گزارش «جام‌جم» از پشت‌صحنه سریال تاریخی « مهیار عیار» که درحال تولید در شهرک غزالی است

بازخوانی تاریخ عیاران

طراری که عیار شد

مکتب عیاری یا جوانمردی ریشه در آیین‌های پهلوانی در ایران دارد. مرجع اصلی در همه آیین‌های پهلوانی قهرمانان اساطیری هستند که همواره در قالب داستان‌ها و افسانه‌ها اصول خود راسینه به سینه رواج می‌داده‌اند. آیین عیاری و جوانمردی شامل ایثار، فداکاری، یاری مظلومان و بی‌پناهان، نیکی به خلق ووفای به عهد بوده است. شاید در دنیای امروز این معانی رنگ باخته باشد اما هنوز هم شنیدن داستان عیاران و مواجهه‌شان با طراران دلچسب و شیرین است.
مکتب عیاری یا جوانمردی ریشه در آیین‌های پهلوانی در ایران دارد. مرجع اصلی در همه آیین‌های پهلوانی قهرمانان اساطیری هستند که همواره در قالب داستان‌ها و افسانه‌ها اصول خود راسینه به سینه رواج می‌داده‌اند. آیین عیاری و جوانمردی شامل ایثار، فداکاری، یاری مظلومان و بی‌پناهان، نیکی به خلق ووفای به عهد بوده است. شاید در دنیای امروز این معانی رنگ باخته باشد اما هنوز هم شنیدن داستان عیاران و مواجهه‌شان با طراران دلچسب و شیرین است.
کد خبر: ۱۴۸۲۶۷۹
نویسنده زنده یاد زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
 
شاید از این‌روست که بهروز مفید به عنوان تهیه‌کننده و سیدجمال سیدحاتمی درنقش کارگردان و محمدرضا محمدی‌نیکو در قامت نویسنده تصمیم گرفتند مجموعه‌ای با عنوان «مهیار عیار» خلق کنند؛مجموعه‌ای که داستان زندگی وتحول راهزنی را به تصویر می‌کشد و ماجراهایی در پی دارد. قصه این مجموعه در دل تاریخ صفوی شکل گرفته که تاکنون در کمتر سریالی به آن پرداخته شده است.مهیار عیار یک مجموعه پرلوکیشن و پربازیگر است که بخش عمده‌ای از آن در شهرک سینمایی غزالی مقابل دوربین رفته و ساخت‌و‌سازهایی هم برای این مجموعه انجام شده است. جام‌جم با تهیه‌کننده و تعدادی از بازیگران این مجموعه که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه پخش می شود، گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

اتفاقات ایران در دوران صفویه
بهروز مفید را بیشتر به عنوان تهیه‌کننده سریال‌هایی چون: محکومین، هشت‌و‌نیم دقیقه و بیگانه‌ای با من است، می‌شناسیم که در نوع خود سریال‌های پرمخاطبی بودند. او که تهیه‌کنندگی مهیار عیار را هم برعهده دارد در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: طرح این سریال از طرف سیما‌فیلم به من پیشنهاد شده بود، یعنی طرح اولیه، داستان راهزنی بود که براثر اتفاقی متحول شده و روحش توسط یک مرد خریداری و با این تغییر که برایش ایجاد می‌شود، زندگی‌اش در مسیر دیگری قرار می‌گیرد و با روحیه جوانمردی و در عین حال به واسطه  استعداد، توانایی‌ و هوش فردی که دارد، باعث می‌شود بخشی از مشکلاتی که برای مردم پیش می‌آید را نیز حل کند. این طرح اولیه‌ای بود که مطرح شد و پیشنهاد کردم بستر تاریخ را برای روایت این داستان در نظر بگیریم. به همین دلیل برای این داستان دوران صفویه را انتخاب کردیم. چون دوران شکوفایی فرهنگ و تمدن ماست؛ بنابراین می‌توانستیم یکسری مسائل تمدنی و فرهنگی آن مقطع را به‌صورت زیرپوستی مطرح کنیم. از این‌رو یکی، دو کاراکتر به داستان اضافه کردیم؛ مثل شخصیت حکیم که شاگرد شیخ بهایی بوده است. ضمن این‌که به جهانگردانی که در آن دوران به ایران سفر می‌کردند هم پرداخته‌ایم. وی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد وقایع تاریخی در داستان این سریال روایت می‌شود، بیان می‌کند: چون داستان در آن مقطع زمانی رخ می‌دهد، ناخودآگاه درمورد اتفاقات ایران در دوران صفویه هم به‌صورت زیرپوستی نکاتی را بیان می‌کنیم.از آنجا که این سریال یک اثر پربازیگر و پرلوکیشن است، وی در این‌باره توضیح می‌دهد: ابتدا قرار بود تصویربرداری را در شهرک غزالی و دو، سه شهر دیگر انجام بدهیم اما با تغییراتی که توانستیم در شهرک بدهیم، خیلی از لوکیشن‌ها را توانستیم درآنجا بزنیم وساخت‌و‌سازهایی انجام بدهیم.البته به فراخورداستان به نقاط دیگری هم سرزدیم.این تهیه‌کننده درباره حضور امرا...احمدجو که این روزها در کنار داوود میرباقری سریال «سلمان فارسی» را کار می‌کند و در این سریال نیز به‌عنوان مشاور فیلمنامه حضور داشت هم بیان می‌کند: ساختار اصلی فیلمنامه متعلق به آقای محمدی‌نیکو، نویسنده سریال است که نگارش فیلمنامه را هم برعهده دارد اما از آقای احمدجو هم خواستیم در فضای دیالوگی خاصی که این سریال دارد و جزو تخصص‌های ایشان است، همکاری کند. 
مفید درباره انتخاب سیدحاتمی به‌عنوان کارگردان سریال هم توضیح می‌دهد: آقای حاتمی دو تجربه در این زمینه داشته. یکی سریال «سرزمین کهن» و دیگری سریال «مستوران» که در اولی دستیار بود و در دومی کارگردان. در سریال «محکومین» هم همکاری خوبی با هم داشتیم. احساس من این بود که توانایی ساخت این سریال را دارد. بنابراین ایشان را برای کارگردانی سریال انتخاب کردیم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بازیگران با گویش و لهجه خاصی صحبت می‌کنند یا نه هم عنوان می‌کند: ما در این سریال اصلا وارد فضای لهجه نشدیم. چون ممکن بود مشکلاتی رابه‌همراه داشته‌ باشد. البته بخشی از شخصیت‌هایمان مانند راهزن‌ها، گویش‌های ویژه خودشان را دارند. در کل بازیگران براساس ادبیات خاصی که نزدیک به آن دوران باشد، بازی کرده‌اند.
   
علی‌خان نساج را بازی کرده‌ام
بابک نوری، بازیگر و کارگردان، سال‌هاست با سریال‌هایی که بازی کرده برای‌مان خاطره‌سازی کرده. از‌جمله حضورش در مجموعه‌هایی همچون خط ویژه، همسفر، گوهر کمال، رستوران خانوادگی، راه‌و‌بیراه و پای پیاده. وی یکی از بازیگران مجموعه «مهیار عیار» است که در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: من در این سریال نقش علی‌خان را بازی کرده‌ام که کار نساجی انجام می‌دهد و به‌دنبال خاتون از قمشه به اصفهان می‌آید که درکارگاه نساجی خاتون مشغول به‌کار شود.در این مسیر، با حضور مهیار اتفاقات عجیبی برایش رخ می‌دهد.وی می‌افزاید: این نقش برایم خیلی جذابیت داشت؛ از این بابت که داستان در دوران صفویه می‌گذشت. یعنی دورانی که هیچ‌وقت تجربه حضور در آن را در هیچ اثر نمایشی نداشتم. ضمن این‌که فیلمنامه به‌شدت خوبی داشت و آقای سید‌حاتمی نازنین کارگردانی آن را برعهده داشت که من پیش از آن سریال محکومین را با این عزیزان کار کرده بودم و اتفاق خوبی بود و آن سریال را هم دوست داشتم. با وجود این‌که کار ما در «مهیار عیار» یک سال زمان برد و من با گریم خاصی که داشتم چندین پیشنهاد کاری را از دست دادم، اما این سریال را دوست داشتم.
نوری درباره گریم و بیان و گویش بازی در این سریال هم توضیح می‌دهد: گریم خاصی این سریال داشت که خیلی دوست داشتم. اما به‌خاطر همین مسأله نتوانستم در پروژه دیگری از جمله سریال «زیرخاکی» حضور داشته باشم. درباره بیان هم باید بگویم با چند‌کتابی که درباره دوران صفویه داشتم و مطالعه کردم، همچنین با راهنمایی کارگردان به یک گویش خاص روستایی‌مانند نزدیک به دوران صفویه، رسیدم.
بازیگر سریال «دختران» همچنین درباره قرار‌گرفتن در فضای تاریخی و آشنایی با دوران صفویه هم توضیح می‌دهد: من یک ارثیه‌ای از پدرم دارم که کتابخانه بزرگی با تعداد زیادی کتاب‌های تاریخی و ادبیات است که برای بازی در این سریال به کمکم آمد و توانستم با آن فضا و دوران بیشتر آشنا شوم.
نوری مدتی است حضور کمرنگی در تلویزیون دارد و در این‌باره می‌گوید: من خودم را بچه تلویزیون می‌دانم و کارم را با این رسانه آغاز کرده‌ام. اما در سال‌های اخیر معمولا کارگردان‌هایی که با من کار کرده بودند و من را می‌شناختند، کمتر فعالیت می‌کنند و کارگردان‌های جدیدی آمده‌اند که تیم خودشان را دارند. وگرنه کم‌کاری من خودخواسته نیست، گرچه مدتی تئاتر بیشتر کار کردم. البته خیلی از دوستان و عزیزان مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند و متاسفانه بعد از این‌که از دنیا می‌روند، از آنها یاد می‌شود.وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره همکاری‌اش با سید‌جمال سید حاتمی هم عنوان می‌کند: آقای حاتمی بسیار انسان فرهیخته و نازنین و کاربلدی است و آدم‌هایی هم که در‌کنارش قرارگرفته اند،همگی کاربلد وحرفه‌ای هستند؛ این درحالی است که ما کار سختی داشتیم و چند فصل را در این سریال تجربه کردیم و باید راکورد لباس و نقش را حفظ می‌کردیم و سکانس‌های پشت هم را در فصل‌های مختلف گرفتیم که سختی‌های خودش را داشت.اما با صبر و بردباری‌ای که کارگردان و تیمش داشت، با اشتیاق کار کردیم. امیدوارم مهیار عیار یکی از سریال‌های پربیننده تلویزیون و ماندگار شود.
نوری در پایان هم می‌گوید: می‌توانم بگویم مهیار عیار برای ما همان احساس صمیمیت و سادگی سریال «روزی‌روزگاری» را داشت و ما با این نقش‌ها زندگی کردیم. بنابراین امیدوارم برای نسل‌های بعد به یک نوستالژی تبدیل شود. امیدوارم بازخورد خوبی هم در زمان پخش داشته باشد و این سریال بتواند حال دل مردم را خوب کند.
   
داروغه شهر عیاران
سیامک صفری، بازیگر ومدرس تئاتر است که درآثار تلویزیونی بسیاری ایفای نقش کرده است.ازجمله مجموعه‌های مختارنامه، فرار بزرگ، آنام و گاوصندوق. وی درباره حضورش در این سریال به جام‌جم می‌گوید: من نقش داروغه شهر را بازی می‌کنم. بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم و ترجیح می‌دهم مردم خودشان به تماشای این سریال بنشینند.وی در ادامه درباره فضای این سریال و داستانی که در دوران صفویه روایت می‌شود هم می‌افزاید: درواقع می‌توانم بگویم تاریخ، بستری برای روایت این داستان است. یعنی داستان در این برهه از زمان روایت می‌شود و قرار نیست وقایع تاریخی در داستان بیان شود. به تعبیری داستان ما در معماری، طراحی لباس و صحنه این دوران تاریخی اتفاق می‌افتد. 
صفری درباره همکاری با این تیم سازنده بیان می‌کند: من تجربه همکاری با آقای سیدحاتمی را نداشتم و تجربه جدیدی برایم بود. ولی خیلی به‌سرعت با هم هماهنگ شدیم. چون خیلی به کارش مسلط بود و آدم ویژه‌ای در مناسبات اخلاقی است که من نظیرش را کمتر دیده‌ام.
بازیگر مجموعه «آنام» درباره فضاسازی داستان و باورپذیری آن برای خودش و مخاطبان هم عنوان می‌کند: به نظرم طراحی بسیار خوبی برای صحنه و لباس این کار انجام شده و بسیار متناسب با تاریخ آن دوران بود. آن‌هم با شرایط و امکاناتی که در اختیار داشت و یک سریال پرلوکیشن و پربازیگر بود. در بحث گریم هم به نظرم آرمین اسماعیلی خیلی خوب کار کرد و از این نظر هم اتفاق خوبی افتاد. 
   
مباشر خاتون هستم
‌رامین ناصرنصیر که این اواخر در سریال «چرخ‌گردون» حضور داشت و تا امروز بازیگر مجموعه‌هایی چون: آتش‌وباد، افسانه هزارپایان و گمشدگان بوده است، درباره نقشی که در این سریال ایفا کرده به جام‌جم می‌گوید: یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال خاتونی است که در ابتدای داستان وارد چالش‌هایی می‌شود. من نقش افزون، مباشر او را بازی می‌کنم. یعنی مردی که در تشکیلات پدر خاتون بوده و بعد از مرگ پدر هم در تشکیلات خاتون است. درواقع هم به‌نوعی برای خاتون پدری می‌کند و هم پیشکار اوست که درگیر چالش‌هایی می‌شود که برای خاتون اتفاق می‌افتد.وی در ادامه می‌افزاید: به‌خاطر نقشی که در این سریال بازی می‌کنم، با گریم، کمی سنم را بالا برده‌اند و بیشتر از سن واقعی‌ام را بازی می‌کنم. برای این‌که شیرینی و نمک خاصی هم به نقش بدهند، برایم شکم گذاشته‌اند و این شخصیت از نظر فیزیکی با خودم کمی متفاوت است. اما درباره گویش باید بگویم با این‌که داستان در اصفهان و در ایام قدیم می‌گذرد، ولی برای این‌که یکدستی کار را حفظ کنیم قرار شد لهجه نداشته باشیم. حتی بازیگران نقش‌های خارجی هم به زبان فارسی صحبت می‌کنند. ناصرنصیر در پایان هم می‌گوید: این سریال فیلمنامه خوبی دارد و من با کارگردان هم پیش از این تجربه همکاری داشتم. آقای سیدحاتمی ظرافت‌های خاصی در کارهایی که می‌سازد دارد. جزو معدود کارگردان‌هایی است که مقوله بازیگری را به‌خوبی می‌شناسد و می‌تواند به بازیگر کمک کند تا در کارش ظرافت داشته باشد. بنابراین از این نظر خوشحالم که بار دیگر با این کارگردان همکاری می‌کنم.
   
سردسته راهزنان دوران صفویه
مهرداد ضیایی پیش از این با سیدجمال سیدحاتمی در مجموعه محکومین همکاری داشته است. او تا به امروز در مجموعه‌های بسیاری حضور داشته، ازجمله: مروارید سرخ، روز رفتن، شوق پرواز، عملیات ۱۲۵ و هفت سر اژدها.وی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره همکاری مجددش با سیدحاتمی و نقشی که بازی کرده بیان می‌کند: خان کاکا، سردسته راهزنان آن دورانی است که داستان در آن روایت می‌شود. شخصیتی است که طبیعتا باید خیلی منفی باشد اما با مشورتی که با کارگردان داشتیم سعی کردیم تا حد امکان از خشونت این شخصیت کم و به شیرینی آن اضافه کنیم. وی می‌افزاید: چیزی که من به‌شخصه طرفدارش هستم این است که اگر فقط جنبه منفی آدم‌ها را نشان بدهیم، هم برای مخاطب جذاب نیست و هم کنش و واکنش‌هایی که قرار است اتفاق بیفتد، کمتر می‌شود. بنابراین من سعی می‌کنم در نقش‌های منفی که اتفاقا خودم هم خیلی بیشتر دوست دارم بازی کنم، خلاقیت داشته باشم. به هرحال این نوع نقش‌هادست بازیگررا بازمی‌گذارد وجای کاربسیاری به اومی‌دهد ومحدودیت‌های کمتری دارد و چالش بیشتری ایجاد می‌کند.ضیایی همچنین ادامه می‌دهد: البته چنین تفکری باعث می‌شود که بازی سخت‌تر شود، البته من این شانس را داشتم که نقش‌های مثبت خوبی هم بازی کنم اما نقش‌هایی که از بازیگر دور است، چالش بیشتری برای او ایجاد می‌کند.بازیگر سریال محکومین در بخش دیگری عنوان می‌کند: به خاطر نقشی که راهزن دارد، کوشیدیم چالشی برایش ایجاد کنیم و شیرینی وارد این شخصیت کردیم؛ در عین حالی‌که خشونت او را می‌بینیم، خیلی هم جذاب باشد. به‌خصوص این‌که ازنظر دیالوگی به عقیده آقای سیدحاتمی به نسبت سایر کاراکترهاسخت‌ترین دیالوگ‌ها راداشت آن هم با زبانی که نویسنده برایش در نظر گرفته بود، حتی از روی متن خواندن هم کار سختی بود. خوشبختانه با توجه به این‌که با خواندن زیاد توانستم روی کار اشراف داشته باشم، کار به نتیجه رسید که موقع پخش خودتان متوجه خواهید شد. البته من معتقدم سریال پرمخاطبی خواهد شد، چون چنین فضایی راکمتر درسریال‌ها داشتیم و ازاین نظرهم برای مخاطب جذاب است.قصد مقایسه ندارم اما از لحاظ فضاسازی به سریال «پهلوانان نمی‌میرند» نزدیک است. از نظرزمانی خیلی عقب‌تراست،به همین دلیل ایرانی‌ها با فضای عیاری و پهلوانی خیلی ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. وی درپایان درباره گویش و زبانی که در این سریال بازی کرده بیان می‌کند: نوع گفتار بعضی از شخصیت‌ها با توجه به نوع نوشتار، نویسنده یک نوع گفتار خاصی برای شخصیت‌ها درنظرگرفته بود که گویش خاصی را می‌طلبید. البته منظورم این نیست که بازیگر با لهجه خاصی بازی می‌کرد؛ نوع گویش متفاوت بود. مثلا جای فعل و فاعل عوض می‌شد یا این‌که بعضی جمله‌ها فعل نداشت. حداقل برای شخصیت من که این‌گونه بود، یعنی واقعا کار سختی بود. 
   
بهادرخان شخصیت پیچیده‌ای دارد
سیروس همتی را با نقش مجتبی در فیلم «مارمولک» شناختیم. اوسال‌هاست که درعرصه بازیگری فعالیت می‌کندودر سریال‌هایی چون: خاک سرخ، شهباز، دلدادگان، ماتادور و خداحافظ بچه ایفای نقش کرده است. وی درباره حضورش در این سریال به جام‌جم می‌گوید: واقعیت این است که من با سیدجمال سیدحاتمی در فیلم مارمولک آشنا شدم اما در طول این سال‌ها این سعادت نصیب من نشد تا با ایشان بار دیگر همکاری کنم تا این‌که سال قبل پیشنهاد بازی در این سریال برای نقش بهادرخان مطرح شد. به من گفته شد این نقش چند جلسه کار دارد و حضور چندان طولانی در سریال ندارد، دوست نداشتم بپذیرم اما وقتی فیلمنامه و نقش را خواندم، به نظرم نویسنده قلم بسیار خوبی داشت. بار دیگر با تمرکز بیشتر نقش را خواندم و همچنین نقش‌های دیگری را که در سریال با آنها بازی دارم. وی ادامه می‌دهد: من به‌شدت متن را دوست داشتم و به نظرم قصه بسیار محکم و خوبی دارد. حوادث بسیاری دارد و به همین دلیل بازی در این نقش را پذیرفتم. البته در کنار قصه، فضای کار و تاریخی بودن آن هم برایم جذابیت داشت. چون بهادرخان نقش جدی و در ظاهر به‌شدت آدم موجهی است اما در باطن آدم پست و پلیدی است. با توجه به این‌که اغلب کارهای من جنبه طنز دارد و مخاطبان هم من را به‌عنوان یک بازیگر طناز می‌شناسند و دوست دارند، بهادرخان این ویژگی را برای من داشت که بتوانم وجوه دیگری از بازیگری‌ام را به مخاطب ارائه دهم و حضور متفاوت‌تری داشته باشم و توانم را در ایفای نقش جدی به نمایش بگذارم. این هم جزو نکاتی بود که باعث شد من حضور در این سریال را بپذیرم. به‌خصوص لایه‌های پنهانی که این نقش دارد را هم برایم جذاب‌تر می‌کرد. 
همتی همچنین می‌افزاید: از آنجا که ۲۰ سال از سیدجمال سیدحاتمی دور بودم اما خیلی زود در کار همدیگر را پیدا کردیم و تعامل بسیار خوبی با هم داشتیم، حتی نکات و ایده‌هایی که به ذهنم می‌رسید را در بازی پیاده می‌کردم و آقای سیدحاتمی به من اعتماد می‌کرد و می‌پذیرفت. البته آقای سیدحاتمی از همه آورده‌های بازیگر استقبال می‌کرد و فضا را برای خلاقیت بازیگر و ایده‌های جدید باز می‌گذاشت. 
بازیگر سریال «خداحافظ بچه» در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره خروجی این سریال و بازخورد مخاطب هنگام پخش هم می‌گوید: مدتی پیش برای صدای کار به دفتر پروژه رفتم، بخش‌هایی از سریال را دیدم و حس بسیار خوبی داشتم و به شما اطمینان می‌دهم این کار از سایر کارهای آقای سیدحاتمی یک سر و گردن بالاتر خواهد شد، چون هم متن بسیار خوبی دارد و هم با توجه به تجربیات آقای سیدحاتمی این سریال نتیجه و خروجی خوبی خواهد داشت. به نظرم مهیار عیار در بین سریال‌های تاریخی حرف بسیاری برای گفتن دارد و قطعا می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. وی درباره ادبیاتی که بازیگران در این سریال با آن بازی کرده‌اند هم می‌افزاید: به نظرم این کار در دیالوگ، ادبیات و زبانی که نویسنده برایش در نظر گرفته بود، سخت نبود. بلکه باید راکورد بازی را در فصل‌های مختلف حفظ می‌کردیم، یعنی باید با لباس‌های زیادی در گرمای تابستان بازی می‌کردیم و تمرکز خودمان را هم از دست نمی‌دادیم و با این شرایط مقابل دوربین می‌رفتیم. همچنین گریم سخت و سنگینی که همه بازیگران این سریال از جمله من داشتیم؛ بنابراین زبان تقریبا آرکاییک این سریال برای من سخت نبود و من مشکلی در این زمینه نداشتم. با این حال امیدوارم همین‌طورکه ما از بازی در این مجموعه لذت بردیم، مردم هم آن را دوست داشته باشند. 
   
چرم فروش شهر عیاران
جواد انصافی را بیشتر با شخصیت عبدلی در مجموعه«عبدلی و اوستا»می‌شناسیم. البته اخیرا در برنامه «برمودا» نیز حضور داشت و در کنار کامران نجف‌‌زاده بخش‌هایی از برنامه را مدیریت می کرد. وی پیش از این در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نقشی که در این سریال ایفا می‌کند، گفته بود: من در این سریال نقش یک چرم‌فروش را بازی می‌کنم. در واقع سه کاسب در این داستان وجود دارد که کنجکاوی‌های خاص خودشان را دارند و نسبت به اتفاقاتی که رخ می‌دهد، دقت دارند که یکی از آنها چرم‌فروش است که من آن نقش را بازی می‌کنم. وی همچنین می‌افزاید: طبق صحبت‌هایی که با کارگردان داشتیم، گفته بودم که معمولا نقش‌ها و کارهای جدی بازی نمی‌کنم اما از من خواست که برای این نقش کمی طنازی کنم و این شخصیت خیلی جدی نباشد و در عین سادگی که دارد، شیرینی و طنز خودش را هم داشته باشد.انصافی ادامه می‌دهد: شخصیت چرم‌فروش، شخصیت خوب و جالبی است. از ابتدا تصمیم من این بود که با گویش آذری صحبت کنم، چون دوره صفویه است و تعداد آذری‌ها در آن دوران زیاد است اما کارگردان خواست که بازیگران بدون لهجه و گویش خاصی صحبت کنند. حتی گزمه‌ها هم که اغلب آذری بودند بدون لهجه صحبت می‌کنند. من فقط سعی کردم درکلام و بازی آن شیرینی را داشته باشم.وی درباره حضور در یک اثر تاریخی هم عنوان می‌کند: من پیش ازاین سریال در«مستوران» که بخشی از سریال را آقای سید‌حاتمی کارگردانی می‌کرد با ایشان همکاری داشتم و قرار بود نقش دلقک شاه عباس به نام «کل عنایت» را بازی کنم که با سپرده شدن کارگردانی این سریال به شخصی دیگر، این  اتفاق هم منتفی شد. وی در ادامه درباره جذابیت‌های حضور در یک مجموعه تاریخی می‌گوید: یکی از دلایلی که شاید باعث شد دوستان من را برای این مجموعه انتخاب کنند، این بود که من درباره این دوره از تاریخ مطالعه و کار کرده‌ام و یکی دو نمایش در این دوره روی صحنه بردم و با این فضا آشنایی کاملی دارم. 

طبیب دوران صفویه
سامرند معروفی، بازیگرسریال‌هایی چون: مینو،در کنار پروانه‌ها، خانواده دکتر ماهان و بیگانه‌ای با من است، یکی از بازیگران مجموعه مهیار عیار است.وی پیش از این در گفت‌و‌‌گو با جام‌جم درباره نقشی که ایفا می‌کند، گفته بود: من نقش حکیم محمد دردشتی را بازی می‌کنم که طبیبی است در دوران صفویه که از شاگردهای شیخ‌بهایی محسوب می‌شود که البته به‌جز شغل طبابت، چون انسان عالمی بوده و روی علوم مختلف تسلط داشته و مورد احترام بزرگان شهر قرار گرفته، افراد بسیاری برای حل مشکلات‌شان به او مراجعه می‌کردند. وی ادامه می‌دهد: از آنجا که داستان در دوران صفویه و در اصفهان می‌گذرد، شاید خیلی جذاب‌تر بود که افراد با گویش شیرین اصفهانی صحبت کنند اما به صلاحدید سازندگان این اثر قرار بر این شد که ما با گویش و لهجه صحبت نکنیم.وی همچنین درباره گریم این شخصیت هم می‌افزاید: به‌واسطه نقشی که در این سریال دارم، گریم خاصی هم برای این کاراکتر طراحی شده؛ به هر حال باید شبیه به افرادی می‌شدم که در آن دوران زندگی می‌کردند که یکی از گریم‌های خوب و دوست‌داشتنی است که من تا به امروز در یک اثر نمایشی داشته‌ام. معروفی درباره تجربه بازی در یک اثر تاریخی هم می‌گوید: اتفاق جالبی که برای من افتاده این است که اولین‌باری که مقابل دوربین یک سریال تلویزیونی سال ۱۳۷۹ در اصفهان رفتم و بازی کردم سریال «شیخ‌بهایی» بود. اتفاقا جزو یکی از شاگردان شیخ‌بهایی در آن سریال بودم؛ بنابراین حضورم در این سریال شبیه به اولین کاری است که بازی کردم و این اتفاق برایم جالب است. از طرفی خودم به کار تاریخی خیلی علاقه دارم و به‌واسطه همین علاقه بالطبع در این زمینه مطالعه زیاد دارم. ضمن این‌که من در دوره‌ای در اصفهان زندگی کرده‌ام و با آثاری که از دوران صفویه به جای مانده آشنا هستم. جالب این‌که من یک‌سال در محله دردشت قدیم که در فیلمنامه است زندگی کردم.  با این حال داستان سریال سندیت تاریخی ندارد و زاییده ذهن نویسنده است. وی همچنین درباره همکاری با سیدحاتمی به‌عنوان کارگردان توضیح می‌دهد: اولین بار است که مقابل دوربین این کارگردان می‌روم اما به قدری کاربلد است که از همان ابتدا تعامل و ارتباط خوبی با هم پیدا کردیم و کارکردن با ایشان خیلی لذت‌بخش است. از طرفی خوشحالم باز هم در کاری بازی می‌کنم که آقای مفید تهیه‌کننده آن است، چون اعتقاد دارم ایشان یکی از کاربلدترین و بهترین تهیه‌کننده‌هایی است که من تا به امروز با ایشان کار کردم. اطمینان دارم این سریال هم یکی از کارهای پربیننده ایشان خواهد بود. در این مجموعه هنرمندان بسیاری در پشت دوربین حضور دارند. ازمحمدرضا محمدی‌نیکو به‌عنوان نویسنده گرفته تا امرا... احمدجو که مشاور نویسنده این سریال است. در کنارشان، حسین باقریان به‌عنوان مدیر تولید، مسلم تهرانی در مقام مدیر فیلمبردار‌ی، مرتضی پورحیدری به‌عنوان طراح صحنه، ژاله زکی‌زاده نیز در مقام طراح لباس با این پروژه همکاری می‌کنند.همچنین علیرضا نیازی مدیر صدابرداری این سریال است و آرمین اسماعیلی کار طراحی چهره‌پردازی را برعهده دارد.امین پیرحیاتی مدیر برنامه‌ریزی کار است وحمیده مقدسی کارانتخاب بازیگرودستیاریک کارگردانی رابرعهده دارد.ضمن این‌که ماهگل کرامتی منشی صحنه و نسیم افشاری عکاس و فیلمبردار پشت صحنه و فریبا قشلاقی مسئول امور مالی این مجموعه تاریخی است. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها