حضور سخنگوی وزارت خارجه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری؛

بقائی: غرب در حال تکرار مسیر اشتباه گذشته در شورای حکام علیه ایران است

سخنگوی وزارت خارجه با توجه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: در حال حاضر، در این گزارش هیچ شبهه‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است، جز اینکه گفته شده ایران باید همکاری بیشتری می‌کرد.
سخنگوی وزارت خارجه با توجه به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: در حال حاضر، در این گزارش هیچ شبهه‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است، جز اینکه گفته شده ایران باید همکاری بیشتری می‌کرد.
کد خبر: ۱۵۰۶۷۵۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت خارجه شامگاه سه‌شنبه ۲۰ خرداد با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره وضعیت پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهدید اروپا به صدور قطعنامه در نشست جاری شورای حکام با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران از ابتدا، چه در زمان ورودش به شورای امنیت سازمان ملل و چه قبل از آن، که تلقی از آن به‌عنوان یک موضوع اشاعه‌ای مطرح شد، یک تصمیم کاملاً سیاسی بود، گفت: در این بیست و چند سال، تداوم این موضوع هم در دستور کار شورای حکام بوده و هم هر از چند گاهی با تهیه گزارش‌های مختلف یا صدور قطعنامه‌های شورای حکام ادامه پیدا کرده که انگیزه اصلی آن‌ها نیز سیاسی بوده است. سیاسی به این معنا که حتی اگر همین گزارش اخیر را مدنظر قرار دهیم، هم مبنای گزارش و هم مأموریتی که بر اساس آن گزارش تهیه شده، سیاسی بوده است؛ چرا که سه کشور اروپایی و آمریکا، بانی قطعنامه‌ای بودند که در نوامبر ۲۰۲۴ در شورای حکام تصویب شد، بدون اینکه دلایل منطقی یا قانونی برای این موضوع اقامه کرده باشند.
 
برنامه هسته‌ای ایران هیچ‌گونه انحرافی از مسیر صلح‌آمیز نداشته است
وی گفت: بنابراین اصل موضوع غیرمنصفانه و ناموجه است، به این دلیل که برنامه هسته‌ای ایران طبق همان معیار‌های خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، معاهده منع گسترش و موافقت‌نامه جامع پادمان، هیچ‌گونه انحرافی از مسیر صلح‌آمیز نداشته است. ایران هیچ‌گونه عدم پایبندی نداشته و به همین دلیل ما می‌گوییم این گزارش سیاسی است، زیرا در جهت اغراض سیاسی سه کشور اروپایی و آمریکا تنظیم شده؛ کشور‌هایی که خودشان نماینده منافع یک بازیگر نامشروع و شرور در منطقه هستند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه نحوه نگارش گزارش هم به‌گونه‌ای است که نه اعلام می‌کند وضعیت رضایت‌بخش است و نه به‌صراحت اعلام می‌کند که رضایت‌بخش نیست؛ توضیح داد: بلکه از واژه‌ای تحت عنوان «کمتر از رضایت‌بخش» استفاده می‌کند. این یعنی یک قضاوت غیرعینی و ذهنی در مورد برنامه هسته‌ای ما ارائه می‌دهد تا راه را باز بگذارد برای تداوم این بحران ساختگی.
 
همه آنچه در گزارش آژانس آمده در واقع نبش قبر گذشته است
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همه‌ی آنچه در این گزارش انجام شده، حدود ۹ صفحه از ۲۲ صفحه‌ی گزارش، در واقع نبش قبر گذشته است؛ یعنی احیای موضوعی که در سال ۲۰۱۵، بر اساس برجام، عمدتاً خاتمه یافته بود. صراحتاً و بر اساس قطعنامه‌ی شورای حکام و گزارش رسمی آژانس اعلام شده بود که این موضوعات حل‌وفصل شده‌اند. بگذریم از اینکه اصل موضوع هم از نظر ما کاملاً ساختگی و ناموجه بود، ولی حتی اگر فرض کنیم که موضوعاتی در گذشته وجود داشته، این موضوعات در سال ۲۰۱۵ خاتمه یافته‌اند.
 
بقائی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، در این گزارش هیچ شبهه‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است، جز اینکه گفته شده ایران باید همکاری بیشتری می‌کرد. یعنی محور این گزارش این است که در گذشته، ذرات اورانیوم در چند نقطه پیدا شده و ایران نتوانسته توضیح کافی یا لازم بدهد که این ذرات از کجا آمده و به کجا رفته‌اند. نهایتاً، حتی اگر این ادعا درست باشد، مربوط به ۲۰ تا ۲۵ سال قبل است. هیچ مسئله‌ای از منظر اشاعه‌ی تسلیحات هسته‌ای ندارد و صرفاً بهانه‌ای فراهم کرده برای اینکه سه کشور اروپایی و آمریکا بتوانند بر اساس آن، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه دهند.
 
غرب طبق تجربه باید بداند که اعمال فشار بر ایران، پاسخگو نیست
وی با اشاره به اینکه احتمالاً این قطعنامه ظرف روز‌های آینده، یعنی چهارشنبه یا پنج‌شنبه، در شورای حکام مورد بحث قرار خواهد گرفت، گفت: آن‌ها مسیری را تکرار می‌کنند که از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ نیز آن را طی کرده بودند. کم‌وبیش همان مسیر است. قطعاً ما، با توجه به تجاربی که داریم ــ-و آن‌ها نیز واکنش‌های ما را دیده‌اند ــ اگر اندکی معقولانه رفتار کنند و نیم‌نگاهی به گذشته داشته باشند، متوجه خواهند شد که برنامه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از کجا به کجا رسیده است. تحت همین فشارها، تهدید‌ها و برخورد‌های نادرست، باید به این نتیجه برسند که این شیوه واقعاً پاسخ‌گو نیست.
 
بقائی ادامه داد: بنابراین، ما قبلاً هم این مسیر را طی کرده‌ایم و از این حیث چیز جدیدی برای ما نیست. ما این مسیر را قبلا رفته‌ایم. اگر قرار بود این روند تغییر خاصی در تصمیم‌های ما یا مسیری که ملت ایران برای پیشرفت در زمینه‌ی فناوری هسته‌ای انتخاب کرده ایجاد کند، همان زمان ــ که تقریباً در ابتدای مسیر بودیم، یعنی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ ــ و با پنج یا شش قطعنامه‌ی فصل هفتمی مواجه بودیم، باید محقق می‌شد. قطعاً هیچ تأثیری در اراده‌ی ما برای ادامه مسیری که آن را بحق، و مبتنی بر منافع ملت ایران می‌دانیم، نخواهد داشت.
 
متأسفانه نقش مدیرکل سازنده نبوده است
بقائی درباره نقش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: متأسفانه نقش مدیرکل، نقش سازنده‌ای نبوده است. او ممکن است توجیه کند که بر اساس مأموریت و اختیاری که از شورای حکام دریافت کرده، عمل می‌کند. وقتی می‌گوییم شورای حکام، در واقع منظورمان سه کشور اروپایی و آمریکاست، زیرا این کشور‌ها به لحاظ ترکیب و آرا، در شورای حکام توانایی لازم برای تصویب قطعنامه‌ها را دارند. اما این توجیه منطقی نیست، چون نهایتاً نگارش گزارش بر عهده خود مدیرکل و کارشناسانش است. آن‌ها با علم به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، که حتی در چند مورد در خود گزارش نیز به‌صراحت بیان شده که هیچ موضوع اشاعه‌ای در رابطه با برنامه ایران مشاهده نشده، باز هم از گزاره‌هایی استفاده کرده‌اند که امکان سوءاستفاده را برای تدوین‌کنندگان قطعنامه فراهم می‌کند.
 
هرگونه تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای یک کشور، تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌شود
وی گفت: این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد مدعی شوند که ایران همکاری لازم را نداشته و با استناد به برخی مفاد اساسنامه آژانس، ادعا کنند که شاید لازم باشد در آینده اقدامات دیگری، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت، مورد توجه قرار گیرد. عرض کردم، این مسیر تکراری است. شخص مدیرکل در این رابطه مسئولیت دارد، به‌ویژه اینکه ایشان فراتر از مسئولیت‌های فنی‌اش، به‌عنوان بالاترین مقام یک نهاد نظارتی بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، مصاحبه‌هایی انجام می‌دهد که عملاً در راستای اهداف سیاسی کشور‌هایی است که با ما مسیر تقابل را انتخاب کرده‌اند. یک نمونه را عرض می‌کنم: طبق حقوق بین‌الملل به‌طور عام، و به‌ویژه طبق قطعنامه ۵۳۳ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هرگونه تهدید علیه تأسیسات هسته‌ای یک کشور، تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می‌شود.
 
گروسی به جای منطق تراشی برای تهدید‌های رژیم صهیونیستی باید آن را محکوم کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وقتی ما مکرراً با تهدید‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه هستیم، مدیرکل حتماً باید ورود کرده و محکوم کند، نه اینکه تلاش کند منطقی برای این تهدید‌ها بتراشد. این رفتار کاملاً خلاف مسئولیت‌های مدیرکل است. ما همواره تأکید کرده‌ایم که اولاً مدیرکل باید طبق مسئولیت‌های فنی خود، بدون سوگیری و بدون جهت‌گیری به نفع یا ضرر هیچ طرف خاصی، عمل کند. اما متأسفانه تاکنون شاهد عملکرد بی‌طرفانه‌ای از سوی مدیرکل نبوده‌ایم.
 
درباره برخورداری از انرژی هسته‌ای مسئولانه عمل کردیم
بقائی درباره وجود دلیلی برای نگرانی اروپا برنامه هسته‌ای ایران گفت: مطلقاً نباید نگرانی وجود داشته باشد اگر به تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران نگاه کنید، می‌بینید که این برنامه از دهه ۱۹۵۰ میلادی (۱۳۲۹ شمسی) آغاز شده است. شما کشوری به اندازه ایران پیدا نمی‌کنید که در رابطه با بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، تا این حد مسئولانه عمل کرده باشد. چند تاریخ مهم را خدمتتان عرض می‌کنم: شروع برنامه هسته‌ای ایران را معمولاً از سال ۱۳۲۹ می‌دانند.
 
سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد. رآکتور تحقیقاتی تهران در سال ۱۳۴۶، با سوخت ۹۰ درصد، توسط آمریکا ایجاد شد. نکته جالب اینکه از ابتدا، رآکتور تحقیقاتی تهران تحت نظر دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد و بعد از تشکیل سازمان انرژی اتمی در سال ۱۳۵۳، به این سازمان منتقل شد. نکته دیگر اینکه ایران در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸ میلادی) معاهده عدم اشاعه را امضا کرد و دو سال بعد، در سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۰ میلادی) رسماً به عضویت آن درآمد؛ یعنی حتی قبل از آنکه رآکتور تحقیقاتی تهران عملیاتی شود، ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بود.
 
وی گفت: مهم‌تر اینکه به نظر من، در سال ۱۹۷۴ میلادی، تقریباً همزمان با اوج‌گیری برنامه‌های هسته‌ای ایران، ما ابتکار «خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی» را مطرح کردیم.
 
نزدیک به ۲۲ درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط به ایران است
بقائی ادامه داد: نزدیک به ۲۲ درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط به ایران است. از مجموع ۶۸۲ مورد بازرسی انجام‌شده (آمار مربوط به سال ۲۰۲۴)، در بین حدود ۳۲ کشوری که پروتکل الحاقی را به‌صورت داوطلبانه اجرا می‌کنند، ۴۹۳ مورد فقط در ایران انجام شده است. یعنی اگر نسبت بگیرید، از ۶۸۲ بازرسی، ۴۹۳ مورد به ایران اختصاص دارد. از ۲۲۴ مورد راستی‌آزمایی مربوط به اطلاعات طراحی تأسیسات، ۱۴۴ مورد منحصراً در ایران انجام شده است. از مجموع ۱۸۹۵ روز بازرسی که آژانس در این گروه کشورها انجام داده، ۱۲۶۰ روز فقط در ایران صرف شده است. هزینه‌هایی که آژانس در رابطه با بازرسی از ایران متحمل شده نیز قابل‌توجه است: از کل بودجه‌ی عادی آژانس که حدود ۳۹ میلیون یورو است، ۲۲ میلیون و ۶۲۶ هزار یورو فقط برای برنامه‌ی هسته‌ای ایران هزینه شده است.
 
ایران هیچ‌گاه تهدید به خروج از مسیر صلح آمیز در حوزه هسته ای نکرد
سخنگوی وزارت خارجه افزود:  این حجم گسترده‌ی بازرسی‌ها خود گویای همه چیز است. بنابراین، از هیچ نظر نمی‌توان ادعا کرد که برنامه‌ی هسته‌ای ایران مشکلی از حیث اشاعه ایجاد می‌کند. مطلقاً سیاست ما روشن بوده است. در نظر بگیرید که طی این ۲۰ سال، ما در معرض انواع فشارها و تهدیدها قرار داشته‌ایم. دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند، قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ما صادر شد. کشوری با مسئولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران را پیدا نخواهید کرد. علی‌رغم همه‌ی این فشارها، هرگز مقامات رسمی ما تهدید نکردند که از مسیر صلح‌آمیز خود عدول خواهند کرد.
 
نگرانی ادعایی کشورهای غربی بر پایه اطلاعات ساختگی رژیم صهیونیستی است
وی خاطر نشان کرد: ما همواره استناد کرده‌ایم به فتوای مقام معظم رهبری و تأکید کرده‌ایم که تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران ندارد. خودمان را به‌عنوان عضوی مقید و متعهد به معاهده‌ی NPT معرفی کرده‌ایم و در عمل نیز این را نشان داده‌ایم. این فقط بحث گفتار نبوده است.  از سوی دیگر، می‌بینید که کشورهای اروپایی ــ به‌ویژه سه کشور اروپایی ــ متأسفانه تمام نگرانی‌شان بر مبنای یک نگرانی ساختگی و شرورانه‌ای است که تنها دارنده‌ی تسلیحات هسته‌ای در منطقه‌ی غرب آسیا (رژیم صهیونیستی) به دنیا القا می‌کند.
 
تهدیدسازی از برنامه هسته ای ایران، نقشه رژیم صهیونیستی برای در تنش نگاه داشتن منطقه است
بقائی افزود: اگر به تاریخ مراجعه کنید، از سال ۱۹۸۴ ــ یعنی ۴۰ سال پیش ــ اولین زمزمه‌های مربوط به ادعای نظامی بودن برنامه‌ی هسته‌ای ایران، در رسانه‌های رژیم صهیونیستی مطرح شد. این یک مسئله‌ی کاملاً مستند است. از آن زمان تاکنون، به‌طور مداوم این ادعاها را تکرار کرده‌اند و متأسفانه به‌دلیل تکرار این دروغ، برخی نیز آن را باور کرده‌اند. البته من معتقدم کشورهای اروپایی و آمریکا کاملاً مطمئن هستند که برنامه‌ی هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. اما به دلایل سیاسی و برای تأمین مطامع رژیم صهیونیستی ــ که مایل است منطقه‌ی ما همواره در وضعیت تنش و تهدید باقی بماند ــ این موضوع را به‌طور هدفمند مطرح می‌کنند.
 
طبق ماده‌ ۴  ان‌پی‌تی، مجاز به انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه هم گزارش‌های آژانس و هم ارزیابی‌های خود این کشورها نشان می‌دهد که برنامه‌ی هسته‌ای ایران شفاف است، گفت:  مثلاً آقای گروسی اظهار کرده بود که تنها کشوری که در حال حاضر غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام می‌دهد، ایران است، و این را نگران‌کننده توصیف کرده بود. اما آیا واقعاً هیچ کشوری در دنیا که بمب اتم نداشته باشد، غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام نمی‌دهد؟ ما، به‌عنوان عضو معاهده‌ی عدم اشاعه (NPT)، طبق ماده‌ی ۴ این معاهده، مجاز به انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم. در این معاهده هیچ اشاره‌ای به سقف یا سطح خاصی برای غنی‌سازی نشده است. تنها محدودیت برای کشورهای عضو این است که انحرافی به سمت مقاصد نظامی نداشته باشند.اینکه غنی‌سازی ۵ درصد، ۱۰ درصد یا ۶۰ درصد باشد، بستگی به نیازهای هر کشور دارد. قطعاً نیازهای کشورها با هم متفاوت است.
 
استفاده از اورانیوم با درصدهای مختلف غنا کاملاً طبیعی و مشروع است
بقائی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد:  اجازه بدهید به یک نکته‌ی تاریخی هم اشاره کنم: در مقطعی، راکتور تحقیقاتی تهران با سوخت ۹۰ درصد کار می‌کرد. ما سوخت ۲۰ درصد را با تلاش دانشمندان خود تولید کردیم، چون حاضر نشدند آن را به ما بدهند. تصورشان این بود که ایران دچار مشکل خواهد شد. در ابتدا واقعاً دچار مشکل شدیم و تعداد زیادی از بیماران سرطانی کشور به‌دلیل نبود رادیودارو با بحران روبرو شدند و حتی جان خود را از دست دادند. اما با همت دانشمندان ایرانی، توانستیم این نیاز را تأمین کنیم. بنابراین، استفاده از اورانیوم با درصدهای مختلف غنا برای کاربری‌های گوناگون علمی و پزشکی کاملاً طبیعی و مشروع است.
 
برخی ادعاهای گروسی فاقد مبنای مستند و قابل اتکا است
وی با تاکید بر اینکه وظیفه‌ آژانس، به‌عنوان یک نهاد فنی، این است که اطمینان حاصل کند مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای به سمت مقاصد نظامی منحرف نمی‌شوند، گفت: آژانس در گزارش‌های خود هم به این موضوع اذعان کرده است. سایر اظهارنظرهایی که مطرح می‌شود، انحرافی است و هیچ مبنایی ندارد.
 
بقائی در ادامه گفت: در مورد اظهار نظر دوم آقای گروسی که در مصاحبه با یک رسانه‌ی رژیم صهیونیستی بیان کرده بود که مقامات ایرانی مستقیماً به او گفته‌اند اگر رژیم صهیونیستی حمله‌ای انجام دهد، ایران از NPT خارج خواهد شد و به سمت ساخت سلاح اتمی خواهد رفت، باید گفت: واقعاً نمی‌دانم این ادعا بر چه اساسی مطرح شده است. کل این مباحث به نظر من فاقد مبنای مستند و قابل اتکاست.
 
برخی از اقدام‌های گروسی، بازی در زمین طرف مقابل است 
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:  موضع ما در رابطه با بحث هسته‌ای و به‌ویژه تسلیحات هسته‌ای، کاملاً روشن و صریح بوده است. من گمان می‌کنم بسیاری از صحبت‌ها و مصاحبه‌ها ـکه اتفاقاً با رسانه‌های رژیم صهیونیستی انجام می‌شود فراتر از وظایف و مسئولیت‌های مدیرکل آژانس است و به‌نوعی می‌تواند بازی کردن در زمین طرف‌های مقابل تلقی شود. اینکه واکنش ما در قبال هرگونه ماجراجویی چه خواهد بود، کاملاً روشن است. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که با تمام توان و به شیوه‌ای که حتماً برای آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود، واکنش نشان خواهد داد؛ در این تردیدی نیست. اما اینکه این بحث‌ها را متصل کنند به مأموریت آژانس یا "ماموریت" مدیرکل، به‌نظر من بحثی کاملاً انحرافی است.
 
اروپایی‌ها ماجرای اسنپ‌بک را به‌عنوان یک چماق حفظ کرده‌اند
بقائی درباره اینکه ایا اسنپ بک آخرین کارتی است که اروپایی‌ها با آن بازی می‌کنند یا آغاز ماجراست؟ گفت: کل ماجرای اسنپ‌بک را اروپایی‌ها به‌عنوان یک چماق، یک ابزار، از چند ماه قبل مطرح کرده‌اند. این هم یک اقدام است که به نظر من ناشی از استیصال است، هم غیرحرفه‌ای و هم نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن طرف‌های اروپایی است. باید گفت که شما که به‌عنوان طرف‌های برجام، خودتان متهم هستید به عدم ایفای تعهدات‌تان طی ۱۰ سال گذشته، به‌ویژه پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، چطور می‌توانید چنین ادعاهایی را مطرح کنید؟
 
وی تصریح کرد: موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که طبق قطعنامه ۲۲۳۱، فقط در صورتی امکان فعال‌سازی مکانیزم بازگشت تحریم‌ها (اسنپ‌بک) وجود دارد که ایران از ایفای تعهداتش شانه خالی کند یا مرتکب نقض تعهد شود. این نکته بسیار مهم است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران مطلقاً مرتکب نقض تعهد نشده است، گفت: کاری که ایران انجام داده، «اقدامات ترمیمی» بوده در واکنش به نقض عهد از سوی آمریکا و طرف‌های اروپایی. این اقدامات طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام کاملاً مجاز بوده است. شما نمی‌توانید یک‌طرفه کشوری را متعهد به انجام یک سری تکالیف کنید، در حالی‌که خودتان نه‌تنها تعهدات‌تان را اجرا نمی‌کنید، بلکه تحریم‌هایی هم اعمال می‌کنید. این همان اتفاقی است که در سال ۲۰۱۸ افتاد.
 
خبر تکمیل می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها