رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی مطرح کرد؛

نیاز جدی مدارس استثنایی استان اصفهان به نیروهای پدریار و مادریار

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان در یک‌صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: نیاز جدی ما، حضور پدریار و مادریار در مدارس است و متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان ما، حتی در خوردن میان‌وعده نیز به کمک نیاز دارند و این وظایف نباید فقط بر دوش مدیران مدارس یا کادر اجرایی باشد.
کد خبر: ۱۵۰۵۹۷۱

جام جم آنلاین اصفهان؛ زهرا قجاوند، رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی این اداره کل، در یک‌صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اهمیت همراهی و حمایت اعضای شورا از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: فرزندان استثنایی، جلوه‌ای از هیبت الهی در زمین‌اند و اکنون که بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات این دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان مطرح شده، انتظار می‌رود شورا مصوباتی راه‌گشا برای آن‌ها تصویب کند.

وی با اشاره به آمار دانش‌آموزان تحت پوشش این حوزه افزود: در حال حاضر ۵۴۰۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند که حدود ۳۳۰۰ نفر از آن‌ها پسر و بقیه دختر هستند؛ این دانش‌آموزان در ۸۰ مدرسه خاص و بیش از ۱۲۰ مدرسه پذیرا آموزش می‌بینند و نوع تقسیم‌بندی این مدارس بر اساس نوع نیاز، از جمله آسیب‌های بینایی، شنوایی، اتیسم، و مشکلات ذهنی است؛ برخی مدارس ما چند طیف از دانش‌آموزان را هم‌زمان تحت پوشش دارند و این موضوع حجم و سختی کار را برای همکاران ما دوچندان کرده است.

قجاوند با اشاره به آمار معلمان و نیروهای فعال در این حوزه ابراز داشت: حدود ۱۹۰۰ همکار در آموزش‌وپرورش استثنایی فعالیت دارند که از این تعداد، ۱۰۰۰ نفر نیروی رسمی، ۶۰۰ نفر نیروی طرحی و حدود ۲۰۰ نفر به‌صورت خرید خدمت مشغول‌اند و در حوزه آموزش، پرورش و توانبخشی نیز حدود ۳۰۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهند؛ اما با توجه به تنوع نیازهای دانش‌آموزان، هنوز کمبودهایی جدی وجود دارد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: میانگین تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های استثنایی، به دلیل ماهیت خاص این دانش‌آموزان، باید بسیار پایین باشد؛ در حالی‌که در برخی مناطق این عدد به پنج تا هفت دانش‌آموز نیز می‌رسد و از سوی دیگر، رشد جمعیت دانش‌آموزان طیف ز در استان ما به‌ویژه در شهرهایی مانند شاهین‌شهر نیاز به تأسیس مدارس تخصصی جدید را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

وی در ادامه به مشکلات ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهیم هیچ خانواده‌ای، هیچ دانش‌آموزی را به‌دلیل نداشتن کفش، لباس یا سرویس، از مدرسه بازبدارد؛ سال گذشته با حمایت مدیرعامل تاکسیرانی اصفهان و استانداری، توانستیم بخشی از این مسیر را طی کنیم، اما هنوز برخی شهرستان‌ها از پوشش مناسب برخوردار نیستند؛ برای همین، پیشنهاد داریم که فرمانداران اعتباراتی از محل بودجه شهرستانی برای تأمین سرویس این دانش‌آموزان در نظر بگیرند.

قجاوند در خصوص دومین درخواست مطرح‌شده در جلسه بیان داشت: نیاز جدی ما، حضور پدریاران و مادریاران در مدارس است و متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان ما، حتی در خوردن میان‌وعده نیز به کمک نیاز دارند و این وظایف نباید فقط بر دوش مدیران مدارس یا کادر اجرایی باشد؛ برآورد ما برای تأمین هزینه ۱۲۰ نیروی کمکی، برای هر مدرسه یک نفر درطول ۹ ماه تحصیلی، حدود ۱۳ میلیارد تومان است که می‌توان این مبلغ را از ظرفیت اداره کل امور مالیاتی یا مشارکت سایر دستگاه‌ها تأمین کرد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچنین خواستار مصوباتی حمایتی در حوزه‌های فاقد بار مالی شد و گفت: استفاده از ز، از جمله هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری یا طیف اتیسم، می‌تواند تحولی در آموزش ایجاد کند؛ همچنین بازسازی استخر آب‌درمانی مدرسه استثنایی دو و چند معلولیتی با برآورد هزینه ۲.۳ میلیارد تومان در دستور کار است و می‌تواند در روند توانبخشی تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی از همکاری شهرداری منطقه ۱۵ برای تخصیص فضایی دوهزارمتری جهت احداث نخستین بوستان ویژه دانش‌آموزان استثنایی تشکر و خاطرنشان کرد: امیدواریم سایر مناطق و نهادهای مرتبط نیز با همکاری، روند مناسب‌سازی فضاهای شهری برای این دانش‌آموزان را تسهیل کنند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین*/

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها