نگاهی به بازنمایی وحدت و انسجام ملی در سریال‌های تلویزیونی

همه با یک نام و نشان...

در نشست معاونان و مدیران ارشد رسانه‌ملی در اصفهان مطرح شد

همگرایی؛ ماموریت «ایران جان»

نشست معاونان ومدیران رسانه‌ملی بامحوریت«ایران جان،اصفهان ایران» درصداوسیمای استان اصفهان به‌منظور بررسی راهبردهای محتوایی، رسانه‌ای و نحوه پرداخت در چارچوب سند تحول رسانه‌ملی باتمرکز بر عدالت‌گستری و هویت‌محوری برگزار شد.
نشست معاونان ومدیران رسانه‌ملی بامحوریت«ایران جان،اصفهان ایران» درصداوسیمای استان اصفهان به‌منظور بررسی راهبردهای محتوایی، رسانه‌ای و نحوه پرداخت در چارچوب سند تحول رسانه‌ملی باتمرکز بر عدالت‌گستری و هویت‌محوری برگزار شد.
کد خبر: ۱۵۰۶۴۵۰
 
در این نشست، تقویت هویت محتوایی، استفاده هوشمندانه از ظرفیت فضای مجازی، توجه به نیمه پنهان و ظرفیت‌های ناگفته و لایه‌های مغفول‌مانده این استان و بهره‌گیری از گروه‌های حرفه‌ای ملی و انسجام در اجرای این رویداد رسانه‌ای مورد تأکید قرار گرفت. پس از خوزستان که نخستین هفته از طرح ملی «ایران جان» در آن برگزار شد، استان اصفهان به‌زودی میزبان این رویداد بزرگ خواهد بود. 
در این نشست مهدی مجتهد، قائم‌مقام اجرایی و رئیس حوزه ریاست سازمان با اشاره به ضرورت هم‌افزایی رسانه‌ای در اجرای طرح ملی «ایران جان» تأکید کرد: این برنامه نباید به رقابت کاذب بین استان‌ها یا حتی تقابل شهرستان‌ها منجر شود بلکه هدفش، تقویت وحدت و همگرایی ملی است. مجتهد همچنین با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های بومی‌ برای تأمین مالی و محتوایی برنامه‌ها افزود: باید صنایع و بخش خصوصی استان را به میدان آورد و از توان آنها برای پشتیبانی برنامه‌ها بهره گرفت. وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که با فرهنگ وفضا و اقلیم استان هماهنگ نیستند و ممکن است بازخورد منفی داشته باشند، نباید پخش شوند. این فرصت رسانه‌ای ارزشمند باید به‌درستی و با دقت مدیریت شود. مجتهد در بخش دیگری از سخنانش خواستار تدوین سیاست‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی منطقی برای اجرای هفته «ایران‌جان» در اصفهان شد و افزود: اگرچه وقتی نام اصفهان مطرح می‌شود، ناخودآگاه مناظر طبیعی و تاریخی این خطه در ذهن تداعی می‌شود اما نباید از تاریخ پر‌افتخار اصفهان، به‌ویژه در دوران انقلاب اسلامی و پس از آن غفلت کرد. 
 
نمایش هویت متکثر استان
علیرضا کیخا، معاون امور استان‌های سازمان بر ضرورت توجه به هویت چندبعدی و متنوع استان اصفهان تأکید کرد و با بیان این‌که «اصفهان فقط شهر اصفهان نیست»، افزود: در اجرای این طرح نباید ازسایر شهرستان‌ها وتنوع فرهنگی، زبانی و قومی استان غفلت شود. باید همه شهرها در قاب تلویزیون دیده شوند و هر منطقه با هویت خاص خود در این روایت ملی نقش‌آفرینی کند. کیخا ضمن تأکید بر لزوم توجه به تمامی لهجه‌ها و اقوام ساکن در استان گفت: نمایش زیبایی‌های فرهنگی، زبانی و اجتماعی استان، بخشی جدی از مأموریت محتوایی این طرح است که باید با دقت وحساسیت دنبال شود و عمق‌بخشی محتوایی در اولویت قرار بگیرد. مأموریت اصلی استان‌ها، تولید محتواهایی با هویت، معنا و پیام روشن و نه صرفا قالب‌های جذاب بصری است. تأکید بر سنجش اثربخشی این رویدادها در استان‌های میزبان مورد دیگری بود که معاون امور استان‌ها بر آن تأکید کرد و گفت: باید ارزیابی شود که برگزاری هفته «ایران‌جان» در استانی مانند خوزستان تا چه میزان در جذب گردشگر، افزایش سرمایه‌گذاری و نشاط اجتماعی مؤثر بوده است و همین نگاه در مورد اصفهان نیز باید مد نظر قرار گیرد. در مجموع طرح ملی «هفته‌های ایران» باید تمام زیبایی‌ها، مهربانی‌ها، همدلی، محبت، نشاط، عظمت و شکوه ایران را با جزئیات و دقت به تصویر بکشد تا تصویری واقعی از ایران باشکوه و مردمان باصفای آن برای بیننده ترسیم شود. 
 
اهمیت روایت‌سازی خلاقانه
محسن برمهانی، معاون سیما در نشست هماهنگی دومین هفته «ایران‌جان» در اصفهان، بر ضرورت تولید محتوای عمیق، جذاب و هویت‌محور برای معرفی همه‌جانبه این استان تأکید کرد. او با بیان این‌که روایت اصفهان در قاب رسانه باید روایتی زنده و زاینده از اصالت، شکوه و هویت باشد، گفت: برنامه‌های زنده در طول هفته اصفهان طراحی شده اما نقطه ثقل اثرگذاری، در پرداخت‌های محتوایی و روایت‌سازی خلاقانه است. کلیپ‌ها، مستندهای کوتاه، آیتم‌های ترکیبی و میان‌برنامه‌ها باید با هویت تصویری منسجم، محتوای دقیق و رنگ‌آمیزی فرهنگی فاخر تهیه شوند. وی با تأکید بر استفاده از زبان رسانه‌ای متناسب با ذائقه ملی و بین‌المللی تصریح کرد: اصفهان نیازی به تعریف ندارد ولی ما موظفیم نیمه‌های پنهان و نادیده‌های این استان تمدنی را روایت کنیم. از هنر و معماری گرفته تا پیشرفت‌های دانش‌بنیان و  از همزیستی اقوام تا مشکلات زیست‌محیطی، همه باید با زاویه دید رسانه‌ای حرفه‌ای در این هفته بازگو شود. معاون سیما همچنین گفت: در هفته ایرانی نباید تنها به شکل پرداخت‌؛ عمق محتوایی و انتقال پیام از اولویت‌های ماست. رسانه‌ملی با همه شبکه‌ها و ظرفیت‌های تولیدی خود پای کار است تا اصفهان، آن‌‌گونه که هست و باید باشد دیده شود. 
 
روایت رسانه‌ای هدفمند و نقطه‌زن 
علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان هم بر ضرورت تولید محتوای هوشمندانه، هدفمند و متناسب با ذائقه مخاطب تأکید کرد و با اشاره به شوروشوق رسانه‌ای شکل‌گرفته پیرامون این رویداد فرهنگی و ملی گفت: باید از کلی‌گویی و پراکندگی پرهیز کنیم و بدانیم چه چیزی را، چگونه و در چه قالبی بیان کنیم تا اثربخشی حداکثری داشته باشد. وی تصریح کرد: برخی از مشکلات استان، اگر به‌درستی و در زمان مناسب رسانه‌ای نشوند، می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند. روایت رسانه‌ای باید هدفمند و نقطه‌زن باشد. همان‌طور که ریاست سازمان نیز تأکید دارد، تمام برنامه‌ها باید با محور شعار سال طراحی شوند. بخشی‌زاده با اعلام آمادگی کامل رادیو برای مشارکت در اجرای موفق «هفته‌های ایران» در اصفهان افزود: رادیو در خدمت اصفهان است. در هفته ایرانی خوزستان، ۳۰۰ برنامه در قالب ۷۲ عنوان پخش شد و اکنون نیز برای اصفهان با ۸۰ عنوان برنامه آماده‌ایم ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، علمی، اقتصادی و اجتماعی این استان را بازگو کنیم. وی تصریح کرد: هدف ما این است که در هر ساعت از شبانه‌روز، هرگاه مخاطب موج رادیو را بچرخاند، از هر شبکه‌ای برنامه‌ای درباره اصفهان بشنود. این یعنی اصفهان در تمام شبکه‌های رادیویی جریان داشته باشد. 
 
پراکنده‌گویی ممنوع!
احمد نوروزی، معاون برون‌مرزی سازمان در این نشست «ایران‌جان» را گامی ملی و راهبردی برای معرفی ظرفیت‌های ایران به مخاطبان جهانی دانست. نوروزی با اشاره به همکاری مؤثر شبکه‌های برون‌مرزی در این طرح ملی، گفت: همه شبکه‌های برون‌مرزی رسانه‌ملی با زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی و اردو در این طرح مشارکت دارند و با تمام توان به معرفی اصفهان به مخاطبان بین‌المللی کمک خواهند کرد. اصفهان شایسته آن است که در سطح جهانی آن‌‌گونه که باید دیده و شناخته شود. وی همچنین با اشاره به نقاط قابل اصلاح در اجرای طرح «ایران‌جان» تصریح کرد: در اجرای این طرح، پراکندگی موضوعی و محتوایی نباید باعث سردرگمی در برنامه‌سازی شود. ما باید به‌جای حرکت‌های پراکنده، به سمت روایت‌های منسجم و هدفمند حرکت کنیم. نوروزی در پایان تأکید کرد: معاونت برون‌مرزی آمادگی دارد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تصویری، زبانی و محتوایی خود، چهره‌ای واقعی، غنی و جذاب از اصفهان به جهان ارائه دهد‌؛ شهری که نه‌تنها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن ایران است بلکه نمادی از پیشرفت، نوآوری و هم‌زیستی فرهنگی در دوران معاصر به شمار می‌رود. 
 
فضای مجازی پیشران روایت رسانه‌ای
غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی سازمان، دیگر سخنران این نشست بود که با تأکید بر اهمیت نقش فضای مجازی در اجرای موفق این طرح ملی گفت: فضای مجازی نباید صرفا چاشنی برنامه‌های رسانه‌ای تلقی شود بلکه باید به‌عنوان پیشران روایتگری، جهت‌دهنده اصلی تولیدات باشد. نوری با اشاره به نگاه سنتی و تقلیل‌گرایانه نسبت به این حوزه افزود: در بسیاری از موارد، فضای مجازی به‌عنوان مکملی زینتی برای رسانه دیده می‌شود؛ درحالی‌که امروز جریان اصلی ارتباط با افکار عمومی، در بسترهای دیجیتال شکل می‌گیرد. اگر ما روایت نکنیم، دیگران جای ما روایت خواهند کرد. وی همچنین با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بر تولیدات خلاقانه در فضای مجازی تصریح کرد: اصفهان با ظرفیت‌های بی‌بدیل فرهنگی، علمی و تاریخی می‌تواند با تولیدات فاخر در بسترهای دیجیتال، در سطح ملی و جهانی بدرخشد. 
 
راویان پیشرفت ویژه در اصفهان 
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما هم با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در خوزستان تصریح کرد: حس عمومی مردم خوزستان نسبت به اجرای این طرح بسیار مثبت بوده است. در گذشته، عمدتا مسائل و مشکلات خوزستان یا ظرفیت‌های محدودی همچون راهیان نور مطرح می‌شد اما در قالب این طرح، چهره‌ای جامع‌تر از این استان به نمایش درآمد. 
حسین قرایی،مدیرکل روابط‌عمومی رسانه‌ملی نیز«ایران جان»رامصداق عینی توجه به«هویت‌محوری» و «عدالت‌گستری» دانست و با اشاره به تجارب خوب برگزاری این رویداد در خوزستان گفت: پرداختن به ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری در کنار توجه به دغدغه‌ها و مسائل مردم از اولویت‌های برگزاری این رویداد در هر استان خواهد بود. 
وی به اقدامات رسانه‌ای هم‌افزا برای تبیین هرچه بهتر این طرح ملی که مقصد بعدی آن اصفهان خواهد بود اشاره کرد و ضمن اعلام خبر برگزاری اردوهای راویان پیشرفت اصفهان ویژه هنرمندان و خبرنگاران گفت: تیم روابط‌عمومی در مرکز صداوسیمای اصفهان مستقر و به رصد و اطلاع‌رسانی این رویداد خواهد پرداخت. 
یوسف افشارنیا، مدیرکل صداوسیمای اصفهان هم در نشست هماهنگی برگزاری دومین هفته طرح ملی «ایران جان» در اصفهان، از آمادگی کامل تمام بخش‌های صداوسیما برای اجرای شایسته این رویداد رسانه‌ای و فرهنگی خبر داد و با  اشاره به شعار محوری این هفته با عنوان «اصفهان، سرزمین علم، ایمان و هنر» افزود: این رویداد از ۳۰ خرداد تا ۵ تیر برگزار خواهد شد و سه سطح از مخاطبان، شامل مخاطب استانی، ملی و بین‌المللی را هدف‌گذاری کرده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها