ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت:

بدعهدی آمریکا برایمان قابل پیش‌بینی بود

چند نشانه آشکار برای بدعهدی آمریکا

اظهارات مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین جلسه هیأت‌دولت درباره بدعهدی سران آمریکا نسبت به آتش‌بس در غزه در ازای دست‌کشیدن ایران از انتقام ترور شهید هنیه در تهران، بار دیگر نشان داد که آمریکا یک دولت بی‌مسئولیت است که نمی‌شود به هیچ‌وجه به موضع‌گیری رسمی آن اعتماد کرد.
کد خبر: ۱۴۷۵۱۰۷
نویسنده امیر علی موسوی - گروه سیاسی

 
پزشکیان گفته است: «ادعاهای سران آمریکا و کشورهای اروپایی نیز که در ازای عدم‌پاسخ ایران به ترور شهید هنیه وعده آتش‌بس می‌دادند، تماما دروغ بود و فرصت‌دادن به چنین جنایتکارانی صرفا آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر، جری‌تر خواهد کرد.» رئیس‌جمهور پیش‌تر در گفت‌و گوی مشروح با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان بر لزوم ایستادگی در کنارحزب‌ا... لبنان در برابر جنایات صهیونیست‌ها تاکید کرده و گفته بود: «باید کنار حزب‌ا...بایستیم. طبیعتا ازحزب‌ا... نمی‌توان انتظار داشت به‌‌تنهایی در مقابل رژیمی که از طرف آمریکا و اروپا پشتیبانی می‌شود، بایستد.» 
اما چرا اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در باب دروغگویی آمریکایی‌ها درباره آتش‌بس در غزه اهمیت دارد و درک تزویر حاکم در بافتار و ساختار دولت آمریکا، چه درس‌هایی می‌تواند برای سیاست‌گذاران ما داشته باشد؟ اذعان به دروغگویی و دورو بودن آمریکایی‌ها، اولا از این جهت اهمیت دارد که در یک سال اخیر، دولت آمریکا سعی داشته با جنگ‌طلب نشان‌ دادن ایران و متحدانش در محور مقاومت، خود را در جایگاه صلح‌طلب بنشاند و چنین وانمود کند که مقاومت، اجازه برقراری آتش‌بس را نداده است. اظهارات رئیس‌جمهور کشورمان اما نشان می‌دهد از قضا، آمریکا عامل اصلی تشدید بحران بوده و مثل همیشه با تسلیح رژیم‌صهیونیستی، اجازه نداده ثبات به منطقه بازگردد. 
از سوی دیگر، اظهارنظر پزشکیان مبنی‌بر این‌که «فرصت‌دادن به چنین جنایتکارانی صرفا آنها را در ارتکاب به جنایات بیشتر جری‌تر خواهد کرد» نشان از این دارد که درپیش‌گرفتن سیاست «مقاومت‌فعال» دقیقا مساوی با حداکثرسازی امنیت منطقه و امنیت ملی است و هرگونه عقب‌نشینی از این موضع، دشمن را در پیشروی و تمامیت‌خواهی، جری‌تر و بی‌محاباتر می‌سازد. به بیان دیگر و مطابق دکترین امنیتی حضرت آیت‌ا...‌خامنه‌ای، هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش است و اعمال تساهل و تسامح در مواجهه با رژیم‌هایی مانند رژیم صهیونیستی که جز زبان زور نمی‌فهمند، صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد. بنا بر این گزاره می‌توان نتیجه گرفت که تنها راه نائل‌آمدن به صلح و ثبات، این است که ایران در کاربست اهرم‌های قدرت خود از جمله در بخش نظامی، هوشمندانه رفتار کند و در وقت مقتضی، دست به اقدام مستقیم علیه دشمن زورگو بزند.
ازدیگرسو، با توجه به وظیفه و تکلیف اساسی حاکمیت سیاسی درآمریکا در تامین وتضمین موجودیت رژیم صهیونیستی، نمی‌توان انتظار داشت که آمریکایی‌ها طوری موضع وتصمیم بگیرند که خلاف مصالح این رژیم باشد و بنابراین ادعاهای آنها و همچنین اروپایی‌ها، قطعا به ضرر ایران و کشورهای منطقه است. پی بردن به آنچه گفته شد،موجب می‌شود که مسئولان امر، در تصمیمات خود پیرامون منطقه و محور مقاومت، صرفا بر ظرفیت‌های خود متکی شوند وازتوجه به خوشامد یا بدآمد طرف‌های غربی، احتراز کنند. اظهار‌نظر مهم رئیس‌جمهور نشان می‌دهد که ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با نظم سلطه‌طلب، موضعی همسان و معطوف به لزوم افزایش حمایت از مقاومت دارند و برای پاسخ‌ گفتن به جسارت‌ها و جنایات دشمن، وحدت‌رویه دارند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها