«جام‌جم» از اقبال ۷۹‌درصدی مخاطبان نسبت به مجموعه‌هایی با حال و هوای روستایی گزارش می‌دهد

محبوبیت موقعیت روستا در سریال‌های تلویزیونی

پلیس‌بازی به زبان سوئدی

درام‌های پلیسی همواره میان مخاطبان سراسر جهان جذابیت دارند،به ویژه وقتی از شخصیت‌ها و پرونده‌های واقعی در طراحی قصه بهره برده باشند.«یوهان فالک» مینی‌سریال سوئدی که در این نوشتار به آن پرداختیم جزو همین آثاراست.
درام‌های پلیسی همواره میان مخاطبان سراسر جهان جذابیت دارند،به ویژه وقتی از شخصیت‌ها و پرونده‌های واقعی در طراحی قصه بهره برده باشند.«یوهان فالک» مینی‌سریال سوئدی که در این نوشتار به آن پرداختیم جزو همین آثاراست.
کد خبر: ۱۴۷۸۳۰۴
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
سریالی با سابقه چندین ساله در دنیای سینماکه خالقش برای نگارش یک فیلمنامه کم‌نقص به اداره پلیس رفت و رفتار پلیس‌ها ومتهمان را درنظرگرفت. در ادامه به این اثر تلویزیونی که به تازگی راهی آنتن شبکه تماشا شد،پرداخته‌ایم و ترجمه‌‌ای نیز از گفت‌وگو با دست‌اندرکارانش را آورده‌ایم. 
   
تفاوت آشکار
یوهان فالک، اثری تماشایی و جذاب است که تماشاگرانش را کاملا سرگرم کرده و آنها را درگیر رخدادهایی می‌کند که در هر اپیزود رخ می‌دهد. این شیوه درگیر کردن راه را برای همذات‌پنداری بینندگان با کاراکتر اصلی سریال  هموار می‌کند. این درام پلیسی پرتنش دلهره‌آور، جیکوب اکلوند را در نقش یوهان فالک دارد. اومأمور کارکشته اداره پلیس است که همزمان در عملیات مختلف شرکت می‌کند و گاهی اوقات در لباس مُبدَل و یک مأمور مخفی، سراغ جنایتکاران و آن دسته از افراد جامعه می‌رود که به‌دنبال ناامن‌کردن محیط زندگی عموم مردم هستند. جیکوب اکلوند با بازی در این سریال و ایفای نقش مأمور یوهان فالک به شهرت فراوانی رسید و به یکی از افسانه‌های تاریخ صنعت تلویزیون کشور سوئد تبدیل شد. 
     
یک نکته جالب!
آنچه در رابطه با سریال جلب توجه می‌کند، این است که در حقیقت یک مجموعه فیلم سینمایی است که درسال۱۹۹۹ اولین قسمت آن تولید شد و استقبال بسیار زیاد مردم سوئد، باعث شد تا تولید قسمت‌های دیگری از این درام پلیسی در دستورکار سازندگانش قرار گرفته و ساخت این فیلم‌ها تا سال۲۰۱۵ ادامه یابد.درکل،۲۰ فیلم سینمایی دراین رابطه تولید واکران عمومی شد. سازندگان این مجموعه فیلم پربیننده، کمی بعد تصمیم گرفتند آنها را به‌صورت مجموعه‌ای تلویزیونی درآورده و دوباره در معرض دید تماشاگران قرار دهند. این بار، صحنه‌های زیادی که در قسمت‌های مختلف سینمایی مورد استفاده قرار نگرفته و به قفسه بایگانی سپرده شده بود، مورد استفاده مجدد قرارگرفت و در دل قسمت‌های مختلف سریال گنجانده شد. از این نظر، نسخه تلویزیونی دارای صحنه‌هایی اضافی است که هیچ‌وقت روی پرده سینما دیده نشده است. 
   
شخصیت خیالی، اما آشنا
کاراکتر اصلی سریال یک شخصیت خیالی است که توسط پیتر لیندمارک و فیلمنامه‌ای که نوشت، خلق شد.همانطور که در ابتدا اشاره شد، کارگردان برای خلق این شخصیت از چند پلیس واقعی بهره گرفت. او با حضوری چندماهه در اداره پلیس و زیرنظر گرفتن رفتارها و کنش‌های تعداد زیادی ازمأموران این اداره، دست به خلق کاراکترجدیدی زدکه رفتارها و کارهایش مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌های مأموران واقعی بود که سرگرم مبارزه با خلافکاران و جنایتکاران شهری بودند. به گفته لیندمارک: «پلیس فیلمنامه ما شباهتی به مأموران پلیس اروپای غربی یا آمریکا ندارد.او یک پلیس بومی است که درگیر مسائل و مشکلاتی است که برای اهالی بومی رخ می‌دهد. به همین خاطر، نوع واکنش او به اتفاقات شبیه نوع واکنش همکارانش در سایر کشورها و قاره‌ها نیست. نمی‌خواستم یک مأمور پلیس شبیه مأموران سریال‌های آمریکایی به وجود بیاورم. شرایط ما متفاوت از شرایط سایر کشورهای دنیاست و اکشن فیلم‌ها و سریال‌ها نیز، شبیه آن چیزهایی نیست که در آن کشورها اتفاق می‌افتد. می‌توانم بگویم یوهان فالک یک پلیس بومی با حفظ تمامی مشخصه‌های آن است.»
   
چرا دیده شد؟
نظر منتقدان تلویزیونی به سریال بسیار خوب و مثبت بود و آنها هم بومی‌بودن فضا، اتفاقات و کاراکترها را یکی از دلایل اصلی موفقیت کلان آن در بین تماشاگران داخلی و خارجی عنوان کردند.همین منتقدان به این نکته هم اشاره می‌کنند که بومی‌بودن فضا وشخصیت‌ها امکان استفاده‌ازموقعیت‌های مختلف ژانرپلیسی راازآن نگرفته است.درحقیقت تمام مشخصه‌های مهم و تماشاچی‌پسند این ژانر، به شکلی زیبا و جذاب در خدمت داستان سریال قرار گرفته و بینندگان را کاملا راضی و متقاعد می‌کند. به این ترتیب، دراین سریال پلیسی هم صحنه‌های اکشن وپرخطر تعقیب‌وگریز ماشین‌ها دربزرگراه‌ها، انفجارات بزرگ و بدلکاری‌های هیجان‌انگیز در عالی‌ترین شکل خودمورداستفاده قرارگرفته‌اند تا داستانی هیجانی و دلهره‌آور را پیش‌روی تماشاچی قرار دهند که می‌توان و باید از یک اثر اکشن و ماجراجویانه انتظار داشت. 
   
شهرت با یک نقش
جیکوب اکلوند دررابطه با ایفای نقش یوهان می‌گوید: «صنعت تلویزیون درتمام سال‌های فعالیت خود سریال‌های زیادی با مضمون پلیسی ساخته و مأموران پلیس بسیاری را به تماشاگران معرفی کرده است.عموم تماشاگران نیز همیشه از این مجموعه‌های پلیسی استقبال بالایی کرده‌اند و به همین دلیل است که تولیدات این ژانر، همواره یکی از موفق‌ترین تولیدات رسانه تلویزیون بوده و بیشترین تعداد بیننده را به نام خود ثبت کرده‌اند. زمانی که به بازی در یوهان فالک دعوت شدم، خیلی زود متوجه این موضوع شدم که داستان آن و شخصیت محوری‌‌اش تفاوت‌هایی با سایر داستان‌ها و شخصیت‌های سریال‌های اکشن پلیسی دارند. این یک نقطه قوت بود که مرا بیشتر تشویق به قبول بازی در این نقش کرد. تعداد مأموران پلیس بزن‌بهادر و کارکشته در دنیای تلویزیون خیلی زیاد است و شما می‌توانید تا بی‌نهایت از آنها اسم ببرید، اما فقط تعداد معدودی از آنها در طول تاریخ به یاد تماشاگران مانده و در حافظه جمعی آنها ماندگار شده است. بسیار خوشحالم که من هم در قالب یکی از آنها بازی کرده و مورد توجه تماشاگران قرار گرفته‌ام. آنچه جالب است این‌که من با نام یوهان فالک مشهور شدم و همین امر باعث شد تا هیچ‌یک از دیگر نقش‌هایم در فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی نتواند به حد موفقیت این نقش برسد. 

آواهای یک قصه
ژرژ پطرسی در این سریال صداپیشه جیکوب اکلوند در نقش یوهان فالک بود. علیرضا باشکندی(جوئل کینمن / فرانک واگنر)، معصومه آقاجانی(‌ژاکلین رامر/آنجا آنستدوئر)،شایسته تاج‌بخش(ملیز کارگل/سوفی،پلیس وهمکاریوهان فالک)،علی همت‌مومیوند (مایکل توروینگ/ پاتریک، پلیس و همکار یوهان فالک)، آزیتا یاراحمدی (همسر فرانک)، فاطمه نیرومند(نادیا، همسر پاتریک)، سعید مقدم‌منش (‌افسر پلیس‌)، حسین سرآبادانی(‌افسر پلیس)، شایان شام‌بیاتی(‌رئیس پلیس‌)، الهام چارانی(هلن، همسر یوهان فالک)، ناهید امیریان(‌پسر یوهان فالک)،امیرصمصامی،محمدعلی اشکبوس،بیژن علیمحمدی،فاطمه شعشانی،علی عابدی، حسین خداداد‌بیگی، منوچهر زنده‌دل، شهراد بانکی، حسن کاخی، ابوالقاسم محمدطاهر و...دیگر دوبلورهای این سریال هستند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها