روحی تازه در کالبد سرودهای جهاد تبیین

نماهنگ جدید «اسمع یا صهیون» با صدای حاج ابوذر روحی، مداح و ذاکر اهل‌بیت‌(ع) با شعری از مصطفی باغبانی در واکنش به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی علیه جبهه مقاومت و مردم لبنان تولید شده، این نماهنگ ادامه‌ای بر نماهنگ قبلی ابوذر روحی با عنوان «نحن المنتقمون» است که در ماه‌های گذشته مرکز هنری_ رسانه‌ای نهضت با همکاری مؤسسه مرد میدان، تولید کرده است.
کد خبر: ۱۴۷۴۵۵۲
نویسنده ​​​​​​​نسرین بختیاری - گروه فرهنگ وهنر
روحی تازه در کالبد سرودهای جهاد تبیین
 
دراین نماهنگ، گزیده‌ای از سخنرانی تلویزیونی روز قدس رهبر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ منتشر شده که با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم به جبهه مقاومت اطمینان می‌دهند که خداوند متعال به کسی که دین او را یاری کند یاری می‌دهد. 
     
سرود و مقاومت
این دومین اثر حاج ابوذر روحی با موضوع مقاومت و ایستادگی در برابر صهیونیست جهانخوار است. این سرود با تشویق لشکریانی که آماده نبرد علیه رژیم صهیونیستی هستند، از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و تمام کسانی که علیه صهیونیسم به شهادت رسیدند، یاد می‌کند و مثل سرود قبلی یعنی «نحن‌المنتقمون» با ابزاری مثل سنج و دمام با بسامد واژه (تکرار) «حیدر» روح مبارزه و ایستادگی علیه رژیم صهیونیستی را در هر انسانی زنده می‌کند و او را بر آن می‌دارد که در همان لحظه جهاد خود را به هرشکلی آغاز کند. علاوه‌بر این، نقش حضور رهبر معظم انقلاب را به کمک خداوند در شروع این حرکت یادآوری می‌کند که قطعا پیروزی با ماست. این سرود، همچنین در بخشی از محتوای خود با پخش شعر حاج‌صادق آهنگران در روزهای جنگ تحمیلی «ای لشکر صاحب‌زمان، آماده‌باش آماده‌باش» ایستادگی و آمادگی مقابل رژیم صهیونیستی را برابر با ایستادگی رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی مقابل لشکر دشمن می‌داند و به قول معروف دشمن همان است، اما خاکریز عوض شده و این چیزی جز واقعیت نیست. جریان زمانه موجب می‌شود که در هرلحظه شکل مبارزه ما با دشمنان و زیاده‌خواهان تغییر کند، اما این تغییری در اصل موضوع که پای باورها و اعتقادت‌مان تا پای جان می‌ایستیم و علیه ظلم بر مسلمانان قیام می‌کنیم را تغییر نمی‌دهد. 
     
نهضت جریان‌ساز سرودهای مقاومتی
در طول سال‌های پس از انقلاب، این اتفاق افتاده که به بهانه‌های مختلف سیاسی، ایدئولوژیک و مذهبی یک نماهنگ در جامعه گُل کند و به مرجعیت برسد، اما کار حاج ابوذر روحی با نماهنگ «سلام فرمانده» به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) در مسجد جمکران، شروعی برای یک حرکت گفتمان‌ساز تاریخی و فرهنگی به کمک هنر و نوعی جهاد تبیین بود. حاج ابوذر روحی در این سرود نوجوانان و جوانان دهه ۹۰ را با نوای روح‌بخش خود همراه کرد و اگر به خاطر داشته باشیم هیچ آهنگ یا ملودی‌ای بعد از شروع انقلاب جهت‌گیری و نتیجه‌ای نداشته که به طور مستقیم به باور‌های دینی و مذهبی اشاره کند و این‌چنین با اقبال گسترده و فراگیر رو‌به‌رو شود؛ به طوری که تمام طیف‌های سیاسی راست و چپ و توده‌های اجتماعی این آهنگ تا مدت‌ها ورد زبان‌شان بود. به عبارتی؛ جمع بزرگی از جوانان و نوجوانان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ کنار هم یکصدا این آهنگ را خواندند و به‌نوعی حرکتی فرهنگی در راستای گام دوم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. 
     
کنشگری اسلامی با سرودهایی علیه صهیونیسم
وقتی سلام فرمانده با چنین استقبال بی‌نظیری رو‌به‌رو شد، بعد از آن نماهنگ «نحن‌المنتقمون» و «اسمع یا صهیون» به فاصله کمی از یکدیگر برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین در برابر جنایات غیر‌انسانی رژیم صهیونیستی منتشر شد. در واقع، رژیم صهیونیستی پس از عجز در عملیات «طوفان‌الاقصی» و «وعده صادق» هزاران کودک، زن و غیر‌نظامی را به خاک و خون کشید و خم به ابروی سازمان ملل و جامعه جهانی به‌جز محکوم کردن‌شان نیامد. در این شرایط مسلمان واقعی که به علم و عمل شناخته می‌شود، نمی‌تواند کنار گود بنشیند و نظاره‌گر باشد؛ بنابراین، انتشار نماهنگ «نحن‌المنتقمون» و «اسمع یا صهیون» در راستای کنشگری اسلامی، تأثیر و کارکردی فراتر از جنگ فیزیکی دارد و موجب تقویت گفتمان انقلاب اسلامی می‌شود و مصداق بارزی برای جنگ نرم علیه رژیم صهیونیستی است. سرودهای جدید‌ حاج ابوذر روحی، در شرایطی که به گفته بعضی کارشناسان به نظر می‌رسید عمر سرودهای جریان‌ساز و انقلابی به پایان خود رسیده، می‌تواند روحی تازه در کالبد آن بتاباند و علاوه‌بر این، مؤید استحکام جریان مقاومت اسلامی و انسجام فرهنگی در جامعه باشد. 
     
کارکرد تربیتی سرودهای ضد‌صهیونیستی
یکی دیگر از کارکردهای مهم انتشار چنین سرودهایی، تقویت ریشه نظام تعلیم و تربیت برای آموزش مفاهیم تبیینی و استراتژیک به کودکان و نوجوانان است؛ چراکه پایه‌های اصلی شخصیت افراد در هفت سال نخست زندگی، یعنی دوران کودکی شکل می‌گیرد و دوران نوجوانی هم یکی از مهم‌ترین دوران‌ زندگی است. امروز کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی و انیمیشن‌سازی روزانه دهه‌ها سرود و نماهنگ منتشر می‌کنند تا فقط حتی برای لحظه‌ای هم که شده ذهن جوانان و نوجوانان را با خود همراه کنند. باتوجه به تهاجم فرهنگی و شلیک مکرر محتواهای ضد‌فرهنگی رسانه‌های اجتماعی به ذهن کودکان و نوجوانان؛ ضعف در تولید محتوای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان موجب شکاف نسلی و از خودبیگانگی نسل جدید نسبت به فرهنگ و اجتماعی می‌شود که در آن زندگی می‌کنند. بنابراین، ما می‌توانیم با اتکا به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی مانند همین سرودهای محکم و انقلابی، جریان‌ساز باشیم و یکی از بهترین راه‌ها نفوذ در ذهن و باور کودک و نوجوان از مسیر تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای است که موجب گفتمان‌سازی می‌شود. این نوع سرودها وفاق آفرین است و اصل وحدت و وفاق ملی میان تمام طیف‌ها همان اصلی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود بارها به آن اشاره کرده‌اند. همچنین یکی دیگر از کارکردهای این نوع سرودها امیدآفرینی و نشاط و دوری از فضای یأس و تاریکی در میان جوانان و نوجوانان است.
     
روشنگری و تبیین در سرودهای انقلابی
بخشی دیگر از کارکرد نماهنگ‌هایی مانند آنچه امروز از حاج ابوذر روحی می‌شنویم، روشنگری و تبیین چهارچوب‌های سیاست‌ها و خط‌مشی‌های فرهنگی کشورمان مبنی‌بر ایستادگی در برابر هرگونه ظلم و قلدری است؛ یعنی یک سرود به اندازه‌ای می‌تواند تأثیر فرامنطقه‌ای داشته باشد که چاره‌ساز سیاست‌های فرهنگی باشد، از طرفی انتشار این آهنگ‌ها به زبان‌های مختلف -که معمولا این گونه منتشر می‌شود- هم می‌تواند به صدور این خط مشی‌ها به خارج از کشور و این‌که جهانیان بدانند در چه چهارچوبی می‌توانند با کشور ما مذاکره کنند و بر سر یک میز بنشینند، تأثیر داشته باشد. 

منتخب بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ظرفیت‌های فرهنگی سرود

سرود، مثل هوای تازه، مثل هوای بهاری نفوذ می‌کند.

با تشکر از دست‌اندرکاران ترویج سرود، آنان را به زبده‌گزینی در همه‌ اجزای سه‌گانه‌ یادشده و نیز پرهیز از دنباله‌روی‌های زیانبار و نیز انتخاب موضوعات ارزشی اسلامی و انقلابی و ملی توصیه می‌کنم.

ترانه و سرود، یک بخش و یک شعبه‌ لازم در زمینه هنر شعری است و خیلی هم تأثیر می‌گذارد.

رسانه‌ شعر باید انتقال‌دهنده پیام «دین و اخلاق»، «تمدن» و «ایرانی‌گری» باشد.

سرود یکی از ظرفیت‌های هنری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است.

الان در زمینه سرود و ترانه انصافا کم داریم و کم گذاشته‌ایم؛ سرودهای خوب کم است.

مفاهیمی را که مردم احتیاج دارند آنها را بدانند یا روش‌های عملی‌ای را که احتیاج دارند با آنها آشنا بشوند، باید با زبان شعر به مردم منتقل کرد.

زنده‌یاد حمید سبزواری (رضوان‌ا...‌علیه) در زمینه سرود بهترین بود.

ترکیب بدیع شعر و صدا و آهنگ در اجرای دسته‌جمعی، راز اثرگذاری استثنایی سرودهای مذهبی و ملی در همه جای جهان است.

گسترش اثرگذاری و سرعت اثرگذاری سرود (از شعر) بیشتر است.

یکی از خصوصیات سرود این است که در جامعه فرهنگ‌سازی می‌کند و سطح هم نمی‌شناسد، یعنی از سطوح بالای معرفتی و علمی تا سطوح عامه‌ مردم همه را با سرعت فرا می‌گیرد.

سعی کنید مفاهیم سرود را غنی و برگرفته از آیات، روایات و مفاهیم عالی‌‌ای که درباره حضرت بقیه‌ا... (ارواحنافداه) وجود دارد، قرار بدهید.

در زمینه‌ علم و فناوری کارهایی شد که حقیقتا چشم‌پرکن و برای انسانی که معتقد به آینده کشور است، خرسندکننده و خوشحال‌کننده است... اهمیت هر‌کدام از اینها به‌قدری است که جا دارد یک ملت برای هر‌یک از اینها اظهار خوشحالی و خرسندی کند، برایش سرود بسازند، جشنواره درست کنند.

اگر بتوانید یک سرود زیبای اثرگذار خوش‌مضمون درست کنید، جوری که بچه‌ها وقتی در کوچه راه می‌روند، از خانه به مدرسه می‌روند، زیر لب‌شان آن را زمزمه کنند، یک کار بسیار بزرگی کرده‌اید.

بعد از انقلاب، سرودهای خوب و آهنگ‌های بسیار خوبی در جهت ارزش‌های انقلابی ساخته شد؛ ولی در سال‌های اخیر، رشد این‌گونه آهنگ‌ها کم شده است.

باید آهنگ‌های خوب ساخته شود، شعرهای خوب و چیزهای جدید اجرا شود و همه‌ آنها ناظر به ارزش‌های انقلابی باشد. اینها باید در صداوسیما مرتبا منعکس شود.
 
برای تهیه و تنظیم آهنگ‌های انقلابی، آهنگ‌های اسلامی و طرح ارزش‌های اسلامی، از بهترین موسیقیدان‌ها و بهترین خوانندگان 
استفاده شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها