واردات خودرو با روشها و بهانههای ممنوع و محدود شده و بازار بهصورت انحصاری در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. خودروسازان هم از این انحصار استفاده کرده و هر شش ماه یکبار قیمتها را افزایش میدهند، بااینحال شاهد کاهش تولید هستیم.
وزرای صمت در سالهای گذشته شعار افزایش تولید را میداد و حتی مدیران خودروسازی در هفت سال گذشته وعده میدادند که افزایش قیمت بهشرط افزایش تولید انجام میشود ولی تولید هیچوقت بیشتر نشده و باز هم اتفاق نخواهد افتاد. رشد تولید خودرو نیازمند بازار رقابتی است. تا زمانی که رقابت در بازار وجود نداشته باشد و قیمتها آزاد نشود، خودروسازان کاهش تولید و عرضه را ادامه میدهند.
دولت برای ایجاد رقابت در بازار باید اجازه دهد واردات خودرو با تعرفه پایین انجام شود و جلوی واردات را نگیرد و در مقابل قیمت خودروهای داخلی آزاد شود؛ در این شرایط مردم حق انتخاب خواهند داشت و بازار رقابتی میشود.
امروز خودروسازان به دلیل نظارتها در روند تولید، نمیتوانند عرضه خودرو را کم کنند، یعنی هر میزان خودرو که تولید میکنند، باید عرضه شود. حضور واحدهای نظارتی باعث شده خودروسازان دست به احتکار نزنند اما برای مقابله با آن، تولید را کاهش دادند و میگویند هر چه تولید کردیم، روانه بازار شده است.
زمانی عکس پارکینگ خودروسازان با انبوهی از خودرو دپو شده منتشر میشد اما امروز خودروسازان ترفند کاهش تولید را برای کاهش عرضه در نظر گرفتند و میگویند به دلیل جنگ تحمیلی ۱۲ روزه میزان تولید کاهش یافته است.