بهبود وضعیت اقتصادی کشور، نیازمند عزم جدی برای اصلاح روندهاست

مهم‌ترین مطالبات اقتصادی از دولت جدید

مردم، ‌خوشبین به اقتصاد

شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی است که میزان خوشبینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد بیشتر مصرف‌کننده، نشان‌دهنده رشد اقتصادی و منعکس‌کننده مصرف بالاتر بوده‌؛ درحالی که اعتماد پایین مصرف‌کننده، نشان‌دهنده کُند‌شدن رشد اقتصادی و کاهش احتمالی هزینه‌های مصرف‌کنندگان است.
شاخص اعتماد مصرف‌کننده، یک شاخص اقتصادی است که میزان خوشبینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی شخصی آنها را اندازه‌گیری می‌کند. اعتماد بیشتر مصرف‌کننده، نشان‌دهنده رشد اقتصادی و منعکس‌کننده مصرف بالاتر بوده‌؛ درحالی که اعتماد پایین مصرف‌کننده، نشان‌دهنده کُند‌شدن رشد اقتصادی و کاهش احتمالی هزینه‌های مصرف‌کنندگان است.
کد خبر: ۱۴۷۸۴۸۰
 
شاخص مذکورکه میانگینی ازشاخص وضعیت فعلی اقتصادی وشاخص انتظارات مصرف‌کننده است براساس نظرسنجی از مصرف‌کنندگان به دست می‌آید.شاخص اعتماد مصرف‌کننده، اطلاعات دقیقی درمورد دیدگاه مصرف‌کنندگان با توجه به وضعیت کلی اقتصاد و وضعیت مالی خانوار آنها ارائه می‌دهد. درواقع این شاخص از طریق ارائه اطلاعات مورد نیاز به تصمیم‌گیرندگان و پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی در مورد شرایط اقتصادی حال و آینده و درنتیجه تعیین سیاست‌های عمومی و همچنین تصمیم‌گیری‌های تجاری نقش مهمی ایفا می‌کند. در نهایت یکی ازشاخص‌های کلیدی در نظرگرفته شده توسط نهادهای مختلفی در بسیاری از کشورها به‌طور گسترده پیگیری و نظارت می‌شود. این شاخص می‌تواند به دولت و تصمیم‌گیرندگان بخش خصوصی کمک کند تا بهتر بتوانند به ارزیابی عملکرد خود پرداخته ودرجهت فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنند.شاخص اعتمادمصرف‌کننده درفصل تابستان ۱۴۲ واحد برآورد شده که در مقایسه با فصل بهار (‌۱۱۴‌) افزایش یافته است. این موضوع افزایش خوشبینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصاد کلان را نشان می‌دهد. بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده در گروه‌های سنی مختلف نشان می‌دهد خوشبینی گروه سنی۱۸تا۳۵سال وگروه سنی۳۶ تا ۶۰ سال درفصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش یافته،اماشاخص اعتماد مصرف‌کننده گروه سنی ۶۱ سال به بالا نزولی بوده که به معنای بدبین‌تر شدن این گروه نسبت به شرایط اقتصاد کلان در مقایسه با فصل بهار است. این روند با تفکیک درآمدها هم به نوعی همین است. بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده در گروه‌های درآمدی مختلف نشان می‌دهد در همه گروه‌های درآمدی خوشبینی درخصوص شرایط اقتصاد کلان درفصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش داشته که این روند افزایش در افراد با درآمد متوسط در مقایسه با سایر گروه‌ها بیشتر بوده است. بررسی شاخص اعتماد مصرف‌کننده در گروه‌های تحصیلی مختلف نشان می‌دهد در همه گروه‌های تحصیلی خوشبینی درخصوص شرایط اقتصاد کلان درفصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش داشته که این روند افزایش در افراد بامدرک تحصیلی فوق‌دیپلم و کارشناسی درمقایسه با سایر گروه‌ها بیشتر بوده است.بررسی شاخص اعتمادمصرف‌کننده نشان می‌دهد درهردوگروه افرادمتأهل وافراد مجردخوشبین درخصوص شرایط اقتصاد کلان در فصل تابستان نسبت به فصل بهار افزایش یافته، اما گروه افرادمجرد افزایش خوشبینی بیشتری را تجربه کرده است. 
مردم، ‌خوشبین به اقتصاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها