پویشی ملی برای یک نگرانی همیشگی

دوهفته از آغاز «پویش نه به تصادف» می‌گذرد، پویشی که به پیشنهاد وزیر بهداشت راه‌اندازی شد تا شاید بتوان با افزایش فرهنگ رانندگی تلفات رانندگی را کاهش داد. تلفاتی که هر ساله نگران‌کننده‌تر می‌شود وباوجود کاهش حدود ۵درصدی در ۹ماهه امسال به بیش از ۱۴ هزار کشته و ۲۳۹ هزار مصدوم رسیده است.
کد خبر: ۱۴۹۵۷۵۵
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
پویشی ملی برای یک نگرانی همیشگی
وزیر بهداشت دیروز باابراز نگرانی ازرشد تلفات رانندگی گفت: «هیچکدام از ما نباید بی‌تفاوت باشیم. آمار مرگ و میرتصادفات در حال افزایش است. این شیب صعودی خیلی مهم است. آماربه مامی‌گوید که بیش از ۵۰درصد ازمرگ‌ومیر تصادفات مربوط به خطای انسانی است.درمرگ‌ومیر درون شهری بیشترین سهم مربوط به موتورسوار بدون کلاه ایمنی است.همه ملت ایران دعوت می‌کنم به پویش ملی «نه به تصادف» بپیوندند.»
آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته، نقش پویش ۴۵ روزه، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و ترغیب مردم به تغییر رفتار است. دکتر کرمانپور در تشریح این پویش گفته است؛ «این پویش بیشترین نقش را برای رانندگانی در نظر گرفته که عامل ۷۰ تا ۸۰ درصد تصادفات هستند.»
برای درک بهتر این موضوع بهتر است مروری بر تلفات جاده‌ای داشته باشیم. جانشین پلیس راهور در این باره اعلام کرده؛ آمار تصادفات از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۳ رشد ۵۶۹ درصدی داشته و تعداد جانباختگان در این مدت به ۴۷۰ هزار و ۵۹۸ نفر رسیده است. ایران رتبه ۱۱۲ را در میان ۱۶۰ کشور از نظر تصادفات دارد. از سوی دیگر بیش از ۵۵ درصد جانباختگان تصادفات مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و اصفهان است.
با توجه به آمار هولناک قربانیان تصادفات در مسیر کاهش آن هر گام موثری که برداشته شود قابل تقدیر و همراهی است‌. راه‌اندازی این پویش‌ها و همراه کردن رانندگان درجهت کاهش تلفات هم گامی موثر است اما نباید دستگاه‌های مسئول با قرار دادن بار مسئولیت روی دوش هموطنان با عنوان خطای انسانی، از مسئولیت خود شانه خالی کنند. ۳۳ دستگاه در خصوص کاهش تصادفات و تلفات آن مسئول هستند که متاسفانه نقش کم‌کاری برخی سازمان‌ها وترک فعل‌ها در وقوع تصادفات فاجعه‌بارتر و توجه به آن می‌تواند در کاهش تلفات رانندگی موثرتر باشد.

۱- وزارت بهداشت که این روزها با راه‌اندازی این کمپین قصد دارد تلفات رانندگی را کاهش دهد می‌تواند در کنار هلال‌احمر با افزایش پایگاه امدادی در جاده‌های حادثه‌خیز و تجهیز بیمارستان‌ها به امکانات تشخیصی و درمانی مصدومان تصادفات، از مرگ هموطنان بر اثر این سوانح جلوگیری کند. آنطور که سردار هادیانفر، رئیس سابق راهور بر آن تاکید داشت؛ ۴۸ درصد قربانیان تصادفات در مسیر انتقال یا بیمارستان جان خود را ازدست می‌دهند. وزیر بهداشت که تخصص تروما دارد به خوبی می‌داند برای نجات جان مصدومان تصادفات، لحظات طلایی است و هرچه زمان امدادرسانی کاهش پیدا کند، احتمال مرگ مصدوم هم پایین می‌آید. این اقدامات عملی در کنار این پویش تاثیر دو چندان خواهد داشت.

۲- وزارت راه وشهرسازی،دومین وزارتخانه‌ای است که باورود به این پویش می‌تواند، نقش موثری برکاهش کشته‌های تصادفات داشته باشد‌. به گفته جانشین پلیس راهور، درحال حاضر۴۸۶۰ نقطه حادثه خیز درکشور وجود دارد‌. ماجرا وقتی جدی می‌شود که بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد ۳۰ درصد سوانح مرگبار دراین نقاط رخ داده است‌.بایک حساب سرانگشتی یعنی حدود ۶۰۰۰ کشته درسال. با ورود جدی وزارت راه به این موضوع و اصلاح این نقاط، ۶۰۰۰ خانواده کمتر در سال داغدار می‌شوند.

۳- 
پلیس راهنمایی و رانندگی هم در کنار برخورد جدی با متخلفان، باید تعارف با خودروسازان داخلی را کنار گذاشته و به جای گلایه‌های تکراری که گوش شنوایی برای آن نیست از شماره‌گذاری خودروهای ناایمن جلوگیری کند‌. کاری که پیش از در دوره روسای اسبق راهور رخ داد و نتیجه‌بخش بود.

۴- رسانه‌ملی همه در این حوزه پای کار آمده و با ساخت برنامه‌هایی سعی در فرهنگ‌سازی در این حوزه دارد که با افزایش آگاهی، در جهت کاهش خطای انسانی اثر‌گذار باشد.

به نظر می‌رسد سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با حوزه تصادفات با راه‌اندازی پویشی ملی در بین خود و عمل به وظایفی که قانون برای آنها معین کرده، بهترین گام را در جهت کاهش تلفات سوانح رانندگی بردارند و بعد از آن باید سراغ فرهنگ‌سازی در بین رانندگان بروند تا به این نگرانی همیشگی پایان  داده شود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ربع قرن با رادیو جوان

با وحید اسدی، مدیر رادیو جوان درباره رویکرد‌های جدید این رادیو در ۲۸ سالگی تأسیس آن گفتگو کردیم

ربع قرن با رادیو جوان

نیازمندی ها