ارائه تازهترین اخبار و رویدادها،بازتاب حاشیهها و اتفاقات پیرامون جشنواره و...از برنامههایی همچون برداشت۴۳، پردیس ملت، باغ هنر، سودای سیمرغ، بازار سینما و سیمرغ صبا و... بهصورت زنده و تصویری از جشنواره تقدیم علاقهمندان میشود. در این گزارش با تهیهکنندگان این برنامهها گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
رادیو ایران؛ «باغ هنر»
عبدا... علایی، تهیهکننده برنامه«باغهنر» از رادیو ایران که حدود ۱۰ سال است جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهد، میگوید: این برنامه سالهاست در نقش منتقد و حامی سینمای ایران بهویژه در ایام جشنواره فعالیت میکند. حدود ۱۰ سال است این برنامه جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهد و در این سالها تلاش کرده فضایی را ایجاد کند که مخاطبان سینما راحتتر بتوانند فیلمشان را با یک پشتوانه ذهنی انتخاب کنند. در باغ هنر سعی میکنیم از منتقدان و شخصیتهای سینمایی استفاده کنیم. بخشی با عنوان حاشیههای سینما طراحی شده که درباره مشکلات پیش پای برنامهسازان، تهیهکنندهها و کارگردانها است. وی معتقد است: این برنامه در ایام جشنواره بدون لکنت حرف میزند و با زوایایی که دیگران نگاه نمیکنند، مباحث را مطرح میکند، مثلا در حوزه آموزش نقد موسیقی گروهی تشکیل شده که سالها جایزه بهترین فیلم را به لحاظ رعایت پاسداشت زبان فارسی به فیلمسازان بهتر اهدا میکند. سعی میکنیم در کنار بحث نقد، بحث مقایسهای نیز داشته باشیم که فیلمها و جشنوارهها نسبت به سالهای پیش چه تغییراتی داشته است. علایی در باغ هنر پیگیر این است که آیا جشنواره فیلم فجر یار سینمای ایران است و توضیح میدهد: میخواهیم به یک چیز واحد برسیم که آیا جشنواره یار سینمای ایران است؟ آیا نماینده کامل تمام ظرفیتهای ایران است؟ بحث سلیقهها را بررسی میکنیم و سعی داریم با چکشکاری به یک ایده واحد برسیم که یک جشنواره خوب چه در حوزه کارشناسی، چه در حوزه داوری، چه در حوزه فیلمهایی که باید باشد، چه مشخصه و ویژگیهایی داشته باشد. خیلی وقتها دیدهایم که انتقادهای ما کارساز بوده، مخاطبان و مدیران در این فضا وارد شدهاند و سالهای متمادی پاسخگو بودند و بخشهایی باعث تغییر شده است. مخاطبان میتوانند برنامه باغ هنر را هر روز ساعت ۱۶ تا ۱۶:۳۰ از رادیو ایران بشنوند.
رادیو فرهنگ؛ «برداشت ۴۳»
رویا ولیزاده، تهیهکننده برنامه«برداشت ۴۳» از رادیو فرهنگ میگوید: ما در این برنامه با منتقدان، بازیگران و کارگردانان و... گفتوگوی تخصصی میکنیم. با توجه به این که برداشت ۴۳ از شبکه رادیویی فرهنگ پخش میشود، سینما بخش مهمی از فرهنگ یک جامعه را در خودش دارد. شبکه رادیویی فرهنگ با توجه به اولویتهایش فیلمهایی را که در این حیطه است، بررسی میکند.وی در پاسخ به این پرسش که چقدر نقش رادیو را در این رویداد بزرگ فرهنگی تاثیرگذار میدانید و حضور رادیو در کاخ جشنواره میتواند بر جامعه دوستداران سینمایی ارزشمند باشد؟ عنوان میکند: رادیو در این رویداد فرهنگی بسیار تاثیرگذار است، چرا که یک رسانه قدیمی و پویاست، خیلی از اولویتهای فرهنگی را چه در حوزه سینما، چه در حوزه تئاتر و موسیقی دنبال کرده و آنها را خیلی راحتتر از رسانههای دیگر منتقل میکند. رادیو زبان معیاری دارد که میتواند شنونده و مخاطب را خیلی درگیر کند تا آنها بتوانند متوجه قضایا و موضوعی شوند که ما به آن میپردازیم. سینمای فجر یکی از آنهاست.ولیزاده با اشاره به تضارب آرا در برداشت ۴۳ یادآوری میکند: برای اینکه توازن برقرار شود ما در برنامه به تضارب آرا پایبند هستیم، با دعوت از منتقدانی که نظرات مثبت و البته کسانی که نظرات منفی دارند، توازن را برقرار میکنیم.برداشت ۴۳ هر روز ساعت ۱۶ تا ۱۷ از رادیو فرهنگ پخش میشود و مخاطبان هم میتوانند برنامه را به صورت تصویری از ایرانصدا ببینند.
رادیو تهران؛ «پردیس ملت»
نیکو یوسفی، تهیهکننده برنامه رادیو تهران است که این روزها با عنوان برنامه «پردیس ملت» از جشنواره فیلم فجر مخاطبانش را همراهی میکند. او میگوید: پردیس ملت در ایام جشنواره هر شب از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱ از شبکه رادیویی تهران روی موج اف.ام ردیف ۶۴ مگاهرتز میرود. تیم برنامهساز پردیس ملت،هر روز در برج میلاد حضور دارند وگزارشها، نقد و گفتوگوهای دست اول درباره فیلمها، اخبار جشنواره و همچنین بازخوردهای پس از پخش فیلمها را به شنوندگان ارائه میدهند.وی عنوان میکند: در این برنامه سعی میشود ضمن معرفی هر فیلم و عوامل سازنده آن پس از پخش تیزر فیلم، با یک منتقد سینمایی گفتوگو و بخشهایی از نشست خبری هر فیلم نیز پخش شود.یوسفی با اشاره به این که برنامه پردیس ملت، نگاهی جدی، دغدغهمند و به دور از پیشداوری به تمام گونههای هنر دارد، میافزاید: این برنامه همچنان نگاه جدی خود را به هنر سینما درتمام زیرشاخههایش خواهد داشت که شامل بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی،جلوههای ویژه،گریم، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری، فیلمنامهنویسی و... است و بسیار جدی، دغدغهمند و به دور از پیشداوری به این دوره از جشنواره فیلم فجر میپردازد.
رادیو گفتوگو؛ «سودای سیمرغ»
رقیهزهرا پرندآور، تهیهکننده برنامه«سودای سیمرغ» از رادیو گفتوگو با اشاره به تدابیری که برای جذابیت بیشتر و جذب مخاطبان اندیشیده است، بیان میکند: دعوت از عوامل سازنده فیلم و نقد فیلمها با حضور منتقدانی که نظر مثبت و منفی دارند، میتواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد، چرا که در این برنامه به تضارب آرا توجه ویژه میشود.وی وجه تمایز برنامه را در حضور مجری باتجربه و چهره میداند و میگوید: مجری برنامه سودای سیمرغ، شاهین جمشیدی است، چهرهای شناخته شده در اجرای تصویری و این میتواند وجه تمایز قابلتوجهی با برنامههای دیگر ایجاد کند. توجه به محتوای نقد مناسب برای فیلمها و دعوت از منتقدان متخصص از دیگر وجوه مثبت و متمایز برنامه سودای سیمرغ است. حتما در نظر داریم از منتقدان با نظرات مثبت و منفی استفاده کنیم تا گفتوگو درباره فیلم بهدرستی شکل بگیرد. پرندآور در پاسخ به این پرسش که سودای سیمرغ برای طراوت بیشتر برنامه از چه زوایای تازهای به این دوره از جشنواره میپردازد؟ میافزاید: با دعوت از کارشناسان در سه بخش و درنظر گرفتن بخش اخبار جشنواره در ابتدای برنامه سعی میکنیم تا ریتم خوبی در برنامه ایجاد کنیم. سعی میکنیم از منتقدان خبره در برنامه استفاده کنیم، همچنین از عوامل و بازیگران فیلم که سبب پویایی بیشتر برنامه میشود، بهره میبریم.تهیهکننده سودای سیمرغ در بخش دیگری از صحبتهایش درباره این که در حوزه سینما چه میزان دغدغهمند است؟ عنوان میکند: با توجه به اینکه سالها در حوزه سینما کار کردهام، به نظر میرسد سینمای ایران در حوزه مدیریت باید بازنگری شود تا شاهد ریلگذاری بهتری برای تولیدات فاخر باشیم.
رادیو اقتصاد؛ «بازار سینما»
فرزانه صادقیان، تهیهکننده برنامه«بازار سینما» ازرادیو اقتصاد میگوید: حدود ۱۰ سال است که در جشنوارههای فیلم فجر شرکت میکنم. چندین سال که در حوزه اقتصاد و هنر بهویژه در عرصه سینما فعالیت میکنم. به نظرم وجه تمایز رادیو اقتصاد نسبت به شبکههای دیگر خیلی مشهود است، چرا که نگاه ما صرفا اقتصادی است. شبکههای دیگر بیشتر تمرکز روی نقد فیلم و نقد محتوایی دارند اما بازار سینما از زاویه اقتصادی به فیلم نگاه میکند؛ از مرحله ساخت، تولید تا توزیع و پخش فیلمهایی که در طول سال اکران میشود. همچنین به گیشه فیلمها و تأثیری که برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند در اقتصاد سینمای کشور داشته باشد، پرداخته میشود. برنامه بازار سینما کاری از رادیو اقتصاد که ازساعت ۱۷تا۱۷:۴۰روی موج اف.ام ردیف ۹۸ مگاهرتز میرود و همچنین به صورت تصویری از ایرانصدا تقدیم علاقهمندان میشود.
رادیو صبا؛ «سیمرغ صبا»
آزاده شاهرخمهر، تهیهکننده برنامه«سیمرغ صبا» از رادیو صبا درباره اینکه برای جذابیت بیشتر برنامه و جذب مخاطبان چه تدابیری اندیشیده شده است، میگوید: یکی از بخشهای جذاب برنامه پخش قطعات صوتی از اکران فیلمهاست. علاوه بر اینها، نشستها، حواشی اخبار و رویدادها هم پوشش داده میشود. وی با اشاره به وجه تمایز برنامه سیمرغ صبا با دیگر برنامههای شبکههای رادیویی که این رویداد را پوشش میدهند، عنوان میکند: در این برنامه ما به پوشش اخبار و حواشی جشنواره از زاویه طنز میپردازیم. همچنین به معرفی فیلمی که هر روز از نگاه مخاطبان برگزیده شده است، خواهیم پرداخت. تهیهکننده سیمرغ صبا در پاسخ به این پرسش که در حوزه سینما چه دغدغههایی دارید و چگونه میخواهید در برنامههای رادیویی به آن بپردازید و مورد بررسی قرار دهید؟ میگوید: با توجه به این که تحصیلاتم و مطالعاتی که درباره سینما بهویژه سینمای ایران دارم، احساس میکنم در حوزه سینمای ایران، به تولیدات و ظرفیتهایی که وجود دارد، بیتوجهی شده است. بهنظرم باید با توجه به تاثیراتی که سینما روی جامعه دارد، بیشتر به هنر هفتم توجه شود.وی درخصوص اینکه در برنامه چه میزان سعی میشود که به تضارب آرا توجه شود تا شنوندگان خودشان دیدگاه منتقدان را قضاوت کنند؟ بیان میکند: نقد باید از دو جنبه مثبت و منفی مطرح شود تا بتواند نظر همه مخاطبان را جلب کند. ما نقد مثبت و منفی را میگوییم و قضاوت را بهعهده مخاطب میگذاریم.
رادیو نمایش؛ «سینماگرام»
میثم کریمی، تهیهکننده و مجری برنامه «سینماگرام» از رادیو نمایش درباره راههای جذب مخاطب صحبت میکند و میگوید: مخاطب جشنواره فیلم فجر علاقه دارد که بخشی از فیلم را بشنود، چرا که برایش صداهای جدیدی که قرار در ماههای آینده از سینما بشنوند، تازگی دارد و میتواند از رادیو دنبال کند. یکی از موارد دیگر حضور چهرههایی است که ممکن است ما آنها را در طول سال کمتر در رادیو ببینیم و حضور این افراد در برنامه میتواند در جذب مخاطب تأثیرگذار باشد.وی با اشاره به وجه تمایز برنامه سینماگرام میافزاید:باتوجه به این که شبکه نمایش یک شبکه تخصصی است،دراین حوزه سعیمیکنیم به مسائل تخصصیتر بپردازیم. خیلی از برنامهها بیشتر جنبه خبری دارند اما ما درسینماگرام درباره مسائلی صحبت میکنیم که خیلی تخصصی از طرف مخاطب دنبال میشود. ما مخاطب تخصصی سینمایی داریم، به همین دلیل مخاطبان رادیو نمایش از ما انتظار دارند درباره مسائل کلی صحبت نکنیم و به سراغ جزئیات برویم. علاوه بر اینها ما در طول سال برنامههای مختلفی را برای حضور مسئولان سازمان سینمایی، اهالی رسانه، بازیگران و عوامل پشتصحنه فیلمها در برنامه ترتیب میدهیم و باعث میشود که در زمان جشنواره هم سینماگرام برای مسئولان سینمایی و اهالی سینما شناخته شده باشد وراغبتر به برنامه بیایند.کریمی درباره این که برنامه سینماگرام چگونه بدون تعارف و مطالبهگر پیگیر دغدغههای مخاطبان است، توضیح میدهد: شعار برنامه ما، رک، صریح و بیپرده درباره مسائل سینماست. ما سعی میکنیم باری از دوش سینمای ایران برداریم نه این که باری روی دوش سینمای ایران داشته باشیم. با توجه به این شعار و دغدغهای که داریم خیلی بیتعارف صحبت میکنیم، مطالبهگر هستیم و صرفا جنبه خبررسانی نداریم.معمولاهم به سراغ افراداصلی همچون منتقدان نامآشنامیرویم؛مسئولان رده اصلی جشنواره و کارگردانهایی که فیلمهای مهم دارند.