یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از نانوکلوئیدها محصولاتی برای ترمیم زخم تولید می‌کند

مرهم نانو بر زخم‌ها

ایجاد زخم و خونریزی ازعادی‌ترین مسائل پزشکی است که شاید درطول زندگی هرفردی بارهااتفاق بیفتد. ازخراشیدگی‌های کوچک و بریدگی‌های ساده گرفته تا زخم‌های عمیق که موجب خونریزی شدیدی می‌‌شوند. همچنین در سال‌های اخیر، به دلیل بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی ــ عروقی، افزایش نقص‌های ژنتیکی و بیماری‌های خودایمنی و همچنین به‌دلیل تغییر در سبک زندگی بروز برخی زخم‌های حاد و مزمن بیش از پیش شایع شده و از همین‌رو رسیدگی مناسب به این زخم‌ها می‌تواند از جمله نیازهای سلامت جامعه و بخش پزشکی باشد.
کد خبر: ۱۴۷۶۱۲۴
نویسنده امین‌رضا کیفرگیر - خبرنگار پیشران
 
شرکت دانش‌بنیان «کیفیت تولید تکاپو» که با نام تجاری کیتوتک شناخته می‌شود؛ سال‌هاست که در زمینه تولید محصولات ترمیم و ضدعفونی زخم بر پایه نانو فناوری فعالیت می‌کند.

شرکت کیتوتک درسال۱۳۸۴و پس ازپشت سر گذاشتن دوره‌ای تحقیق و آزمایش روی بیوپلیمرها وباهدف تولید درمقیاس صنعتی تاسیس شده است. تمرکز این شرکت برتولیدمحصولات ترمیم‌کننده زخم و بند آورنده خونریزی است.دکتر سهیلا سلحشورکردستانی،مدیرعامل این شرکت درخصوص روندفعالیت این شرکت درسال‌های بعدازتأسیس دردودهه گذشته به پیشران‌می‌گوید:«شرکت ماروی راه‌اندازی خط‌تولید ضدعفونی‌کننده با کاربردهای متفاوت و تحت نام تجاری سیلوسپت و بر پایه فناوری نانو متمرکز شد و فعالیت خود را ادامه داد.» او درباره طیف کاربرد این محصول تصریح می‌کند: «این محصولات علاوه برمراکز درمانی،برای مصارف عمومی مانندبند آوردن خونریزی‌های سطحی، ترمیم سوختگی‌ها و ضدعفونی دست و سطوح کاربرد دارند.»
 
بهبود زیست‌سازگار زخم‌ها
سیلوسپت زخم از محصولات شرکت کیتوتک است. این محصول در‌واقع یک محلول ضدعفونی‌کننده بر پایه نانوکلوئید نقره است که برای انواع زخم‌ها و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا را از بین برده، خطر عفونت را کاهش دهد و شرایط بهبود زخم را فراهم آورد. این محلول زیست‌سازگار بی‌بو، بی‌رنگ و بدون الکل است. ژل کیتوهیل دیگر محصول این شرکت دانش‌بنیان است که بر پایه اِن ــ استیل ــ دی ــ گلوکز آمین تولید می‌شود و محیطی مرطوب را برای کمک و تسریع روند طبیعی بهبود زخم فراهم می‌کند. دکتر سلحشور کردستانی در رابطه با این محصول توضیح می‌دهد: «این محصول رگ‌زایی را افزایش و بازسازی بافت را تقویت کرده و همچنین ماهیت ضدمیکروبی آن از عفونت‌های ثانویه جلوگیری می‌کند. این محصول برای درمان سوختگی درجه ۱ و درجه ۲ و آفتاب‌سوختگی، زخم‌های جراحی، زخم‌‌های دیابتی، زخم بستر درجه ۱ و درجه ۲ و زخم‌های تروماتیک، ساییدگی، بریدگی و خراش‌ها، زخم بیماران پروانه‌ای و همچنین برای پیشگیری از زخم بستر استفاده می‌شود.»کیتوسل دیگر محصول این شرکت است که در‌واقع یک پد بند آورنده خونریزی زیست سازگار و استریل است. این پد هموستاز را در خونریزی‌های شریانی کوچک، وریدی و مویرگی تسریع می‌کند. از جمله مزایای این محصول قابلیت کاربرد در تمام نقاط بدن به‌دلیل منعطف بودن است. کیتوسل بعد از تماس با خون، به‌صورت یک توده ژلاتینی متورم می‌شود و در کمتر از ۳۰ثانیه موجب تشکیل لخته پلاکتی و بند آمدن خونریزی می‌شود. 
 
تبدیل شدن به برند بین‌المللی
در مسیر توسعه شرکت و طی‌کردن روند‌های علمی موسوم، تاکنون ۲۳ مقاله در مورد تحقیقات اولیه و مطالعات بالینی محصولات کیتوتک منتشر شده است. همچنین نتیجه دو دهه تلاش تخصصی برای درمان زخم جمعیت قابل‌توجهی از افراد با استفاده از این محصولات و روش‌‌های پیشرفته مدیریت زخم درکتابی تحت عنوان«اطلس ترمیم زخم: رویکردبازسازی بافت»توسط انتشارات الزویر درسال۲۰۱۹به چاپ رسیده است.محصولات شرکت کیتوتک در بیمارستان‌های سراسر ایران توزیع می شودوبه فروش می‌رسد و به کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا، لهستان، یونان، فیلیپین، مالزی، اندونزی، ترکیه و سوریه صادر می‌شود. دکتر سهیلا سلحشور کردستانی درباره چشم‌انداز آینده این شرکت توضیح می‌دهد: «براساس فناوری نوین، ما در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل‌شدن به گروه جهانی مراقبت‌های بهداشتی و متخصص در تولید و توزیع تجهیزات پزشکی هستیم که فراتر از ایران و آسیا، سراسر جهان را پوشش می‌دهد.» 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها