شیعیان‌؛ پیشتازان دین‌ودانش‌پژوهی

امام ما علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شیعه‌خانه اهل‌بیت را در ایران تاسیس فرمود و آن را در ریلی قرار داد که در آخرالزمان و هنگام ظهور کبری به تمامی با جان و دل در خدمت امام عصر(عج) درآید. این سخن به آن معناست که راز تشرف ایرانیان به اسلام و پیرو آن راز، ماندگاری و پایایی‌اش به همان مأموریت ویژه‌ای برمی‌گردد که خدای حکیم برای ایرانیان رقم زده است. راز ماندگاری ایران به مأموریت آخرالزمانی ایرانیان در همراهی با امام مبین و حجت حق(عج) و دفاع از کیان فکری و فرهنگی شیعیان در برابر تندباد تحریف و هجمه‌های دجالان آخرالزمان بازمی‌گردد.
امام ما علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شیعه‌خانه اهل‌بیت را در ایران تاسیس فرمود و آن را در ریلی قرار داد که در آخرالزمان و هنگام ظهور کبری به تمامی با جان و دل در خدمت امام عصر(عج) درآید. این سخن به آن معناست که راز تشرف ایرانیان به اسلام و پیرو آن راز، ماندگاری و پایایی‌اش به همان مأموریت ویژه‌ای برمی‌گردد که خدای حکیم برای ایرانیان رقم زده است. راز ماندگاری ایران به مأموریت آخرالزمانی ایرانیان در همراهی با امام مبین و حجت حق(عج) و دفاع از کیان فکری و فرهنگی شیعیان در برابر تندباد تحریف و هجمه‌های دجالان آخرالزمان بازمی‌گردد.
کد خبر: ۱۵۰۵۱۶۸
نویسنده اسماعیل شفیعی سروستانی | نویسنده و پژوهشگر
 
حوزه‌های علمیه اسلامی از سده‌های نخست اسلام و به‌ویژه پس از تولدشان ذیل توجه و مراقبت معصومان و شاگردان مکتب آنان پاگرفت تا رویکرد ویژه دینی پیامبر آخرالزمان در عموم شاخه‌ها و شعب علمی تسری یافته و باعث نشر آن معارف در میان دیگر نسل‌ها و عصرها شود. این امر عظیم، شایسته مکتبی بود که بنیاد آن بر کتاب الله استوار بود و پیامبر اعظم(ص) خود را معلم خطاب می‌فرمود: انما بُعِثتُ معلما.
حوزه‌های علمیه و مکاتب ویژه فقهی و کلامی در ابتدا توسط شیعیان پاگرفت چراکه محصورماندن و منحصر بودن منابع و مستندات اهل سنت به دوران ۲۳ساله زندگانی پیامبر(ص) از یک‌سو و چیرگی خلفای دنیامدار اموی و عباسی از دیگرسو که فقط به قدرت می‌اندیشیدند مانع از جان‌گرفتن و گسترش حوزه‌های علمیه در میان آنان بود؛ اما شیعیان زیر نظارت و تعلیمات امامان و یادگاران پیامبر(ص) تا پایان دوران غیبت صغری با انگیزه‌های زیر اقدام به تاسیس حوزه‌های علمیه و بازنشر معارف دینی کردند:
امامان شیعه و پیروان راستین‌شان خود را ملزم به حفظ اسلام و حقیقت آن می‌دانستند به آن‌گونه که پیامبر(ص) اعلام فرموده بودند. از این‌رو جلوگیری از دستبرد و تحریف و تفسیرهای خودکامان و بالابردن سطح بینش و دانش دینی مسلمانان را تکلیف خود می‌شمردند.
تربیت و پرورش نسل جدید برای تداوم سلسله مسلمانان و مومنان و ایجاد کمربند اعتقادی و علمی برای در امان ماندن شیعیان از بدعت‌ها و شبهات به‌ویژه با تحقق دوران غیبت و فاصله طولانی آن تا تحقق ظهور کبرای امام‌عصر(عج).
تداوم زنجیره حیات تمدنی اسلام و پاسخگویی به پرسش‌های نوآمد و روزآمد.
مقابله با جریان‌های بدعت‌گذار و نوظهور فرقه‌ای و انشعاباتی که به‌خاطر دورماندن از بنیادهای اسلام ناب محمدی و معلمان حقیقی دین یعنی اهل‌بیت (امامان) رخ می‌داد.
مکاتب اصولی ابتدا توسط شیعیان شکل گرفت و شاگردان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در زمره بنیان‌گذاران نخستین بسیاری از شعب و شاخه‌های علمی در حوزه‌های مختلف حتی طبیعیات بودند.
برپایه اسناد تاریخی، نهضت فکری ایرانیان از نیمه دوم سده اول هجری قمری در شاخه‌های ادبی و علمی و دینی آغاز شد و دیری نپایید که به همت دانشوران و خاندان‌های دانش‌پرور به‌مراتب عالی کمال راه‌ گشود. حوزه‌های علمیه البته به‌طور خاص به تعلیم و تدریس و نشر معارف اسلامی می‌پرداختند اما همه شاخه‌های علوم و دانش‌های زمانه را پوشش و گسترش می‌داند. در نوشتار بعدی به حوزه‌های علمیه دیرپا در ایران بزرگ و تأثیرشان می‌پردازیم.  
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها