ترامپ با اعلام این خبر، باردیگر به بحث همیشگی خود اشاره کرد که کشورش در تجارت به طور ناعادلانهای مورد سوءاستفاده قرار میگیرد، ادعا کرد که اتحادیه ۲۷ کشوری اروپا خودروها و محصولات کشاورزی آمریکایی را قبول نمیکند، در حالی که آمریکا همهچیز را از آنها میگیرد.
در حال حاضر، اتحادیه اروپا تعرفهای ۱۰ درصدی بر واردات خودروهای آمریکایی اعمال میکند که چهار برابر تعرفه آمریکا بر واردات خودروهای مسافری اروپایی است. آمریکا همچنین تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کامیونهای پیکاپ اعمال میکند.
ترامپ درباره این تعرفهها گفت: بیایید صادق باشیم، اتحادیه اروپا برای این ایجاد شده که ایالات متحده را گول بزند. این هدف آنها بوده و در انجام این کار خیلی خوب عمل کردهاند اما حالا من رئیسجمهور آمریکا هستم. اظهارات ترامپ واکنش سریع کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا را به همراه داشت که گفت بزرگترین منطقه بازار تکنولوژی در جهان، برای آمریکا مفید بوده است. سخنگوی کمیسیون اروپا در بیانیهای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا به طور قاطع و فوری در برابر موانع ناعادلانه برای تجارت آزاد و منصفانه واکنش نشان خواهد داد، ازجمله زمانی که تعرفهها برای به چالش کشیدن سیاستهای قانونی و غیرمتمایز استفاده شود. اتحادیه اروپا همیشه از کسبوکارها، کارگران و مصرفکنندگان اروپایی در برابر تعرفههای ناعادلانه محافظت خواهد کرد. دیگر ناظران در اروپا هم واکنشهایی به اظهارات ترامپ داشتند. ژرارد آرود، سفیر سابق فرانسه در آمریکا نوشت: ترامپ از اتحادیه اروپا تنفر دارد. او دقیقا نمیداند اتحادیه اروپا چیست اما از آن متنفر است. کارل بیلت، نخستوزیر سوئد از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ گفت که ترامپ دیدگاه بسیار تحریفشدهای از تاریخ اتحادیه اروپا دارد و درحقیقت، اتحادیه اروپا برای جلوگیری از جنگ در قاره اروپا تاسیس شده بود.
دونالد توسک، نخستوزیر لهستان گفت که اتحادیه اروپا باید تمام تلاش خود را برای اجتناب از جنگهای تعرفهای کاملا غیرضروری و احمقانه انجام دهد. حمله تجاری جدید ترامپ در حالی صورت میگیرد که تنشها بین واشنگتن و بروکسل بر سر رویکرد «اول آمریکا»ی دولت ترامپ در امور بینالملل افزایش یافته است. علاوهبر تحریک تنشهای تجاری، ترامپ نگرانیهایی را در مورد تعهدش به امنیت اروپا و آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ارتباطاتش با رئیسجمهور روسیه و حملات لفظی به رئیسجمهور اوکراین ایجاد کرده است. با وعده ترامپ برای پایان دادن سریع به جنگ در اوکراین، مقامات در کییف و بروکسل از اینکه رئیسجمهور آمریکا تمایل دارد توافق صلحی را به امضا برساند که بهشدت به نفع روسیه است، نگران هستند. ازجمله اینکه مسکو اجازه داشته باشد سرزمینهای اوکراینی که در جریان تهاجم خود تصرف کرده را حفظ کند. مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا اما در صحبتهایش تلاش کرد نگرانیها در مورد آینده ناتو را کاهش دهد و از دولتهای اروپایی خواست که بیشتر در دفاع خود سرمایهگذاری کنند. روبیو گفت: حرف من این است که ناتو در خطر نیست. تنها چیزی که ناتو را در خطر میاندازد، این است که ما متحدانی داریم که بهسختی ارتش دارند یا ارتشهایشان خیلی توانمند نیستند؛ زیرا آنها ۴۰ سال است که هیچ پولی برای آن صرف نکردهاند. کشورهای ثروتمند، بهویژه در غرب اروپا. آنها پول کافی دارند و باید آن را در امنیت ملی خود سرمایهگذاری کنند اما این کار را نمیکنند. ترامپ چندین بار اعلام کرده که تعرفههایی را بر بزرگترین شرکای تجاری آمریکا اعمال خواهد کرد، اما بارها اجرای این تعرفهها بر کانادا و مکزیک را به تاخیر انداخته است. اوایل این هفته، ترامپ از تهدیدهای تعرفهای خود دفاع کرد و گفت که خودروهای خارجی، داروها و چیپهای نیمههادی ظرف چند هفته آینده تحتتاثیر قرار خواهد گرفت.
طبق گزارش بلومبرگ، تعرفههای ترامپ میتواند تا ۳/۲۹ میلیارد دلار (۲۸ میلیارد یورو) از صادرات اتحادیه اروپا را تحتتاثیر قرار دهد. اتحادیه اروپا قول داده که فورا در صورت اعمال تعرفههای آمریکا بر صادرات کشورهای عضو خود، واکنش نشان دهد.
بسیاری از اقتصاددانان و حتی نشریات محافظهکار، از جمله والاستریت ژورنال، هشدار دادهاند که برنامههای ترامپ ممکن است به اقتصاد آمریکا آسیب بزند. ترامپ اما در شبکه اجتماعی خود به مقالهای از والاستریت ژورنال حمله کرد که استدلال میکرد، تعرفههای او بر کانادا و مکزیک به ضرر اقتصاد آمریکا خواهد بود. ترامپ با اشاره به این استدلال که گزارش والاستریت ژورنال کاملا اشتباه است، نوشت: «این تعرفهها مقادیر عظیمی از تولید خودرو را به میشیگان منتقل خواهد کرد، ایالتی که من بهراحتی در انتخابات ریاست جمهوری آن را بردم.»
تمرکز ترامپ بر تعرفهها عجیب است، زیرا چنین عوارضی تنها حدود ۲ درصد از درآمدهای فدرال آمریکا را تشکیل میدهد که تقریبا با میانگین سایر اقتصادهای پردرآمد برابری میکند. میانگین تعرفهها هم در محدوده مشابهی قرار دارد، به طوری که نرخ وزنی تعرفههای تجاری آمریکا ۲/۲ درصد است، که تفاوت چندانی با ۹/۱ درصد ژاپن و ۷/۲ درصد اتحادیه اروپا ندارد.
اقتصاددانان معمولا اختلافنظر دارند اما حداقل بر سر یک موضوع توافق دارند؛ اینکه در اقتصادهای توسعهیافته، تعرفهها - مالیاتی که شرکتها و مصرفکنندگان داخلی بر واردات پرداخت میکنند - اغلب ایده خوبی نیست.
فراتر از مسائل اقتصادی، واضح است که اروپاییها ممکن است بر سر شکل تعرفههای تلافیجویانه درگیر منازعات سیاسی شدید شوند. بسیاری از اقتصادهای اتحادیه اروپا به نوعی روابط تجاری عمیقی با آمریکا دارند. برخی از آنها (مانند اتریش، فنلاند، آلمان، ایرلند، ایتالیا و پرتغال) بیش از ۲۰ درصد از صادرات خارج از اتحادیه را به آمریکا ارسال میکنند، که نشان میدهد تمایل آنها برای به خطر انداختن یک جنگ تجاری غیرقابل پیشبینی، ممکن است پایین باشد.