به گزارش جام جم آنلاین، ایمان قلندریان با بیان اینکه میزان پذیرش دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی جاری و در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ۴۸۴۸ نفر بوده است، اظهار کرد: از این تعداد، ۲۹۹۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۱۴۳۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۲۲ نفر در مقطع دکترا پذیرفته شدهاند. به طور کلی پذیرفتهشدگان امسال نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد افزایش یافته است. البته ظرفیت دانشگاه که در دفترچه انتخاب رشته ذکر میشود، ثابت بوده و این افزایش پذیرش ناشی از پر شدن صندلیهایی است که در سالهای قبل خالی میماندند.
وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که امسال انجام دادیم، تاسیس رشتههای جدید متناسب با مقتضیات روز بود. ما امسال در پنج رشته-گرایش جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشجو پذیرش کردیم. همچنین ۱۴ رشته-گرایش دیگر نیز در شورای برنامهریزی درسی دانشگاه تصویب شده و در حال پیگیری تصویب آن در وزارتخانه هستیم. تمامی این رشتهها متناسب با نیاز روز استان و کشور است. با توجه به اینکه اکنون پذیرش دانشجو بر اساس سند آمایش رشتههای دانشگاهی و مبتنی بر میزان اشتغالپذیری دانشآموختگان انجام میشود، وزارت علوم جذب دانشجو در برخی از رشتهها خصوصا در مقطع تحصیلات تکمیلی را محدود کرده است.
مدیر برنامهریزی و توسعه آموزش دانشگاه فردوسی ادامه داد: اتفاق دیگری که امسال برای دومین بار در دانشگاه افتاد، پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور در مقاطع تحصیلات تکمیلی بود. در بسیاری از موارد، پژوهشها و پایاننامههای دانشجویان چندان با مسائل کشور مرتبط نیست. در پذیرش دانشجو به شیوه استاد محور، دانشگاهها متناسب با مسائل کشور و ماموریتهای تعریفشده، تعدادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش میکنند به طوریکه موضوع پایاننامه و پژوهشهای آنان از همان ابتدای تحصیل مشخص و در راستای حل یکی از چالشهای کشور است. دانشگاه فردوسی مشهد نیز امسال ۲۰ دانشجوی ارشد و دکترا به شیوه استادمحور جذب کرده که در سال آینده این تعداد افزایش خواهد یافت.
قلندریان در خصوص کم و کیف پذیرش دانشجویان بینالملل در دانشگاه فردوسی، بیان کرد: ما در سالهای اخیر به منظور کیفیتبخشی به دانشجویان بینالملل اقداماتی را انجام دادیم و سعی کردیم پرونده متقاضیان را با لحاظ شاخصهای متفاوتی بررسی کنیم؛ لذا طبیعتا در نتیجه افزایش کیفیت دانشجویان بینالملل، از تعداد آنان کاسته شده است. یکی از اقدامات انجامشده در این راستا، این است که اعلام کردیم دانشجویان متقاضی تنها در یک بازه زمانی خاصی میتوانند درخواست پذیرش دهند. همچنین نکته دیگر این است که از گروههای آموزشی برای پذیرش دانشجوی بینالملل استعلام میگیریم. در مواردی نیز این دانشجویان در مقطع دکتری به شیوه پژوهشمحور جذب میشوند. به علاوه سعی شده است شهریه دانشجویان با توجه به هزینه خدمات ارائهشده توسط دانشگاه، افزایش یافته و واقعی شود.
وی در خصوص امکانات آموزشی دانشگاه فردوسی، عنوان کرد: علاوه بر انجام اقدامات معمول در این زمینه، یک کار جدید ما تاسیس آزمایشگاه متاورس است. این آزمایشگاه توسط معاونت آموزشی با همکاری دانشکده مهندسی در دستور کار قرار گرفته است که این موضوع نیز در راستای تلاش برای پاسخگویی به نیازهای روز کشور و جامعه است. همچنین ما تا کنون چند دوره در مورد کابرد هوش مصنوعی در آموزش برای اساتید برگزار کردهایم.
مدیر برنامهریزی و توسعه آموزش دانشگاه فردوسی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در جهت افزایش توان اشتغالپذیری دانشجویان، اضافه کرد: یکی از اقدامات ما در این راستا، این است که گروههای آموزشی را موظف کردیم متناسب با نیاز جامعه و بازار، برنامههای درسی خود را بهروز کنند. برای این مهم علاوه بر تعیین خطوط مشی ترسیم شده در اسناد بالادستی، از دانش آموختگان، اساتید و کارفرمایان درباره دروس کاربردی، مهارتهای لازم و حوزه دانشی هر رشته که نیاز است دانشجو کسب کند، سوال میکنیم. نهایتا گروهها با توجه به مجموع این موارد، برنامههای درسی جدید را تدوین میکنند.
قلندریان با اشاره به اجرای طرح کارآموزی بلندمدت در دانشگاه فردوسی مشهد به منظور اشتغالزایی برای دانشجویان، بیان کرد: بر اساس این طرح، وقتی دانشجویان کارشناسی به سال سوم تحصیل خود رسیدند، میتوانند یک یا ۲ و نیمسال به جای اینکه درس بردارند، در صنعت یا جامعه مشغول به کار شوند بدون اینکه شامل سنوات شوند. اقدام دیگر در راستای اشتغالزایی، بورسیه دانشجویان در رشتههای مورد نیاز صنعت است و دانشجویانی که به این شیوه جذب میگردند، هفتهای چند ساعت در صنعت مربوطه مشغول به کار میشوند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم به ۲۱ دانشگاه از جمله دانشگاه فردوسی اختیار تاسیس دانشکده علوم و فناوریهای راهبردی را داده است، گفت: هیات امنای دانشگاه نیز با نگاه به اسناد بالادستی، جهتگیریهای علمی کشور، شرایط خاص مشهد، ماموریتهای دانشگاه و مقتضیات روز، تاسیس این دانشکده را تصویب کرده است و تصمیم داریم رشتههای بینرشتهای را در این دانشکده و به صورت دکترای پیوسته دایر کنیم. برنامه این است که فرایندهای جذب دانشجو و تدریس دروس در این دانشکده، همه به شکلی پویا، برنامهمحور و مطابق با نیازهای روز باشد. در این دانشکده، گروههای آموزشی به شکل فعلی وجود نخواهند داشت و منطبق با برنامه مصوب و به مدت محدود دانشجو پذیرش میکنند؛ یعنی ممکن است بر حسب نیازی، یک رشته تحصیلی در این دانشکده تاسیس و پس از چند سال جذب دانشجو و تربیت متخصص، بر اساس برنامه جدید تغییر یابد یا دیگر دانشجو نپذیرد، زیرا توانسته مسئله را حل کند.
مدیر برنامهریزی و توسعه آموزش دانشگاه فردوسی با اشاره به طرحهای این دانشگاه برای جذب دانشجویان نخبه، اظهار کرد: به مدالآوران المپیادهای دانشجویی، دانشآموزی، دانشجوی نمونه کشوری و رتبههای برتر کنکور کارشناسی (کمتر از ۲۰۰۰ علوم تجربی، کمتر از ۵۰۰ علوم ریاضی و کمتر از ۳۰۰ علوم انسانی) ماهانه ۲میلیون تومان و به دانشجویان رتبه یک کنکور ارشد و دکترا که در دانشگاه فردوسی پذیرفته شوند نیز به ترتیب ماهانه ۴ و ۶میلیون تومان تا یک سال حقوق پرداخت خواهد شد. همچنین به این افراد لپتاپ یا تبلت نیز اهدا میشود. اینها همه اقداماتی است که دانشگاه فردوسی به منظور جذب و نگهداشت دانشجویان نخبه انجام میدهد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد