ناگفته نماند منظور از ارزشیابی به طور کلی خود ارزشیابی است نه صرفا ارزشیابی توصیفی .یعنی ارزشیابی توصیفی در دبستان یک مطلب جدا و مفصل است.
تفاوت اصلی بین سنجش و ارزشیابی این است که سنجش بیشتر به معنای اندازه گیری و ارزیابی مهارت ها ،دانش ها یا خصوصیات فرد است ،بدون انتقاد.اما ارزشیابی شامل تحلیل عملکرد فرد با توجه به اهداف و انتظارات مشخص است.
سنجش : در واقع سنجش ها یکی از ابزار های ارزشیابی هستند ،ابزاری برای جمع اوری اطلاعات.
انواع سنجش :آزمون مداد کاغذی –تکلیف خانه –سوال پرسیدن –آزمون تستی –مشاهدات معلم –فعالیت های کلاسی همگی سنجش هستند،چون معلم در حال جمع آوری اطلاعات است تا در مرحله بعد قضاوت کند .
ارزشیابی :اطلاعات جمع اوری شده را به قضاوت می گذارند .ملاک اصلی ارزشیابی برای یادگیری است و هدف پیدا کردن ارزش هاست .
با یک مثال مطلب روشن تر می شود :
فرض کنید یک معلم یا استاد دانشگاه قصد ارزشیابی یک شاگرد یا دانشجو را دارد :
به عنوان مثال ایشان ممکن است نگاه کنند که دانشجوودانش آموز چقدر توانایی حل مسائل عملی را دارند ،چقدر مهارت های ارتباطی و همکاری را دارند یا چقدر توانایی انجام پروژه های تحقیقاتی را دارند .
این ارزشیابی بر اساس استانداردها واهداف مشخص دوره تحصیلی انجام می شود و به استادومعلم کمک می کند تا بفهمند که دانشجو ودانش آموزچقدر به خوبی اهداف آموزشی را دنبال کرده اند .
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
محمود قماطی، نائبرئیس شورای سیاسی حزبالله در گفتوگوی اختصاصی با «جامجم»:
صریح و بیپرده با علیرضا خانی عضو سابق هیأت مدیره استقلال
داود فتحعلیبیگی معتقد است اقتباس از یک متن باید بهگونهای باشد که با فرهنگ بومی ما سازگاری پیدا کند