مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پروژه مهر (بازگشایی مدارس) گفت: پروژه بازگشایی مدارس یک پروسه است که پیش از شروع سال تحصیلی طی یک فرآیند پیچیده و گسترده انجام شد تا انشاالله در نخستین روز بازگشایی مدارس، کلاس درسی بدون معلم نداشته باشیم و دانشآموزی بدون کتاب وجود نداشته باشد. هدف ما فراهم آوردن شرایطی است که دانشآموزان با اشتیاق و فراق در کلاس حضور یابند و به ادامه تحصیل بپردازند.
وی تأکید کرد: «وظیفه اصلی ما تربیت است. این فرآیند تدریجی، هویت فرد را کامل کرده و او را به زندگی پاک و والایی رهنمون میسازد.»
رضایی همچنین از فرآیند «پروژه مهر» سخن گفت و تصریح کرد: قبل از آغاز سال تحصیلی، این پروژه را تعریف میکنیم تا مدارس را برای بازگشایی در حیطههای گوناگون، از جمله فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، صدور ابلاغها و سایر مسائل مرتبط با کیفیتبخشی به آموزش، توانمندسازی مدیران و انتخاب و انتصاب مدیران، آماده سازیم. این پروسهها پیش از شروع سال تحصیلی طی یک فرآیند پیچیده و گسترده انجام میشود تا انشاءالله در نخستین روز بازگشایی مدارس، کلاس درسی بدون معلم نداشته باشیم و دانشآموزی بدون کتاب وجود نداشته باشد. هدف ما فراهم آوردن شرایطی است که دانشآموزان با اشتیاق و فراق در کلاس حضور یابند و به ادامه تحصیل بپردازند.
مدیرکل آموزش و پرورش همچنین به بحث مطالبات اشاره کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش استان در حال برگزاری است و ریاست محترم استاندار، جناب آقای دکتر رحمانی، شخصاً بر آن نظارت دارند.
رضایی در ادامه افزود: این دو رویکرد – یعنی سازماندهی نیروی انسانی و حمایت استاندار – ذیل خود برنامههای گوناگونی دارد. در بحث نظام توسعه فضاهای آموزشی، ۳۹۰ فضای آموزشی در سال جاری مدنظر است، از جمله ۶۰ مدرسه کانکسی و ۱۶۰ مدرسه سنگی که عملیات اجرایی آنها در حال انجام است. از لحاظ سرانه آموزشی، استان ما شاید یکی از استانهایی باشد که آمار نشان میدهد سرانه آموزشیاش هشت و خردهای مترمربع است که بالاتر از میانگین کشوری (پنج مترمربع) است. اما مشکلی که در استان وجود دارد این است که ۷۰ درصد فضاهای آموزشی در روستاها واقع شده و ۳۰ درصد در شهرها، در حالی که برعکس، ۷۰ درصد دانشآموزان در شهرها و ۳۰ درصد در روستاها هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نمیخواهم از مدارس غیردولتی دفاع کنم و وجود نواقص و نقدها به وضعیت این مدارس را پذیرفت و افزود: یک چالش بزرگ این است که اگر این تعداد دانشآموز از مدارس غیردولتی خارج شوند، مدارس دولتی ظرفیت پذیرش آنها را ندارند و تاکید شد که باید به جای حذف این مدارس، به سمت بهبود کیفیت آموزشی در آنها رفت.
رضایی در مورد شهریه مدارس غیردولتی ادامه داد: همیشه شهریه مدارس پایین بود، امسال رویکردی اتخاذ شد که حدود ۴ هزار معلم که در این مدارس هستند حقوق اداره کاری دریافت کنند.
وی افزود: علاوه بر این، الگوی تعیین شهریه از سوی وزارتخانه به استانها ابلاغ شده و کف و سقف شهریه برای استان تعیین شده است. ما با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و آگاهی از مشکلات پرداختی آنها، پایینترین نرخ ممکن را برای مدارسمان انتخاب کردهایم و این روند کاملاً مطابق قانون انجام گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در جلسهای با مؤسسان مدارس غیردولتی، در مورد امکان تعدیل و کاهش شهریهها گفتوگو خواهیم کرد و امکان کاهش شهریه وجود دارد، ضمن اینکه نظارت بر کیفیت آموزشی و خدمات ارائهشده در این مدارس، بهصورت جدی و مضاعف خواهد شد تا از بروز هرگونه تأثیر منفی بر استانداردهای آموزشی جلوگیری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از توزیع تجهیزات آموزشی و ورزشی خبر داد و عنوان کرد: تجهیزات خوبی در روزهای گذشته توزیع شد و ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات جدید دیگر نیز در راه است که بین همه مدارس دولتی توزیع خواهد شد.
رضایی با اشاره به چالشهای مالی استان تاکید کرد: اعتبارات بر اساس درآمدزایی تخصیص مییافت و با کل درآمد ۱۲ میلیارد تومانی، استان در رتبه آخر قرار داشت. برای حل این مشکل، «مولدسازی» در دستور کار قرار گرفت و ۲۲ ملک تجاری متعلق به آموزش و پرورش شناسایی شدهاند که به دنبال درآمدزایی از این املاک هستیم.
وی تصریح کرد: ۲۸۰ چمن مصنوعی در قالب طرح شهید سلیمانی ظرف دو سه سال گذشته انجام شده است که ۶۸ چمن مربوط به سال گذشته بوده و ۳۰ زمین چمن مصنوعی در حال ساخت است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
مدیرعامل «بنیاد ملی پویانمایی» معتقد است فرهنگ «تولید مشترک» و توزیع مسئولیتها تنها راه توسعه بینالمللی است
فریدون جنیدی معتقد است: یادگار فردوسی اثری عمیق است که نباید به شکل سطحی به آن نگاه کرد