به گزارش
جام جم آنلاین، حجتالاسلام والمسلمین سیدمسعود عمرانی ضمن تشریح دلایل عمر طولانی حضرت مهدی (عج) از منظر فلسفه الهی و کلام اسلامی بیان کرد: یکی از مهمترین این دلایل تداوم حجت الهی بر زمین است؛ بر اساس روایات زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمیماند و انسان کامل که دلیل و نشانه حضور خداوند است، همواره بر آن وجود دارد. از آنجا که امام دوازدهم (عج) آخرین حلقه امامت و خاتم اوصیاء هستند، ادامه این سلسله تنها از طریق عمر طولانی و غیبت ایشان ممکن میشود تا هنگام ظهور، خود قیام کنند و زمین از حضور حجت خالی نماند.
وی ادامه داد: دوران طولانی عمر امام یک آزمون بزرگ الهی برای بندگان است، همچنین یک آزمون بزرگ الهی برای بندگان است. غیبت و طول عمر ایشان باعث میشود که انسانها در ایمان خود محک بخورند؛ برخی در ایمان استوار میمانند و بر انتظار فرج پایبند هستند، در حالی که برخی دچار شک و تردید میشوند. این آزمون، ایمان حقیقی و پایدار را از باورهای سطحی و گذرا تفکیک میکند و ارزش انتظار واقعی را آشکار میسازد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه وجود امام حتی در غیبت، همانند قلب برای کالبد جهان عمل میکند، گفت: او ناظر بر اعمال انسانها است و حضورش موجب برکت، حفاظت و تداوم دین خدا در زمین میشود. نبود امام به معنای فرو رفتن زمین در تاریکی و گمراهی اهلش است. دوران غیبت فرصتی برای بلوغ فکری و اجتماعی بشر فراهم میآورد؛ انسان باید تجربه کند، به بنبستها برسد و نیاز واقعی به حکومت عدل الهی را درک کند.
این کارشناس اضافه کرد: عمر طولانی امام این امکان را به بشر میدهد که برای ظهور آماده و زمینه پذیرش عدالت کامل الهی در سطح جهان فراهم شود. شگفتیهای قدرت الهی نیز در این امر آشکار میشوند؛ همانگونه که قرآن از عمر طولانی حضرت نوح (ع) و خواب طولانی اصحاب کهف یاد کرده است، نشان میدهد که محاسبات مادی و طبیعی نباید معیار سنجش همه امور باشد.
امام زمان (عج) زندهترین دلیل وجود خدا است
عمرانی با تاکید بر اینکه مفهوم «حجت خدا» در مورد امام زمان (عج) به معنای دلیل، برهان و نشانهای روشن است، خاطرنشان کرد: ایشان زندهترین دلیل وجود خدا، عدل و هدایتگری پروردگار هستند و نشان میدهند که خداوند بندگانش را رها نکرده است. امام زمان واسطه فیض الهی برای جهان محسوب میشوند؛ همهی برکات مادی و معنوی از طریق وجود ایشان به عالم میرسد و اگر حضور ایشان نبود، این فیض قطع میشد و جهان در معرض نابودی قرار میگرفت.
وی ادامه داد: ایشان همچنین الگویی کامل از انسانیت هستند؛ مجسمهای تمام عیار از اخلاق، عبادت، عدالت و دانش که نشان میدهد انسان در اوج کمال چگونه میتواند باشد. امام و رهبر معصوم، تنها مرجع بیخطا برای هدایت بشریت است و حجیت تمام علما و مراجع، از نور و اذن وجود ایشان سرچشمه میگیرد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: جوانان امروز میتوانند حضور امام زمان (عج) را به صورت قلبی و درونی تجربه کنند. مناجات و راز و نیاز با امام، بیان مشکلات و شادیها، فرستادن صلوات به عنوان پیام محبت و عشق، باور به این که هر نعمتی از برکت وجود امام است و دیدن دست او در موفقیتها و دستاوردها، از جمله راههای ایجاد این تجربه هستند. علاوه بر آن مطالعه ادعیه و زیارات مانند زیارت جامعه کبیره و دعای عهد، شناخت عمیقتری از جایگاه امام و رابطه انسان با ایشان فراهم میکند. خدمت به خلق، یاری محرومان و تلاش برای کمک به دیگران به نیابت از امام نیز حس حضور ایشان را در زندگی روزمره تقویت میکند و معنای انتظار واقعی را آشکار میسازد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: آمادگی فردی و اجتماعی برای ظهور شامل دو بعد جداییناپذیر است؛ از نظر فردی، اصلاح اخلاق و خودسازی، دوری از رذایل اخلاقی مانند دروغ، غیبت، تکبر و حسد و کسب فضایل اخلاقی مانند راستی، امانتداری و فروتنی اهمیت دارد. ارتباط مستمر با خدا از طریق نماز، دعا و مطالعه دین و افزایش شناخت نسبت به امام و اهداف ایشان، بستر آمادگی درونی را فراهم میآورد. انتظار سازنده به معنای بیعملی نیست، بلکه به معنای «حاضر بودن» و «آماده بودن» است.
عمرانی با اشاره به اینکه از نظر اجتماعی، احیای امر به معروف و نهی از منکر تلاش برای ایجاد عدالت در خانواده، محیط کار و جامعه، پرهیز از تبعیض و بیعدالتی، و حفظ وحدت و انسجام اسلامی از ضرورتها است، اظهار کرد: جامعه منتظر باید در علوم، فناوریها و مهارتهای مفید پیشرفت کند تا توانایی اداره جهان تحت حکومت امام را داشته باشد و بتواند نقش مؤثر و فعال در تحقق عدالت و معنویت ایفا کند.
حاکمیت ستمگران یکی از موانع بیرونی ظهور است
وی موانع رسیدن به ظهور حضرت حجت را هم درونی و هم بیرونی توصیف کرد و گفت: موانع درونی شامل یأس، ناامیدی و غرق شدن در مادیات است که باعث رخوت، بیعملی و دنبالهروی انسانها میشود. مانع بیرونی نیز شامل حاکمیت ستمگران و قدرتهای استکباری است که با ظلم، استثمار، ایجاد جنگ، تبلیغات گسترده و تفرقهافکنی، رشد معنوی و وحدت بشریت را محدود میکنند.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: هنر، رسانه و ادبیات ابزارهایی مؤثر برای ارتباط با نسل جوان و معرفی امام زمان (عج) هستند. این ابزارها با زبان جهانی، ایجاد هیجان و کنجکاوی، پاسخ به شبهات، معرفی الگوسازی مثبت و ایجاد تعلقخاطر، جوانان را با مفاهیم انتظار و امامت آشنا میکنند و به آنها کمک میکنند تا رابطهای قلبی و عملی با امام برقرار کنند. فیلم، سریال، انیمیشن، موسیقی اصیل، نقاشی، شعر و داستانهای کوتاه، همه میتوانند در این مسیر نقش مؤثری ایفا کنند.
عمرانی با بیان اینکه تبدیل باور قلبی به برنامه عملی، مهمترین گام در مسیر انتظار است، اضافه کرد: این کار از طریق برنامهریزی شخصی و عملی امکانپذیر است. برنامه روزانه میتواند شامل اختصاص زمان مشخصی برای دعا و فرستادن صلوات، مطالعه احادیث و نکات مرتبط با امام و مهدویت باشد. برنامه اخلاقی شامل انتخاب فضائل برای تمرین و رذایل برای ترک است.
وی افزود: برنامه مالی میتواند اختصاص بخشی از درآمد برای کمک به نیازمندان به نیابت از امام باشد. برنامه اجتماعی شامل فعالیت داوطلبانه و مشارکت در برنامههای فرهنگی است و برنامه شغلی، رعایت عدالت و امانتداری در محیط کار یا تحصیل را در بر میگیرد. همچنین تهیه نقشه راه آموزشی، شامل مطالعه کتابها، شرکت در دورهها و گوش دادن به پادکستها به رشد علمی و معرفتی فرد کمک میکند.
منتظر کسی است که خود را برای ظهور آماده میکند
عمرانی با ارائه تعریفی از شخصیت منتظر حضرت مهدی تصریح کرد: منتظر کسی است که نه تنها چشم به راه است، بلکه خود را برای ظهور آماده میکند. این آمادگی هم در زندگی فردی و هم در فعالیتهای اجتماعی تجلی مییابد و تحقق واقعی انتظار فرج و بهرهمندی از فیض وجود امام زمان (عج) را ممکن میسازد. آمادگی برای ظهور مجموعهای از باور، عمل و تلاش مستمر است که زندگی انسان و جامعه را در مسیر کمال و عدالت الهی هدایت میکند و زمینه تحقق حکومت عدل جهانی را فراهم میآورد.