حمله به نبض اقتصادی شیطان

باگذشت یک‌سال از عملیات حماسه‌ساز طوفان‌الاقصی، حیفا و کل اراضی‌اشغالی در شوک بسیار سختی به‌سر می‌برد. سلسله‌عملیات رزمندگان حزب‌ا... لبنان در واکنش به جنایات رژیم اشغالگر قدس در شهر حیفا، به واردآمدن ضربات اقتصادی و امنیتی مهلکی در اراضی‌اشغالی منجر شده است.
کد خبر: ۱۴۷۶۰۷۸
 
ابعاد تاثیرگذاری جنگ غزه بر اقتصاد رژیم اشغالگر قدس، بسیار وسیع‌تر از حد تصور تل‌آویو بوده و زندگی را در بندر حیفا مختل کرده است. حزب‌ا... لبنان با سلسله‌عملیات‌ خود در دفاع از ملت فلسطین و در انتقام از جنایاتی مانند شهادت دبیرکل فقید مقاومت اسلامی لبنان، نه‌تنها به فلج‌شدن اقتصادی تل‌آویو منجر شده، بلکه قدرت بازدارندگی خود در برابر رژیم کودک‌کش صهیونیستی را به چالش کشیده است. اینها، علاوه‌بر خسارات اعتباری و اقتصادی ناشی از جنگ غزه و عملیات مستمر رزمندگان حماس، جهاد اسلامی، انصارا... و مقاومت عراق علیه صهیونیست‌هاست.
     
سقوط‌آزاد اقتصاد صهیونیست‌ها 
با گذشت یک‌سال و یک‌ماه از جنگ غزه، آمارهای رسمی نشان می‌دهد اقتصاد رژیم‌صهیونیستی تاب تحمل این وضعیت را از دست داده و در خطر بزرگی قرار گرفته است. رتبه‌بندی اعتباری جهانی اس‌اند‌پی، رتبه بلندمدت رژیم‌صهیونیستی را در بحبوحه تشدید درگیری با حزب‌ا... لبنان کاهش داده است. این آژانس رتبه‌بندی، خطراتی را برای اقتصاد و دارایی عمومی رژیم‌صهیونیستی ناشی از جنگ مداوم با حزب‌ا...و درگیری با ایران عنوان کرد وگفت: اکنون فعالیت نظامی در غزه و افزایش جنگ در سراسر مرزهای شمالی رژیم‌صهیونیستی ــ ازجمله تهاجم زمینی به لبنان ــ را ارزیابی می‌کنیم که ممکن است تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد. ارزیابی این آژانس در ابتدا برای هشتم نوامبر برنامه‌ریزی شده بود، اما به‌دلیل تشدید درگیری با حزب‌ا... زودتر منتشر شد. کاهش رتبه رژیم‌صهیونیستی چند روز پس‌ از آن صورت‌گرفت که آژانس رتبه‌بندی اعتباری مودیز، رتبه اعتباری آن را دو سطح، از A۲ به B۱، با چشم‌انداز منفی کاهش داد و این تصمیم قبل از عملیات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی گرفته شد. 
     
کاهش تاب‌آوری اقتصادی در اراضی اشغالی 
لازم به یادآوری است که با گذشت یک سال و یک ماه از جنگ غزه، آمارهای رسمی نشان می‌دهد اقتصاد رژیم‌صهیونیستی تاب تحمل خود را از دست داده ودرخطربزرگی قرار گرفته و آمارهای مقدماتی وزارت دارایی رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد که کسری مالی این رژیم به بالغ بر۱۲میلیارد دلار برسد.براساس آمار، جنگ غزه پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ اشغال فلسطین است و بانک مرکزی رژیم‌صهیونیستی تخمین‌زده که مجموع هزینه‌های آن تا سال ۲۰۲۵، به ۲۵۰‌میلیارد شِکِل (۶۷.۴میلیارد دلار) می‌رسد‌. رئیس بانک مرکزی رژیم‌صهیونیستی در این اظهارات، هزینه انباشته جنگ در غزه را چشمگیر و زیاد ارزیابی کرده و هشدار داده بود این هزینه، بار جدی بربودجه ملی ایجاد خواهدکرد.تقریبا ۵۰ درصد از هزینه‌های مربوط به جنگ رژیم‌صهیونیستی با غزه معادل حدود ۳۲ میلیارد دلار، برای نیازهای مختلف دفاعی تا سال ۲۰۲۵ درنظر گرفته شده است؛ همچنین ۱۰میلیارد دلار اضافی برای هزینه‌های غیرنظامی استفاده خواهد شد که شامل بودجه برای اسکان ده‌ها هزار اسرائیلی است که مجبور شده‌اند در بحبوحه جنگ،خانه‌های خودرادرجنوب وشمال سرزمین‌های اشغالی ترک‌کنندوبه‌علاوه ازسوی‌دیگر،بانک مرکزی رژیم‌صهیونیستی، حدود ۹ میلیارد دلار ضرر درآمد مالیاتی و ۶ میلیارد دلار برای پوشش خسارات مستقیم جنگ تخمین زده است.
     
شوک به صنعت توریسم در اراضی‌اشغالی 
شکست اقتصادی رژیم‌صهیونیستی(در کنار شکست میدانی و امنیتی آن) پیامد‌های مختلفی را به‌دنبال داشته که یکی از آنها خروج دو میلیارد دلاری سرمایه است. بین ماه می و جولای سال جاری، جریان خروجی از بانک‌های اسرائیلی به موسسات خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دوبرابر شده و به دو میلیارد دلار رسید. با توجه به این موضوع که وضعیت حاکم بر اراضی اشغالی دراین مدت، وضع ناامن و بی‌ثباتی بوده، سرمایه‌گذاران را با تردید‌هایی برای ادامه سرمایه‌گذاری مواجه کرده است.همچنین تعطیلی گسترده کسب و کارها، خروج سرمایه از بانک‌های اسرائیلی، کاهش تردد طولانی مدت کشتی‌ها در بنادری از جمله حیفا و ضعیف‌شدن صنعت توریسم که منبع پردرآمدی محسوب می‌شد، ازجمله دیگر عوامل است که در مجموع تاثیر بالایی در تضعیف اقتصاد رژیم‌صهیونیستی داشته‌اند. بر اساس آمار اداره مرکزی آمار این رژیم، تعداد گردشگران از حدود ۳۰۰هزار گردشگر در ماه سپتامبر، به حدود ۸۹هزار در ماه اکتبر کاهش یافته است. همچنین این تعداد در ماه نوامبر به حدود ۳۸هزار نفر کاهش یافته است.کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی سالانه از ۵.۹ به ۰.۷درصد، یکی دیگر از پیامد‌های این درگیری یک‌ساله محسوب می‌شود. رشد تولید ناخالص داخلی رژیم‌صهیونیستی به صورت سالانه در ژوئن امسال به ۰/۷درصد رسیده که حدود ۵.۲واحد درصد کمتر از انتظارات بوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها