لزوم تقویت حق حاکمیت بر جزایر سه گانه
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

لزوم تقویت حق حاکمیت بر جزایر سه گانه

در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

توسعه جزایر سه‌گانه با گردشگری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه جزایر سه گانه ایران پتانسیل قابل توجهی در خصوص گردشگری دارد، گفت: برای بهبود شرایط جزایر باید شرایط لازم برای هتل سازی و توسعه معادن فراهم شود. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه جزایر سه گانه ایران پتانسیل قابل توجهی در خصوص گردشگری دارد، گفت: برای بهبود شرایط جزایر باید شرایط لازم برای هتل سازی و توسعه معادن فراهم شود. 
کد خبر: ۱۴۷۸۰۴۱

به گزارش جام جم آنلاین، احمد بخشایش اردستانی درباره اینکه در برنامه هفتم توسعه بند‌هایی وجود دارد که اجرای مناسب آن‌ها سبب می‌شود که حق حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه تقویت شود، توضیح داد: در ابتدا باید تاکید کرد که تمام یک میلیون ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ کیلومتر مربع مساحت کشورمان جزو ذاتی ایران است و ایرانیان با خون خود از این خاک دفاع می‌کنند.

وی یادآور شد: مرور گذشته نشان می‌دهد که بخش‌هایی از خاک ایران از کشورمان جدا شده است، برای نمونه در سال‌های ۱۸۱۴ و ۱۸۱۸ یا می‌توان به قرارداد‌های ترکمنچای و گلستان اشاره کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه بند‌هایی آورده شده برای توسعه مناسب جزایر سه‌گانه، در واقع باید شرایطی ایجاد تا ساکنان این جزایر شرایط مناسبی داشته باشند.

بخشایش اردستانی تصریح کرد: در واقع برنامه هفتم توسعه تاکید دارد که باید وضعیتی را فراهم کرد تا مردم این جزایر به دلیل پیشرفت‌های امارات به زندگی در این کشور متمایل نشوند.

 وی با اشاره به اینکه گردشگری در این جزایر باید رشد پیدا کند، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز به توسعه گردشگری در جزایر سه گانه اشاره شده است تا به این وسیله بتوان شرایط زندگی ساکنان جزیره را بهبود بخشید.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که به فضای دوقطبی دامن زده شود به گونه‌ای که برخی از جامعه پیشرفت‌های سایر کشور‌ها را به قول معروف به رخ بکشند. به همین دلیل در برنامه هفتم توسعه بر لزوم رشد جزایر تاکید شده است.

‌بخشایش درباره اینکه برای توسعه جزایر سه گانه با چه مشکلاتی روبرو هستیم؟ به جام جم آنلاین گفت: در این خصوص با مسائل نظامی یا سیاسی مواجه نیستیم و فقط بحث مشکلات اقتصادی مطرح است.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن باید در تمامی کشور در دستور کار مسئولان قرار گیرد، یادآور شد: جزایر سه گانه ایران پتانسیل قابل توجهی در خصوص گردشگری دارند. به همین دلیل باید شرایط برای هتل سازی و توسعه معادن فراهم شود. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که انگلیسی‌ها در خلیج فارس حضور داشتند شرایطی را ایجاد کردند که از سوی امارات ادعایی برای این جزایر مطرح شود. این در حالی است که این جزایر همواره به ایران تعلق داشته است.

بخشایش اردستانی تاکید کرد: در این بین مهم این است که آن‌ها نمی‌توانند از طریق زور و یا خدعه جزایر ما را بگیرند. به همین دلیل ادعای خود را با شراکت اتحادیه اروپا، چین و یا روسیه مطرح می‌کنند.

به گفته وی شرایط آن‌ها به گونه‌ای است که گاهی در جلسات اتحادیه عرب این ادعای آن‌ها به یک جوک بدل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها