عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد؛

تغییر نام خیابان مهستان به «جزایر ایرانی»

ببینید ا بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک؛ سه جزیره ایرانی با نام‌های اصیل فارسی

دکتر اسماعیل آذر،پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی گفت،نام هر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی، فارسی اصیل است.
دکتر اسماعیل آذر،پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی گفت،نام هر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی، فارسی اصیل است.
کد خبر: ۱۴۷۸۶۳۳

به گزارش جام‌جم‌آنلاین ازخبرگزاری صداوسیما،امیر اسماعیل‌آذر گفت: براساس آنچه در فرهنگ‌ها آمده‌است، تنب یا تمب به معنی تپه یا تَل است و چون دریانوردان که به این جزایر می‌آمدند ، آنها را از دور، شبیه تپه می دیدند، به تمب یا تنب مشهور شدند. 

تعداد بازدید : 0

به گفته این پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی، یکی از این جزایر که کوچک تر بود، به تمبو ( با واو تصغیر) یا تمب (تنب) کوچک معروف شد و دیگری که بزرگ تر بود، به تمب گپ ( در محلی) یا تنب بزرگ.

اسماعیل‌آذر با بیان اینکه ابوموسی هم در فرهنگ‌ها بدون "الف" و به شکل بوموسی نوشته شده‌است، افزود: "الف" جزء واژه نیست و بعدها با مقاصد سیاسی به بوموسی اضافه شده‌است.

این پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: واژه بوموسی دو بخش دارد؛ "بوم" به معنای سرزمین و "سو" به معنای سبزه یا سوز.

به گفته اسماعیل‌آذر، ترکیب بوموسی، به معنای سرزمین سوزناک ( داغ و گرم) یا سرزمین سبز است .

وی گفت: کارستِن نیبور مستشرق مشهور آلمانی در سال ۱۵۶۷ به این جزایر سفر می کند و در سفرنامه‌اش، "بومسو" را می‌آورد و این یعنی، این مستشرق، از همان زمان، فارسی اصیل را شنیده و در سفرنامه‌اش آورده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها