«والایی» نمایشگاه آثار هنرمندان انقلابی

ایران،صدای کودکان غزه در ونیز می‌شود

عمار؛ محتواسازی با رویکرد جهانی

جشنواره مردمی «عمار» در آستانه ۱۵سالگی خود سرآغاز فعالیتش را در منزل شهیدی برگزار کرد که توانمندی و عزت امروز کشور را به ارمغان آورد. این‌ قدرشناسی عماریون که پس از عملیات وعده صادق ۲ که بزرگ‌ترین عملیات بالستیکی دنیا بود در خانه شهید طهرانی‌مقدم گردهم آمدند، نشان از دقت‌نظر نیروهای فرهنگی انقلاب دارد.
کد خبر: ۱۴۷۶۸۶۷
نویسنده امیرحسین حیدری - گروه فرهنگ وهنر
 
درنشست خبری پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که با موضوع محوری امت مقاومت باحضور مرضیه هاشمی دبیر جشنواره، سهیل اسعد دبیرسابق جشنواره، سعید خورشیدی رئیس شورای سیاست‌گذاری ومحمدحسین صبوری دبیر اجرایی جشنواره صبح دیروز ۲۱ مهر در منزل شهید طهرانی‌مقدم برگزار شد، محمد‌حسین صبوری دبیر اجرایی جشنواره، گفت: پس از در گذشت حاج نادر طالب‌زاده در خدمت سهیل اسعد به‌عنوان دبیر جشنواره بودیم‌ و این دوره با تشکر از تلاش‌های وی، مرضیه هاشمی را به عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم‌ عمار معرفی می‌کنیم.
     
مسأله فلسطین را از طریق هنر برای دنیا روشن کنیم
مرضیه هاشمی دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم عمار در رابطه با اهمیت فیلم‌های محور مقاومت گفت: جشنواره عمار یک جشنواره مهم اسلامی و انقلاب اسلامی است و هیچ زمانی مهم‌تر از این زمان برای فیلمسازان، مستندسازان و هنرمندان مقاومت نیست و هنرمندان در این برهه وظیفه‌ای جدی دارند. باید از طریق هنر با دنیا ارتباط برقرار کنیم و مسأله فلسطین را برای دنیا روشن کنیم. ما باید به بهترین روش موضوع فلسطین را بگوییم.وی با‌اشاره به این‌که جشنواره امسال جایزه ویژه «وفا» دارد، گفت: وفا‌المعدانی خبرنگار و دوست من بود که خانه و خانواده‌اش هدف حمله رژیم‌صهیونیستی واقع شده‌اند و این بخش امسال با نگاه مقاومت به خبرنگاران ایجاد شده است.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جایزه خبرنگار و جایزه «وفا» گفت: این جایزه مختص خبرنگارانی است که به تولید مستند یا خبر در رابطه با فراخوان‌ جشنواره پرداخته‌اند.هاشمی در پایان با قرائت بیانیه انگلیسی جشنواره، عنوان کرد: امسال در تلاش هستیم وجهه بین‌المللی جشنواره عمار را تقویت کنیم از‌این‌رو از هنرمندان دنیا برای شرکت در این رویداد دعوت می‌کنیم .پس از این صبوری با‌اشاره به وعده امام‌خمینی‌(ره) مبنی‌بر عصر قیام ملت محروم و مستضعف در برابر چپاول‌گران گفت: ما دیدیم این وعده امام‌خمینی‌(ره) محقق شده و در سراسر دنیا بیداری امت مستضعف را شاهد هستیم.
     
«امت مقاومت» محور اصلی جشنواره پانزدهم
در ادامه سعید خورشیدی با اشاره به این‌که عنوان «امت مقاومت» محور اصلی جشنواره قرار گرفته است، یادآور شد: الگویی که حضرت امام(ره) در مواجهه با استکبار و استعمار مقابل ما گذاشت مبتنی‌بر نگاه قرآنی بود. ایشان معتقد بودند مبارزه‌ای به ثمر خواهد نشست که بتواند توده‌های مردم را با خود همراه کرده و نهضت عمومی مردمی ایجاد کند. امام (ره) همواره دعوت به تبلیغ و تعلیم می‌کردند تا جمع گسترش پیدا کند و عموم مردم همراه شوند.وی افزود: این الگو در انقلاب اسلامی رقم خورد و حضور بی‌بدیل توده‌های مردم زوال رژیم پهلوی را ممکن کرد، حزب‌ا... لبنان به رهبری شهید سید حسن نصرا... نمونه موفقی از همین الگو است. حزب‌ا... با رهبری سید‌حسن از یک سازمان چریکی به یک نهاد اجتماعی موثر تبدیل شد و یک جامعه مقاوم حول خود شکل داد. با شهادت سید حسن نصرا... جامعه لبنان ایستاده و مقاومت می‌کند.وی ادامه داد: در این الگوی مد‌نظر امام‌خمینی(ره) مسأله فرهنگ و کار فرهنگی اصالت پیدا می‌کند. یکی از ساز‌و‌کارهای مهم گسترش الگوی مقاومت، ظرفیت فرهنگی و رسانه‌ای است و جشنواره عمار فراخوانی است برای بازنمایی چنین تلاش‌های رسانه‌ای و حمایت از فعالانی که انسان مقاوم‌ را روایت می‌کنند.خورشیدی در پایان بااشاره به این که این نشست در منزل شهید طهرانی‌مقدم برگزار می‌شود، گفت: شهید طهرانی‌مقدم بخش قابل‌توجهی ازظرفیت توان نظامی و غرور‌آفرین فعلی ما را فراهم‌ کرده و امیدداریم مانیز چنین نقش‌آفرینی‌ای در رسانه داشته باشیم.
     
توجه به وجهه بین‌المللی عمار
در ادامه سهیل اسعد، دبیر سابق جشنواره عمار با اشاره به شبهه‌های ایجاد‌شده در رابطه با مقاومت، گفت: اگر شبهه‌هایی مطرح‌شده و بی‌جواب مانده است، تقصیر ما امت حزب‌ا... است. ما باید با محتواسازی به این مسأله بپردازیم، در رابطه با نشان‌دادن وقایع این رویداد مهم هنوز نتوانسته‌ایم از مرزهای خودمان بیرون بیاییم و تصویر خوبی نشان دهیم.وی افزود: ایجاد تعادل بین جبهه داخلی و بین‌المللی مسأله مهمی است، معمولا علاقه داریم دیگران را به جبهه خود جذب کنیم و این مسأله مهم بوده اما از طرفی خیلی مهم است که از عناصر جبهه انقلاب و امت حزب‌ا... حفاظت کنیم.وی در پایان گفت: به همه مجاهدان هنری، رسانه‌ای و سینمایی فعال در جشنواره عمار خداقوت می‌گویم. باید از حاج‌نادر به عنوان یک مدیر و دبیر و معلم خوب یاد کرد و خاطرش را گرامی بداریم.
     
خاطره‌ای از پدر موشکی ایران
در ادامه این نشست محمد طهرانی‌مقدم، برادر شهید حسن طهرانی‌مقدم گفت: حسن طهرانی‌مقدم یک شب نزد مادر خود آمد و گفت دیشب خواب دیده‌ام مرده‌ام و دو مَلَک آمدند و گفتند؛ ای حسن! چه برای خودت داری و حسن در آن فضای وحشتناک گفته بود من عزادار حسین هستم، حسن گفت سینه‌ام را بوییدند و گفتند بوی حسین می‌دهد، پس از آن قبر باز و جای او در بهشت به او نشان داده شد و اسرار به او گفتند و از شهادت خود باخبر شده بود.برادرم بعد از آن خواب به بنده گفت اینجا باید حسینیه شود و امروز ما در جایی هستیم که خود او آماده کرده است.وی دررابطه با محور مقاومت و شعار«نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» گفت: می‌گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست وچرا بودجه و امکانات به خارج می‌رود؟ در پاسخ به این شبهه باید بگویم ما در دکترین نظامی می‌گوییم بهترین دفاع، حمله است و استکبار جهانی بحث خاورمیانه جدید و نیل تا فرات را دارد تا به مرزهای ما برسند. آنها دنبال این هستند که از لبنان بگذرند، سوریه را پشت سر بگذارند تا به ما برسند.وی با ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس، ادامه داد: جنگ در حالی آغاز شد که فرمانده سپاه و فرماندهان سپاه، فرق توپخانه خودی و دشمن را نمی‌دانستند و تجهیزاتی نیز نداشتیم، از طرفی آنجا با بنی‌صدر طرف بودیم که معتقد بود باید اجازه بدهیم دشمن وارد شود و در فرصت مناسب دشمن را دور بزنیم. ما نخواستیم تجربه جنگ و ورود دشمن به خاک مادوباره تکرارشود وجبهه دفاعی خود را یک قدم جلوتر به سمت دشمن بردیم. اگر این کار را نکرده بودیم،‌ معلوم نبود الان چه شرایطی داشتیم. ما درمقابل دشمن سینه سپرکردیم برای امنیت ملی خودمان. اگر حاج‌حسن و حاج قاسم شهید شدند برای امنیت داخلی کشورمان بوده. این فلسفه حضور ما در منطقه از منظر استراتژی است.
     
حاج‌قاسم و حاج حسن طهرانی‌مقدم در لبنان
محمد طهرانی‌مقدم افزود: اما از منظر اعتقادی پیامبر(ص) فرمودند که اگر کسی صبح را آغاز کند و ندای کمک مسلمانی را بشنود و اقدام نکند، مسلمان نیست، آیا می‌شود برادران ما، عزیزان ما،هم‌کیشان ما و انسان‌هایی در غزه پرپر شوند و ما بی‌تفاوت باشیم؟
وی ادامه داد: ۱۵ سال پیش حاج قاسم و حاج حسن طهرانی‌مقدم به لبنان آمدند و من در جنوب لبنان مسئولیت داشتم. ۱۵ سال قبل شهر موشکی طراحی شد که تازه توسط حزب‌ا...رونمایی ودر این طراحی چندصد موشک به سمت اهداف مختلف رژیم نشانه‌گیری و تنظیم شده و هنوز این ظرفیت‌ها در مقابله با اسرائیل مورد استفاده قرار نگرفته است. امروز تمام امکانات و جوانان مقاومت آماده‌اند به محض این‌که مقام معظم رهبری لب ترکنند تا درتوفان سوم، اسرائیل را بر باد دهند و اسرائیل دیگر وجود نخواهد داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها