در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

تمرکز رئیس جمهور بر منافع ملی ایران

یک کارشناس حوزه روابط بین الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی شان در مجمع عمومی سازمان ملل از ادبیات بسیار متقن، قوی و قابل توجهی استفاده کرد، گفت: آقای پزشکیان روی منافع ملی ایران در خصوص حوزه‌های مختلف سیاسی و امنیتی تمرکز کردند.
یک کارشناس حوزه روابط بین الملل با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی شان در مجمع عمومی سازمان ملل از ادبیات بسیار متقن، قوی و قابل توجهی استفاده کرد، گفت: آقای پزشکیان روی منافع ملی ایران در خصوص حوزه‌های مختلف سیاسی و امنیتی تمرکز کردند.
کد خبر: ۱۴۷۴۴۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، مرتضی مکی درباره سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکا عنوان کرد: سفر آقای دکتر پزشکیان به نیویورک، سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار‌های حاشیه‌ای و نشست‌هایی که در این مدت برگزار شد؛ دستاورد‌هایی سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته است.

 

وی ادامه داد: در این بین باید یادآور شد شاید اگر تحولات لبنان و حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان اتفاق نمی‌افتاد دستاورد‌های سفر آقای رئیس جمهور به نیویورک بیشتر انعکاس خبری پیدا می‌کرد. اما متاسفانه در پی‌تحولات اخیر این سفر آنچنان که باید دیده نشد. با این حال در این شرایط نیز بازتاب گسترده‌ای در سطح محافل سیاسی و رسانه‌ای داشته است.

 

مکی با بیان اینکه رئیس جمهور در سخنرانی شان در مجمع عمومی سازمان ملل از ادبیات بسیار متقن، قوی و قابل توجهی استفاده کرد، توضیح داد: آقای پزشکیان روی منافع امنیت ملی ایران در خصوص حوزه‌های مختلف سیاسی و امنیتی تمرکز کردند.

 

این کارشناس حوزه روابط بین الملل خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور به گونه‌ای از مردم فلسطین حمایت کردند که هیچ جایی برای توجیه کسانی باقی نگذاشتند که به دنبال این هستند تا ایران را سیبل قرار داده و ما را به حمایت از تروریسم متهم کنند.

 

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور در این سفر از کلید واژه‌های مناسبی استفاده کردند، به جام جم آنلاین گفت: آقای پزشکیان نشان دادند که مسائلی مانند احیای برجام و مذاکرات صلح و گفتگو‌ها می‌تواند براساس حسن نیت و اعتماد سازی شکل بگیرد.

 

مکی با بیان اینکه رئیس جمهور سیگنال‌هایی نیز به آمریکا و کشور‌های اروپایی دادند، یادآور شد: آقای پزشکیان مطرح کردند که ایران هیچ دعوا و اختلافی با آن‌هایی ندارد که بخواهند عزتمندانه با جمهوری اسلامی گفتگو کنند.

 

این کارشناس حوزه روابط بین الملل بیان کرد: اقامت آقای عراقچی در نیویورک در چند روز آینده نیز می‌تواند زمینه سازی برای ادامه گفتگو‌ها و احیای مذاکرات ایران و خصوصا مسائل هسته‌ای و رفع تحریم باشد.

 

وی در خصوص اوکراین و مواضعی که رئیس جمهور در قبال جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان مطرح کردند نیز عنوان کرد: در این خصوص نیز آقای پزشکیان استدلال‌های متقنی آوردند و گفتند ما در کنار مردم شما در برابر جنایت اسرائیل ایستاده‌ایم.

 

مکی خاطرنشان کرد: استفاده رئیس جمهور از چنین ادبیاتی سیگنال‌های مثبتی به افکار عمومی غرب مخابره می‌کند و دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران را بیشتر در سطح بین‌المللی پیش می‌برد. به همین دلیل ما باید از چنین ادبیاتی بیشتر برای پیشبرد اهداف دیپلماسی خود بهره ببریم.

 

این کارشناس حوزه روابط بین الملل ادامه داد: آقای پزشکیان تاکید کرد که ایران به دنبال امنیت‌سازی است و به دنبال امنیت‌زدایی نیست.

 

وی درباره انتقادات مطرح شده به رئیس جمهور در این سفر نیز یادآور شد: به هر حال برداشت‌هایی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم صهیونیستی مطرح شد و به نظرم افرادی که آن را مطرح کردند بیشتر از اینکه بخواهند نقدی انجام دهند به دنبال سوژه‌یابی در جهت تخریب رئیس جمهور بودند. لازم به یادآوری است که ما اکنون به دنبال استقرار صلح در غزه و لبنان هستیم و به معنی دیگر به دنبال تنش‌زدایی در منطقه هستیم.

 

‌این کارشناس حوزه روابط بین الملل درباره گفتگو ارتباط برقرار کردن با ایرانیان خارج از کشور از سوی رئیس جمهور نیز توضیح داد: نمی‌توان نادیده گرفت که ایران هراسی که آمریکا و خیلی از دولت‌های اروپایی در قبال ایران در پیش گرفته‌اند، سبب تخریب چهره ایران حتی در بین جوامع ایرانیان خارج از کشور نیز شده است و نمی‌توان این مساله را انکار کرد. برای نمونه بسیاری از ایرانیان قبل از سفر به کشورمان دغدغه‌هایی دارند.

 

مکی عنوان کرد: بررسی دستاورد‌های رئیس جمهور در این حوزه نیازمند این است که ببینیم رئیس جمهور در کشورمان برای این مساله چه اقداماتی انجام می‌دهد و چه رویکردی اتخاذ می‌کند. به عبارت دیگر باید دید رئیس جمهور چه قوانین و آیین‌نامه‌هایی را در این حوزه به اجرا می‌گذارد تا اطمینان لازم در ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها