طرح نماد؛ محور پیشگیری از وقوع جرم در مدارس قزوین

علی فولیان با بیان اینکه طرح نماد محور پیشگیری از وقوع جرم در مدارس قزوین است، بر نقش محوری مدیران مدارس در اجرای این طرح و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.
علی فولیان با بیان اینکه طرح نماد محور پیشگیری از وقوع جرم در مدارس قزوین است، بر نقش محوری مدیران مدارس در اجرای این طرح و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.
کد خبر: ۱۵۲۶۳۷۹
 

جام جم قزوین - معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در کارگاه آموزشی توانمندسازی مدیران مدارس با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیران مدارس ناحیه یک و مسئولان میز نماد شهرستان برگزار شد. بر نقش محوری مدیران مدارس در اجرای این طرح و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

وی اجرای منسجم، علمی و اثربخش طرح نماد را عاملی تعیین‌کننده در کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقای سلامت روانی و ترویج رفتارهای قانون‌مدار در بین دانش‌آموزان دانست.

فولیان با اشاره به قرارگیری مدیران مدارس در خط مقدم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: هر تصمیم و رفتار مدیران می‌تواند مسیر زندگی دانش‌آموزان را تغییر دهد. نقش آنان تنها اداری و آموزشی نیست، بلکه آنان سنگربانان امنیت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با هشدار نسبت به گسترش چالش‌های اجتماعی و فرهنگی، افزایش فشارهای اقتصادی، تغییر الگوهای تربیتی و نفوذ فضای مجازی را از عوامل افزایش خطر برای دانش‌آموزان برشمرد و گفت: از پرخاشگری و افت تحصیلی تا اعتیاد به فضای مجازی و رفتارهای پرخطر، همگی هشدارهایی هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

وی با تأکید بر ضرورت "پیشگیری رشدمدار" از دوران کودکی، مدرسه را بستر اصلی رشد اجتماعی و نهادینه‌سازی مهارت‌های زندگی، قانون‌مداری و مسئولیت‌پذیری دانست و افزود: مدرسه باید نخستین سنگر پیشگیری از وقوع جرم باشد؛ محیطی امن، شاد و بدون برچسب‌زنی که دانش‌آموز بتواند مشکلات خود را بدون ترس مطرح کند.

فولیان در ادامه مراحل هفت‌گانه اجرای طرح نماد شامل شناسایی، غربالگری، ارجاع، درمان، حمایت، آموزش و ارزشیابی را تشریح کرد و از مدیران خواست این فرآیند را با دقت، محرمانگی و پیگیری مستمر اجرا کنند.

وی تصریح کرد: طرح نماد تنها یک فعالیت اداری نیست، بلکه عملیاتی انسانی و اجتماعی برای نجات دانش‌آموزان در معرض خطر است. هر پرونده‌ای که به سلامت بسته شود، به معنای خانوادۀ آرام‌تر و جامعه‌ای سالم‌تر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان بر تقویت تعامل با خانواده‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان دادگستری برای انجام مداخلات لازم تأکید و خاطرنشان کرد: اجرای دقیق طرح نماد، علاوه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی، اعتماد خانواده‌ها به نظام آموزشی را افزایش می‌دهد و هر دانش‌آموز بازگشته از مسیر آسیب، پیروزی برای عدالت اجتماعی در استان قزوین است.

گفتنی است: در این کارگاه آموزشی که با هدف توانمندسازی مدیران در زمینه اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی نسل آینده برگزار شد، موضوعاتی چون نقش مدیران در پیشگیری از آسیب‌های دانش‌آموزی و نقش آنان در اجرای موفق برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها