تحول در رویکرد‌های رادیو فرهنگ به‌روایت سید مرتضی کاظمی دینان

در مسیر الگوسازی از شهدا برای نوجوانان و جوانان

سیدمرتضی کاظمی دینان، مدیریت رادیو فرهنگ را به عهده دارد. او از آغاز سکانداری این شبکه، تصمیم گرفت به‌جای رفتن به‌سمت مدیریت خط‌قرمزی، همراه با برنامه‌سازان این شبکه به‌سمت اهداف مطلوب حرکت کند؛ بنابراین، در مسیر مدیریت خط‌سبزی قرار گرفت و کاری کرد که برنامه‌سازان به‌سراغ مطالبه‌گری در این شبکه بروند و تا جایی‌که می‌توانند مسئولان را پای میکروفن رادیو بکشانند و از آن‌ها پاسخ درست دریافت کنند. در همین امتداد، این شبکه رادیویی درزمینه سند تحول و تبیین محور‌های این سند، برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کرده است؛ برنامه‌هایی که هر کدام از آن‌ها برآیند روز‌ها رایزنی در اتاق فکر است. از او خواستیم برنامه‌های تحولی این شبکه را تبیین کند.
سیدمرتضی کاظمی دینان، مدیریت رادیو فرهنگ را به عهده دارد. او از آغاز سکانداری این شبکه، تصمیم گرفت به‌جای رفتن به‌سمت مدیریت خط‌قرمزی، همراه با برنامه‌سازان این شبکه به‌سمت اهداف مطلوب حرکت کند؛ بنابراین، در مسیر مدیریت خط‌سبزی قرار گرفت و کاری کرد که برنامه‌سازان به‌سراغ مطالبه‌گری در این شبکه بروند و تا جایی‌که می‌توانند مسئولان را پای میکروفن رادیو بکشانند و از آن‌ها پاسخ درست دریافت کنند. در همین امتداد، این شبکه رادیویی درزمینه سند تحول و تبیین محور‌های این سند، برنامه‌های متنوعی را روانه آنتن کرده است؛ برنامه‌هایی که هر کدام از آن‌ها برآیند روز‌ها رایزنی در اتاق فکر است. از او خواستیم برنامه‌های تحولی این شبکه را تبیین کند.
کد خبر: ۱۴۸۲۱۶۱

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، سیدمرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ در پاسخ به این سؤال که موفق‌ترین برنامه شما در سه سال اخیر، در حوزه سند تحول چه بوده و دلایل توفیق آن چیست، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات شبکه که در سند تحول هم تأکید ویژه‌ای بر آن شده، حرکت به‌سمت اهداف مطلوب بوده است. به‌تعبیر آقای جلیلی؛ به‌جای مدیریت خط‌قرمزی، به این سمت حرکت کنیم که آرمان‌ها و اهداف مطلوب را نشان بدهیم و مدیریت خط‌سبزی را در پیش بگیریم. ما هم در این مسیر قرار گرفتیم. همچنین، جای یک برنامه مطالبه‌گرانه در حوزه فرهنگ خالی بود؛ یعنی برنامه‌ای که دغدغه‌های اجتماعی-فرهنگی مردم را احصا و اولویت‌بندی و از مسئولان پیگیری کند. به همین دلیل، برنامه‌ای زنده با نام «پویش» طراحی شد که چند هزار تماس و پیامک مردمی داشت و خوشبختانه، بسیاری از مشکلات مردم با پیگیری این برنامه از مسئولان حل شد. همچنین، برنامه‌های جدیدی هم به‌لحاظ قالب و محتوا، در حوزه عفاف و حجاب داشته‌ایم؛ نظیر مجموعه نمایشی «دختران آفتاب» یا مسابقه «دردانه».

 توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار

مدیر رادیو فرهنگ در ادامه بیان کرد: محتوای اکثر برنامه‌ها بازنگری شد؛ مثل برنامه «کتاب فرهنگ» که برای هر روز یک موضوع برایش تعریف شد: کتاب فرهنگ کودکان، تاریخ و دفاع‌مقدس و.... درباره برنامه «هفت اقلیم» نیز همین اقدام شد و حوزه‌های گوناگون نظیر موسیقی، تئاتر، سینما، ارتباطات، هنر‌های تجسمی مورد مداقه قرار گرفت. اقدام تحولی دیگر، توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار بود. در برنامه «هفت‌کوچه» به فرهنگ اقوام در دوردست‌ترین نقاط توجه شد. در «سرزمین من» به نقاط دیدنی و گردشگری ایران سر می‌زنیم یا در برنامه جدید «ایستگاه ۱۰۶» بر اماکن و رسوم کم‌تر توجه‌شده، تمرکز کردیم که همسو با عدالت‌گرایی در سند تحول بود.

وی تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های دیگر تحولی ما، برجسته‌سازی مسئله ایثار، شهادت و الگوسازی برای نوجوانان و جوانان است. برای مثال، به‌تازگی برنامه ویژه‌ای درباره شهیدی تولید کردیم که تاکنون روایت نشده بود؛ یعنی برای اولین بار به معرفی شهید مهندس مصطفی ابراهیمی مجد پرداخته‌ایم که از نزدیک‌ترین یاران شهید چمران بود. او جوانی متخصص، مؤمن و شجاع بوده که با نظارت شهید چمران روی آزمایش‌های موشکی کار کرد و حین یکی از همین آزمایش‌ها به درجه رفیع شهادت رسید. در برنامه «سیم و زر» که ویژه نقد و بررسی کتاب است، به زندگی‌نامه و کتاب‌های شهدایی که به آنان کمتر اشاره شده، ورود کردیم.

کاظمی دینان تأکید کرد: رادیو فرهنگ در حوزه مقاومت، به‌ویژه بعداز عملیات طوفان الاقصی، کار‌های برجسته و ویژه‌ای کرد. برنامه‌ای با مشارکت تعدادی دانش‌آموز دبیرستانی داشتیم که خودشان سوژه‌یابی، نویسندگی و گویندگی می‌کردند. این برنامه با نام «از بچه‌های ایران به بچه‌های غزه» روانه آنتن شد. در برهه‌های خاصی مثل شهادت سیدحسن نصرالله، شهید هنیه و شهید سنوار نیز ویژه‌برنامه‌هایی داشتیم. نگاه به شخصیت‌هایی بزرگ همچون شخصیت امام موسی صدر که الگویی اعلا از عالمی مجاهد و مبارز است یا شخصیت‌های بزرگ انقلاب، همچون شهیدان بهشتی، رجایی، باهنر و مفتح و شهدای محراب از دیگر اقدامات در این زمینه بود.

 استودیوگریزی و تولید برنامه در میدان

کاظمی دینان افزود: استودیوگریزی و تولید برنامه در میدان، از دیگر اقدامات تحولی شبکه بوده و تعداد زیادی از برنامه‌های زنده شبکه، بیرون از سازمان تولید شده است. مثلاً برنامه افطار رمضان امسال، از مساجد مختلفی پخش شده است. همچنین، نهضت تولیدات کوتاه که در سند تحول به آن تأکید شده، در رادیو فرهنگ اجرایی شده است. برای مثال، در رابطه با شخصیت حضرت امام (ره) و اندیشه و بیانات ایشان، برنامکی را تولید و پخش کردیم. ضمناً طبق تأکید شورای فرهنگی سازمان، برنامکی با نام «تا آبادی» با موضوع معرفی روستا‌های کشور و ظرفیت‌های آن‌ها تولید شد. برنامک‌هایی ویژه محرم، عاشورا، انتخابات و همچنین، تمرکز بر خبرنگاران شهید تولید شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه تحولی هم داشته‌اید که کم‌مخاطب باشد و دلیلش چیست، تأکید کرد: مهم‌ترین کار ما در این سه سال، بازآرایی جدول‌پخش بود و و چندین دفعه جابه‌جایی‌های مفصل، هم به‌لحاظ زمان‌بندی و هم محتوایی داشته‌ایم. در مقطعی به مبحث اندیشه اسلامی متمایل شدیم و برنامه‌ای به‌نام «شرق اندیشه» را با حضور یکی از شخصیت‌های فلسفی کشور روانه آنتن کرده‌ایم. ازآنجاکه نظارت و ارزیابی درون‌شبکه‌ای به شکل جدی، فعال است. بعداز مدتی به این نتیجه رسیدیم این برنامه با وجود محتوای خوب، در جذب مخاطب چندان توفیقی نداشته. به همین دلیل، برنامه متوقف شد و به‌سمت برنامه‌سازی در حوزه تفکر انتقادی برای کودکان و نوجوانان رفتیم و برنامه «بیا با هم حرف بزنیم» را با حضور این قشر در استودیو طراحی کردیم که طی آن، نوجوانان شیوه‌های درست گفتگو و انتقاد را فرامی‌گیرند. همچنین برخی مواقع هم پیش آمده که آیتمی در برنامه، موردتوجه مخاطبان نبوده و حذف شده است.

مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های جدید این شبکه در ادامه فصل پاییز و زمستان افزود: باتوجه‌به اینکه زمان‌بندی زندگی افراد جامعه در فصل‌های پاییز و زمستان متفاوت با تابستان است، محتوا و زمان پخش برخی برنامه‌ها در پاییز تغییر کرد. برای مثال، برنامه کتاب فرهنگ که در تابستان ساعت ۱۹ پخش می‌شد، به ساعت ۱۸ منتقل شد. روی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و موضوعات مرتبط با آن کار شد. همیشه دغدغه‌مان این بوده که، چون شب‌های زمستان بلند است، برنامه‌ای مناسب با محوریت موسیقی و مباحث فرهنگی اصیل و مطابق با نیاز‌های مخاطبان داشته باشیم که درحال طراحی آنیم. ضمناً برای شب یلدا نیز برنامه‌ای ویژه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باتوجه‌به پخش زنده مذاکرات علنی مجلس از رادیو فرهنگ، تقویت ارتباط با مجلس شورای اسلامی و برنامه‌سازی در این حوزه در دستورکار است و بر همین مبنا، با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگو کرده‌ایم.

 تولید برنامه درباره شخصیت‌های برجسته فرهنگی

کاظمی دینان افزود: رادیو فرهنگ در این سال‌ها به‌دنبال شخصیت‌های برجسته فرهنگی رفته است. مثلاً در برنامه موسیقی‌محور «نیستان» شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر منوچهر صهبایی، محمد منتشری، شاهین فرهت، کامبیز روشن‌روان، مرحوم عندلیبی و ... حضور یافته‌اند. ضمناً با افراد برجسته‌ای همچون غلامعلی حداد عادل، جواد منصوری، محمدمهدی عبدخدایی، حسن انوری، علی موسوی گرمارودی، قدمعلی سرامی، داریوش مؤدبیان، محمد میرکیانی، اکبر نبوی، تورج زاهدی و محمدرضا سرشار جلسه داشته و پذیرای پیشنهاد‌ها و نقدهایشان بوده‌ایم.

 وی تأکید کرد: باتوجه‌به اینکه تأکید زیادی شده که حوزه‌های تولید پیام، ارتباطاتشان را با نهاد‌ها و گروه‌های فرهنگی خارج از سازمان تقویت کنند، به این سمت‌وسو رفته‌ایم. مثلاً با رئیس و دست‌اندرکاران مؤسسه امام خمینی (ره) قم دیدار و گفتگو شد و فصل جدیدی از همکاری با این مؤسسه را شروع کرده‌ایم. با نهاد کتابخانه‌ها و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز همکاری مؤثر داریم.

 همچنین فضای مجازی رادیو فرهنگ در این سه سال متحول شده است. سعی شد فقط به برودکست و آنتن محدود نشویم و ادامه برنامه‌ها با کم‌ترین فاصله زمانی و بیشترین دقت وارد فضای مجازی شود، مثلاً گزیده‌ای از برنامه‌ها هرروزه در کانال‌های بله، ایتا و سروش منتشر می‌شود. در طول این سه سال، مخاطبان کانال بله رادیو فرهنگ، به ۸۰ هزار نفر رسیده است. وبگاه و رادیونمای شبکه هم متحول شده و طراحی جدید متناسب با مقتضیات روز در آن‌ها اجرا شده است.

مدیر رادیو فرهنگ در پایان افزود: یکی از موضوعات مهمی‌که طی این سال‌ها در رادیو فرهنگ تقویت شده، پاسداشت زبان و ادب فارسی در برنامه‌ها و فضای مجازی شبکه بوده است. همچنین، جشنواره ملی رادیویی «صدای سخن» را برگزارکرده‌ایم که با استقبال بسیار خوب همکاران برنامه‌ساز و همچنین بخش مردمی و معلمان زبان و ادبیات فارسی روبه‌رو شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها