رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی:

نوسان‌ قیمتها انگیزه مشارکت اقتصادی مردم را کاهش داده است

شیر تنظیم بازار خشک شد!

قیمت محصولات لبنی طی یک ماهه اخیر در بازار دچار نوسانات زیادی شده است، به‌طوری‌که با افزایش ۲۰درصدی قیمت شیر در بازار (از ۱۵هزار تومان به ۱۸هزار تومان) محصولات لبنی به یکباره ۳۰ تا ۵۰ درصد گران‌تر شد و همین امر البته انتقادات بسیاری از نهادهای مسئول ازجمله وزارت جهادکشاورزی و سازمان بازرسی کل کشور را در پی داشت.
کد خبر: ۱۴۷۷۹۴۰
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
محصولات لبنی قرار بود طبق توافق اولیه ۱۴ درصد گران شود اما خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به این نرخ پایبند نیستند. همچنین، کارخانجات لبنی به‌منظور افزایش قیمت محصولات خود، از افزودنی‌هایی مانند ویتامین‌ها بهره می‌برند یا وزن آنها را افزایش می‌دهند.
هفته پیش رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در ارتباط با اعلام قیمت چهار محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری تنظیم بازاری اعلام کرد: چهار محصول تنظیم بازاری لبنی، دیگر وجود ندارد و نرخ‌گذاری تابع یک رشد قیمت منطقی است. وی افزود: این سیاست، باعث تفکیک برخی کالا‌ها می‌شد که منطق درست و نتایج خوبی هم نداشت. در نتیجه امسال کلیه محصولات لبنی مشمول گروه ۴ کالایی است و تابع قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل به حساب می‌آید و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز بر صحت این قیمت‌گذاری‌ها نظارت می‌کند. 
بلافاصله پس از این مصاحبه، ستاد تنظیم بازار و وزارت جهادکشاورزی اعلام کردند که هنوز هیچ تصمیمی برای حذف قیمت تنظیم بازاری محصولات لبنی و خبر مربوط به دبیر انجمن صنایع لبنی کذب محض است. در اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آمده بود: باعنایت به اخبارمنتشره به نقل ازدبیر انجمن صنایع لبنی ایران مبنی برلغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و افزایش ۳۰درصدی محصولات لبنی، طی اطلاع واصله از مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، هیچ‌گونه مصوبه و مجوزی از مراجع فوق یا سایر دستگاه‌های ذی‌مدخل، در این خصوص صادر نشده است و اخبار فوق مورد تأیید نیست. 
چندی بعد اما مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که به‌زودی سازمان حمایت قیمت محصولات لبنی تنظیم‌ بازاری را اعلام خواهد کرد. 
و در آخر نیز دیروز سازمان حمایت رسما قیمت مصوب شش محصول لبنی را اعلام کرد که بر این اساس شیر پاستوریزه کم‌چرب یک‌لیتری بطری ۲۸هزار تومان، شیر پاستوریزه یک‌لیتری کم‌چرب بطری با ویتامین D۳، ۲۹هزار و ۸۰۰ تومان، شیر پاستوریزه کم‌چرب ۹۰۰ گرمی کیسه‌ای ۲۳هزار و ۴۰۰ تومان، شیر کم‌چرب پاستوریزه کیسه‌ای ۸۰۰ گرمی با ویتامین D۳، ۲۲هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر یو اف نسبتا چرب ۴۰۰گرمی ۵۶هزار تومان و ماست کم‌چرب دبه ۲.۵کیلوگرمی ۷۷هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. کارشناسان سازمان حمایت در حال بررسی قیمت ماست دبه و پنیر با ویتامین D۳ هستند که طی روزهای آتی نرخ آن اعلام می‌شود.  بااین‌حال قیمت‌های تنظیم بازاری نشان می‌دهد فاصله کمی بین نرخ تعیین‌شده و دیگر محصولاتی که به‌صورت آزاد قیمت‌گذاری شده‌اند، وجود دارد. 
   
عرضه اندک محصولات لبنی تنظیم بازاری!
مشاهدات خبرنگارروزنامه جام‌جم نشان می‌دهدکه محصولات لبنی‌ای که دارای قیمت مصوب هستنددرمقایسه با سایر محصولات کمتر در بازار یافت می‌شوند و کارخانجات صنایع لبنی ترجیح می‌دهند بیشتر به تولید سایر محصولات غیرتنظیم بازاری بپردازند تا درآمد بیشتری نصیب آنها شود. یکی ازمحصولاتی که کارخانجات لبنی ترجیح می‌دهند بیشتر تولید کنند شیرخشک است، به‌طوری‌که این محصول توانسته ارزآوری زیادی از طریق صادرات برای آنها به همراه داشته باشد.البته این امر به سال‌جاری نیز برنمی‌گردد، به‌طوری‌که طی سالیان اخیر همین وضعیت بر بازار لبنیات حکفرما بوده است. از این رو در سال گذشته برای جلوگیری از هرگونه کمبودی در بازار، سازمان میادین میوه و تره‌بار با برخی از شرکت‌های لبنی قرارداد منعقد کرد محصولات لبنی دارای قیمت را در میادین عرضه کنند. 

برخورد با متخلفان
مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت کشاورزی می‌گوید: تولیدکنندگان لبنیات چنانچه کالایی غیر از کالاهای تنظیم بازار که نیاز روزمره مردم است تولید کنند با آنها برخورد می‎شود.بدون‌شک نتیجه این اقدام و افزایش قیمت محصولات تنظیم بازاری به کاهش محسوس مصرف سرانه لبنیات منجر خواهد شد، به‌طوری‌که هم‌اکنون نیز این میزان از ۱۳۰کیلو سرانه مصرف سال۱۳۸۹به ۵۰کیلو کاهش یافته و با افزایش قیمت صورت‌گرفته سرانه از این هم کمتر و به مرور از سبد غذایی مردم حذف می‌شود. این درحالی‌است که میزان مصرف سرانه اروپاییان ۲۰۰ کیلوگرم است. ازسوی دیگر باید توجه داشت هرچه مصرف لبنیات در خانوارها کاهش یابد هزینه سرانه درمان نیز افزایش می‌یابد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فصل زمستان عمر

بررسی اختلالات روان‌شناختی در سالمندان در گفت‌وگو با رئیس انجمن علمی سالمندشناسی و طب‌ سالمندان

فصل زمستان عمر

نیازمندی ها