اقبال جامعه ایرانی به خرید کتاب، همچنان باعث تفاخر است و افزایش این میزان به صورت مجازی، نشان میدهد که میتوان با قویتر کردن زیرساختهای لازم برای این امر، کتابفروشیها را به اندازه ضریب نفوذ اینترنت در ایران گسترش داد. از دادههای منتشرشده، میتوان به نظامهای استدلالی جالبتوجهی هم رسید، از تفکیک منطقهای بیشترین خریداران کتاب گرفته تا ذائقه مخاطب کتابخوان ایرانی. به عنوان مثال درباره دستهبندی محتوایی کتابهای فروشرفته، میتوان به این نکته اشاره کرد که ۷۰.۵۷درصد کتابهای عمومی،۱۹.۴درصدکتابهای کودک،۷.۲۲درصدکتابهای آموزشی ومابقی رانیزکتابهای کمکآموزشی، کمکآموزشی کودک و سایر (لاتین و عرب) تشکیل میداد. آماری که بهخوبی نشان میدهد برخلاف شمارگان نشرها، همچنان کتابهای عمومی از اقبال بیشتری برخوردار است.