موج جدید مسمومیت مرگبار الکلی

روزهای ابتدایی هفته‌جاری با موج جدیدی از توزیع مشروبات دست‌ساز درگیلان و مازندران و فوت تعدادی از مسموم‌شدگان همراه بود. به نظر می‌رسد با توجه به شباهت مسمومیت و زمان توزیع مشروبات، اعضای یک باند پشت پرده این ماجرا باشند.
کد خبر: ۱۴۷۴۹۵۲
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

موج جدید مسمومیت مرگبار الکلی

 
درحال حاضر پلیس تحقیقات برای شناسایی توزیع‌کنندگان مشروبات در غرب مازندران و شهر رشت را آغاز کرده‌است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به توزیع مشروبات دست‌ساز در این دو استان تعداد قربانیان افزایش پیدا کند.به گزارش خبرنگار جام‌جم، از روز شنبه تعدادی زن و مرد که دچار مسمومیت شده بودند، به بیمارستان‌های رشت آمدند که بررسی‌ها نشان داد همه آنها دچار مسمومیت الکلی شده‌اند. به‌دلیل شدت مسمومیت و تاخیر در انتقال به بیمارستان حال تعدادی از آنها وخیم بود که سریع به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی گیلان تا ظهر یکشنبه ۲۰نفر با علائم مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های رشت آمدند که۱۷نفرازآنها سریع تحت دیالیز قرار گرفتند.همچنین بررسی‌ها نشان داد قربانیان جوان و میانسال هستند و به نظر می‌رسد با توجه به شدت مسمومیت و زمان آن، از یک تولیدکننده مشربات سمی اقدام به خرید مشروب کرده بودند. با انتقال مسموم‌شدگان به بیمارستان تلاش‌ها برای نجات جان آنها آغاز شد که ۱۰نفرازآنها با وضعیت بد جسمانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ــ درمانی گیلان دیروز درباره آخرین وضعیت مسموم‌شدگان گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون ۲۰ نفر به‌دلیل مسمومیت الکلی و با علائم ضعف، بی‌حالی و تاری دید، اضطراب و بی‌قراری به بیمارستان‌های رشت و پورسینا منتقل شده‌اند. از این تعداد چهار نفربین گروه سنی۲۲تا۴۰سال بر اثر شدت مسمومیت که احتمالا ناشی از اتانول یا متانول بوده، جان خود را از دست دادند، شش نفر دیگر نیز با حال عمومی نامساعد بستری هستند.
   
شروع موج مسمومیت در مازندران

​​​​​​​همزمان خبر رسید مشروبات دست‌ساز در غرب مازندران هم توزیع شده و قربانی گرفته است. مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این خصوص اظهار داشت: مصرف الکل تقلبی در غرب مازندران دو کشته برجای گذاشت. این افراد به‌دلیل شرایط نامساعد پس از مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان باختند. رسول ظفرمند همچنین از مسمومیت الکلی  و ۲۳‌نفر دیگر در استان خبر داد و گفت: این افراد نیز در بیمارستان طالقانی چالوس بستری هستند. این مقام مسئول با بیان این‌که احتمال افزایش تعداد افراد مسموم‌شده ناشی از مصرف الکل تقلبی در استان وجود دارد، اضافه کرد: کادر درمان و متخصصان طب اورژانس و مسمومیت، بر بالین بیماران بستری حضور دارند و اقدامات درمانی در حال انجام است.
جام‌جم چندی قبل درخصوص فعالیت ساقی بلاگرها درباره تهیه و توزیع مشروبات الکلی هشدار داده بود. این افراد به‌راحتی در اینستاگرام فعالیت و تبلیغ می‌کنند و هیچ احساس خطری برای دستگیری ندارند. این سودجویان با ترکیب متانول با آب، به فکر سود بیشتر هستند و با جان مشتریان خود بازی می‌کنند. مانند اعضای باندی که با توزیع مشروبات الکلی در کرج باعث مرگ ۱۷ نفر شده و چهار نفر آنها در مرحله اول رسیدگی، حکم اعدام گرفتند. 
دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران دراین‌باره می‌گوید: اگرالکلی دارای بو باشد، نمی‌توان به سمی‌بودن یا نبودن آن حکم داد یا اگر رنگ خاصی داشت، با قطعیت اعلام کرد که تقلبی است. الکل زردرنگ صنعتی است اما همان را در ماده‌ای اضافه می‌کنند که رنگش سفید می‌شود. الکل اگر بو داشته باشد هم به‌دلیل الکل طبی است، اما شاید میزان آن کم و درصد زیادی الکل سمی در مشروب وجود داشته باشد. به همین دلیل به‌جز روش‌های آزمایشگاهی که آزمایش‌های سم‌شناسی روی نمونه الکلی انجام می‌شود، هیچ روشی برای اعلام قطعیت یک الکل سمی یا غیرسمی وجود ندارد. علائم این مسمومیت غیراختصاصی است و کسی که الکل‌های سمی و مشروب تقلبی مصرف کرده، در ابتدا همان علائم به‌اصطلاح مستی را دارد. به‌تدریج علائمی مثل سردرد، تهوع و استفراغ در فرد بروز می‌کند و افراد این شرایط را ناشی از مصرف الکل در نظر می‌گیرند. بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت به‌تدریج علائم مسمومیت با الکل‌های سمی خودش را نشان می‌دهد، اما تاخیر در زمان مصرف تا مراجعه به مرکز درمان رخ داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها