گیری آنها را مورد رصد قرار می‌دهیم تا ان‌شاءا... بتوانیم آن فناوری‌های جدید را در کشورمان به‌روز کنیم .
   
حضور خبره‌ترین کارشناسان 
با توجه به این‌که برنامه رویش برنامه‌ای مرجع تخصصی در حوزه کشاورزی است، سپهرین عنوان می‌کند: بهترین و خبره‌ترین کارشناسان کشاورزی در این برنامه حضور پیدا می‌کنند و بسیاری از این کارشناسان شاخص هستند و نمونه دوم ندارند، مثلا در حوزه پسته دکتر حکم‌آبادی را داریم که وقتی در برنامه حضور پیدا می‌کند تعداد پیامک‌ها و ارتباطی که مخاطبان با برنامه می‌گیرند، بسیار زیاد است و وی پاسخگوی سؤال‌هاست. در واقع رویش با این نوع کارشناسان خبره با استقبال گسترده بیننده‌های تلویزیونی و مخاطبان روبه‌رو می‌شود. همچنین گزارش‌های میدانی هم داریم که با توجه به اهمیت موضوع، گروه فیلمبرداری و گزارشگر در محل حضور پیدا می‌کنند و درخصوص محصولات کشاورزی، دام و طیور، شیلات، منایع طبیعی و‌... در منطقه گزارش تهیه می‌کنند. یک بخش مهم «معرفی نشریات کشاورزی‌» را در برنامه رویش داریم که برای کشاورزان خیلی مهم هست که چگونه می‌توانند از این نشریات بهره ببرند و مطالعه کنند و در بخش میدانی سعی کردیم نشریات کشاورزی در عرصه کشاورزی به مخاطبان معرفی شود. به‌طور مثال اگر مطلبی را درخصوص برنج بخواهیم برای مخاطبان تشریح کنیم در محل شالیزار و طی تهیه یک گزارش تصویری به موضوع می‌پردازیم. همین‌طور در موضوعات دیگر هم مثل کندوهای زنبور عسل هم گزارش میدانی از عرصه زنبور‌داری تهیه می‌شود. وی همچنین خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر برنامه رویش هر روز و در ساعت ۱۸ از شبکه آموزش در حال پخش است. ان‌شاءا... فصل جدید برنامه را هم در دست اقدام داریم و در این فصل جدید نگاهی جدی داریم به کارآفرینان و قهرمانان تولید در حوزه‌های گوناگون کشاورزی که می‌خواهیم یک روز در هفته را به قهرمانان تولید اختصاص دهیم. درحوزه گندم، گیاهان دارویی، محصولات استراتژیک کشور که کشورمان در آنها ممتاز و رتبه عالی دارد، به معرفی قهرمانان تولید در این عرصه‌ها خواهیم پرداخت و همچنین در این برنامه به‌طور ویژه به زنان عشایر و روستایی هم پرداخته‌ایم و به محصولات کشاورزی استراتژیک عشایر،  نحوه کوچ آنها و موارد دیگر عشایر هم پرداخته می‌شود. 

«‌پرسشگر کشاورزی‌» در شبکه آموزش 
تهیه‌کننده برنامه رویش شبکه آموزش می‌گوید‌: هنوز به آن اهداف و جایگاه خود نرسیده‌ایم و بایستی بیشتر تلاش کنیم چرا که حوزه کشاورزی بسیار گسترده است و یک برنامه ۴۵ دقیقه‌ای در روز، پاسخگوی همه نیازهای بخش کشاورزی کشور نیست و البته با مساعدت مدیر شبکه آموزش سیما قرار شده یک روز تا دو روز در هفته برنامه دیگری به‌نام «پرسشگر کشاورزی» را هم در این شبکه داشته باشیم که چالش‌ها و نکاتی که به‌عنوان مطالبه‌گری در حوزه کشاورزی است تحت عنوان پرسشگر کشاورزی به آنها پرداخته می‌شود که ان‌شاءا... به‌زودی این برنامه جدید علاوه بر برنامه رویش، در شبکه آموزش راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به این‌که برنامه رویش از یک طرف درصدد انعکاس همه توانمندی‌های کشورمان در عرصه کشاورزی و از طرف دیگر به اهمیت موضوع غذایی و تولید محصولات سالم  در این بخش می‌پردازد، لذا از مسئولان صداوسیما درخواست دارم که نسبت به اضافه کردن وقت پخش برنامه رویش مساعدت کنند تا زمان بیشتری را برای پخش این برنامه در اختیار داشته باشیم، چراکه افزایش چنین برنامه‌هایی به اطلاعات و آگاهی‌های مردم در عرصه‌های مختلف کشاورزی خواهد افزود و موجب پیشرفت و ارتقای کشاورزی ایران می‌شود‌.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها