به گزارش روابطعمومی معاونت برونمرزی رسانهملی، در این میان، گروه اجتماعی شبکه الکوثر جایگاه ویژهای دارد؛ گروهی که در زمینه معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی به خانوادههای عربزبان فعالیت میکند و توانسته مخاطبان زیادی را در جهان عرب، بهویژه میان مسلمانان و شیعیان جذب کند.
فلاح نصراوی، مدیر گروه اجتماعی این شبکه، متولد سال ۱۳۴۵ در شهر کربلاست و در زمان جنگ تحمیلی در مناطق هورالعظیم، اشنویه و قرارگاه رمضان حضور داشته است. او از سال ۱۳۸۳ وارد سازمان صداوسیما شده و ابتدا بهعنوان ارزیاب، بازبین و ناظر پخش محتوا با شبکه الکوثر همکاری داشته و اکنون با عنوان سردبیر خبر مشغول فعالیت است. وی درباره مأموریت گروه اجتماعی الکوثر توضیح داد: فعالیتهای ما متنوع است و هدف آن ترویج فرهنگ اسلامی، ارتقای آگاهی اجتماعی و توجه به موضوعات جوانان، زنان و خانوادههاست. ازجمله فعالیتهای اصلی ما میتوان به طراحی و تولید برنامههای گفتوگومحور در حوزههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علمی اشاره کرد. همچنین به صورت جدی به دنبال تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی هستیم تا پیامهای مثبت و سازنده را به مخاطبان جوان و بانوان منتقل کنیم.
مدیر گروه اجتماعی شبکه الکوثر درباره برنامههای در دست تولید این گروه گفت: هم اکنون چند برنامه مهم در مراحل تولید قرار دارد که از مهمترین آنها میتوان به برنامه پادکست «العشرات» اشاره کرد. این برنامه رسانهای جدید، نخستین پادکست تک مجری است که از شبکه الکوثر پخش میشود و محتوای آن تلفیقی از آموزههای علمی و تحلیلی است. این برنامه به برجستهترین موضوعات معاصر در جوامع عربی و اسلامی میپردازد و با تمرکز بر تحریک تفکر و گشودن افقهای جدید، سبک جدیدی در ارائه محتوا ارائه میدهد. العشرات یک برنامه ۱۰۰ قسمتی و پنج دقیقهای است. ساختار آن به گونهای طراحی شده که هر ۱۰ قسمت یک موضوع مستقل را بررسی میکند و هر موضوع، شامل ۱۰ عنوان فرعی است. این ساختار (۱۰×۱۰) به تنوع محتوایی و پوشش گسترده موضوعات کمک میکند. در هر قسمت، یک پرسش اساسی یا مشکل معاصر با تحلیل عمیق، دادههای آماری و چارچوبهای پژوهشی مطرح میشود. این برنامه به موضوعات مختلفی چون تحولات اجتماعی، مسائل هویتی، میراث فرهنگی، برخورد مدرنیته و اصالت، نقد رسانه، جریانهای فکری و دینی، سینما و هنر و همچنین پیامدهای فناوری بر جوامع میپردازد. سبک ارائه این برنامه ساده، مفید، جدی و جذاب است. کلیشهها را کنار میزند و دیدگاههای نو را مطرح میکند. این پادکست همچنین تلاش میکند با استفاده از شبکههای اجتماعی، ارتباط فعالی با مخاطب برقرار کند و سطح آگاهی را افزایش دهد. برنامه تنها محدود به تلویزیون نیست و در سکوهای مجازی مانند وبسایت شبکه، اینستاگرام و فیسبوک نیز منتشر میشود.
تولید این پادکست توسط گروه اجتماعی شبکه الکوثر انجام شده و توسط گروه رسانهای «طالب» در بیروت، در استودیوی Eyedealproduction تولید شده است. مجری این برنامه خانم زینب طالب، دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم رسانه از دانشگاه لبنان و دیپلم فیلمنامهنویسی از دانشگاه یسوعی است.