به‌گفته مدیر شبکه رادیویی جوان، باشگاه شاعران جوان به‌زودی افتتاح خواهد شد و مسئولیت این رادیودر حوزه پاسداشت زبان فارسی را ایفا خواهد کرد

کادرسازی رادیو برای رسانه ملی

شبکه‌های رادیویی در کنار تلویزیون مخاطبان خاص خود را دارند و این روزها به کیفیت و‌ کمیت این شبکه‌ها افزوده می‌شود. این روزها سه سال از راه‌اندازی باشگاه نوجوان رادیوجوان می‌گذرد و در این مدت بسیاری از نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجرا، نویسندگی، گویندگی و ... توانستند با حضور در این باشگاه، توانایی و استعدادهای خود را به منصه ظهور بگذارند.
شبکه‌های رادیویی در کنار تلویزیون مخاطبان خاص خود را دارند و این روزها به کیفیت و‌ کمیت این شبکه‌ها افزوده می‌شود. این روزها سه سال از راه‌اندازی باشگاه نوجوان رادیوجوان می‌گذرد و در این مدت بسیاری از نوجوانان علاقه‌مند به حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجرا، نویسندگی، گویندگی و ... توانستند با حضور در این باشگاه، توانایی و استعدادهای خود را به منصه ظهور بگذارند.
کد خبر: ۱۵۲۶۴۴۱
 
باشگاه نوجوان رادیوجوان که این روزها سه سالگی‌اش را جشن گرفته است و در بخش آموزش مهارت‌های علمی و تخصصی به نوجوانان قدم برمی‌دارد، برنامه‌های مختلفی با حضور نوجوانان تهیه و تولید کرده است.
   
رادیویی با ۵ باشگاه
وحید اسدی، مدیر رادیو جوان در مورد لزوم حضور باشگاه‌های مختلف در این شبکه رادیویی می‌گوید: رادیوجوان از ابتدای تاسیس، هویت متفاوتی با سایر شبکه‌های رادیویی داشت و در حقیقت پنجره‌ای برای ورود استعدادهای مختلف به رادیو بود. باشگاه نوجوان رادیوجوان استعدادهای مختلفی جذب کرد و بسیاری از مجریان یا بازیگرانی که الان مشغول به کار هستند، ورودی این باشگاه و پرورش‌یافته باشگاه بودند مثل علی ضیا، احسان علیخانی، رضا رشیدپور و ... اما متاسفانه سال‌ها پیش این باشگاه به کار خود خاتمه داد.
 او در ادامه می‌گوید: از دو سال پیش تصمیم گرفتیم چند باشگاه تخصصی در رادیو جوان راه‌اندازی کنیم. در همین راستا پنج باشگاه راه‌اندازی کردیم. باشگاه دانشمندان جوان، باشگاه پادکسترهای جوان، باشگاه رادیویی نوجوان، باشگاه طنزپردازان جوان و باشگاه گزارشگران جوان. عموما نوجوان‌ها از گروه سنی راهنمایی و دبیرستان هستند که در حوزه‌های مختلف نویسندگی، گزارشگری، گویندگی و ... آموزش می‌بینند و حاصل کارشان را روی آنتن رادیو می‌شنوند. باشگاه طنزپردازان جوان در حوزه اجرای طنز و نویسندگی طنز و استندآپ و باشگاه گزارشگران جوان در حوزه تهیه گزارش فعالیت می‌کنند. همچنین در باشگاه دانشمندان جوان نخبه‌های علمی کشور، برگزیدگان المپیادهای مختلف و برگزیده‌های کنکور هر سال عضو می‌شوند.
او درباره راه‌اندازی باشگاه جدیدی که این روزها در حال برنامه‌ریزی و طراحی است، ادامه می‌دهد: باشگاه شاعران جوان به‌زودی افتتاح خواهد شد. این باشگاه مسئولیت رادیو جوان در حوزه پاسداشت زبان فارسی و زبان مادری را به عهده دارد و در بخش آموزش و جذب استعداد فعالیت خواهد کرد.
او ادامه می‌دهد: باشگاه پادکسترهای جوان ۱۶۰۰ عضو، باشگاه رادیوی نوجوان بیش از ۴۰۰ عضو، باشگاه دانشمندان جوان حدود ۱۰۰ عضو از نخبه‌های درجه یک علمی کشور از جوان‌ها دارد و همه باشگاه‌های رادیوجوان منتهی به یک برنامه مستمر روی آنتن رادیو شده‌اند. یعنی هم خروجی این استعدادها و آموزش‌ها روی آنتن شنیده شده و هم مخاطبین با این باشگاه‌ها آشنا می‌شوند و دائما در حال عضوگیری است.
   
از آموزش تا استودیو
مدیر رادیو‌جوان ادامه می‌دهد: اینها استعدادهایی هستند که به رادیوجوان کمک می‌کنند همیشه نو‌ و تازه باقی بماند و این خلاقیت و نوآوری به جذب مخاطب می‌کند.
اسدی درباره هدف اصلی از راه‌اندازی باشگاه نوجوان رادیوجوان می‌گوید: بخش مهمی از مخاطبین رادیو جوان را نوجوانان در حال ورود به سن جوانی تشکیل می‌دهند. این افراد اغلب دانش‌آموز هستند. از همان ابتدا از سمت نوجوان‌ها درخواست‌هایی داشتیم برای این‌که در فرآیند برنامه‌سازی و ساخت کارهای هنری مشارکت داشته باشند. این ایده باعث شد فکر طراحی و تاسیس باشگاه رادیویی نوجوان شکل بگیرد و عضو‌گیری شروع شود. در مرحله اول ۴۰ دانش‌آموز وارد این چرخه شده و در حال حاضر باشگاه رادیو نوجوان ما حدود ۴۰۰عضو از شهرهای مختلفی مثل اصفهان، یزد، قزوین، شیراز، مشهد و ... دارد که به همراه والدین‌شان آمده‌اند.
اسدی در ادامه می‌افزاید: نوجوان‌ها در کنار یکدیگر یاد می‌گیرند چطور کار کنند. برای مثال اتفاق خوبی که اخیرا افتاد، این بود که تعدادی از بچه‌های دبیرستانی که طی دو سال گذشته عضو باشگاه شده بودند، امسال کنکور داده، دانشجو شدند و الان از باشگاه نوجوان ما وارد باشگاه بزرگسال و وارد فرآیند برنامه‌سازی رادیو در بخش‌های مختلفی مثل گزارشگری، تهیه کنندگی، نویسندگی، اجرا و بازیگری شدند که در روزهای به‌خصوصی نیز در رادیو‌جوان برنامه زنده دارند. گروه سنی این افراد از ۱۲ تا ۱۹ سالگی است. در ادامه قصد داریم باشگاه‌های‌مان را کاربردی‌تر کرده و کاری کنیم نوجوان‌ها روی تخصص‌هایی متمرکز شوند؛ مثل حوزه کتاب، انیمیشن، بازی رایانه‌ای و ...
   
آموزش به نوجوانان در مسیر پیشرفت
او درخصوص آموزش نوجوان‌ها در بخش‌های مختلف ادامه می‌دهد: این افراد در حوزه‌هایی مثل موسیقی، شعر، ادبیات و هوش مصنوعی نیز آموزش می‌بینند. حلقه‌های تولید محتوا در فضای مجازی و پادکست توسط نوجوان‌ها ایجاد شده است. ما بخش غیرحضوری و آنلاین را نیز راه‌اندازی کردیم و نوجوان‌ها را به سمتی بردیم که کار مستقل انجام دهند نه صرفا کار برای رادیوجوان بلکه برای خودشان و به عنوان یک کنشگر اثرگذار در رسانه کشور ایفای نقش کنند.
مدیر رادیو‌جوان با بیان پیشنهادی برای پیشرفت باشگاه نوجوان رادیوجوان نیز می‌گوید: ما از همه ظرفیت‌های رادیوجوان استفاده می‌کنیم، هم در حوزه پخش در رادیو و هم در حوزه فضای مجازی. هدف این است که نوجوان‌های علاقه‌مند را درگیر کاری کنیم که به آینده شغلی‌شان کمک ‌کند. نوجوان‌ها با برنامه‌سازی،‌ پژوهش و گفت‌و‌گو‌ در مدارس، درباره آینده تحصیلی و شغلی هم‌نوعان‌شان می‌توانند به هم کمک کنند. علاوه‌بر این در کنار حوزه آموزش و پرورش، در حوزه اشتغال‌آفرینی هم تلاش می‌کنیم.
او در پایان نیز با دعوت از نوجوان‌ها برای پیوستن به باشگاه نوجوان رادیوجوان می‌افزاید: از نوجوان‌ها و جوان‌های علاقه‌مند به کار فرهنگی و هنری برای عضویت در باشگاه رادیونوجوان و‌ جوان دعوت می‌کنم به این باشگاه بپیوندند و امیدوارم که در آغاز سومین سال تولد و حیات این باشگاه از مرز ۱۰۰۰ عضو فعال و علاقه‌مند عبور کرده و به یک کانون موثر، مثمرثمر و اثربخش در حوزه فرهنگی و هنر برای نوجوان و جوان تبدیل شویم.
   
برنامه‌ای که باشگاه شد
 لیدا عرفانیان، سردبیر باشگاه نوجوانان رادیوجوان درباره راه‌اندازی این باشگاه می‌گوید: این برنامه از ابتدا قرار بود یک برنامه رادیویی باشد اما بعد باتوجه به استقبالی که نوجوانان داشتند، تبدیل به یک باشگاه شد. از سویی این سؤال پیش آمد که آیا نوجوانان می‌توانند رسانه باشند یا نه؟ هرچقدر جلوتر رفتیم به پاسخ این سؤال رسیدیم. بله هر فردی و هر نوجوانی می‌تواند یک رسانه باشد. بعد از آن تصمیم گرفتیم یک اکوسیستم یادگیری رسانه‌ای برای این نسل راه بیندازیم و باشگاه نوجوان رادیوجوان تاسیس شد.
او ادامه می‌دهد: در حال حاضر نوجوان‌های ما فقط شنونده نیستند بلکه هم یاد می‌گیرند، هم تجربه می‌کنند و خودشان تولیدکننده محتوا هستند. به‌نوعی می‌توان گفت آنها از مخاطب به سازنده و حتی تحلیلگر رسانه تبدیل شدند. صفر تا صد برنامه‌های باشگاه نوجوان ما توسط نوجوانان تصمیم‌گیری می‌شود. ایده‌پردازی، مشخص‌کردن موضوع‌ها و تقسیم وظایف در برنامه‌سازی به عهده نوجوان‌ها است و از مخاطب بودن آنها به خلق رسانه رسیدیم.
عرفانیان در ادامه می‌گوید: بیشتر از ۶۰ درصد نسل فعلی احساس می‌کردند در اخبار و اطلاعات غرق شده‌اند و با کاری که ما انجام دادیم، الان تمایل بیشتری دارند که تاثیرگذار باشند و بتوانند خودشان محتوا را خلق کنند و بسازند. در این فرآیند یاد گرفتند چطور برنامه‌سازی و تولید محتوا کرده و پیام را تحلیل کنند. حتی چطور روایت‌شان را بازگو کرده و مسئولانه از رسانه استفاده کنند.
   
آموزش سواد رسانه‌ای 
او درباره آموزش سواد رسانه‌ای نیز می‌گوید: وقتی شما رسانه را بشناسید، سواد رسانه‌ای خود به خود شکل می‌گیرد. وقتی که رسانه را بشناسی، شناخت پیدا کرده و می‌توانی یاد بگیری که چطور اخبار و پیامی که دریافت کردی را تحلیل کنی و چطور روایتش کنی. همین می‌شود که در برابر موج‌های خبری، شایعات یا حتی محتواهای فریبنده مقاوم و آگاه می‌شوی. باشگاه دقیقا همین کار را انجام می‌دهد و آموزش سواد رسانه‌ای و تقویت قدرت تحلیل برای نسل فعلی وجود دارد. 
سردبیر باشگاه نوجوانان رادیو‌جوان درباره آموزش نوجوان‌ها نیز می‌گوید: ما برای این کار از کارشناسان برجسته حوزه رسانه بهره می‌بریم. البته آموزش‌ها تجربی است. نوجوان‌ها در یک محیط پویا و چندوجهی رشد، تجربه و تمرین کرده و تولید محتوا می‌کنند و بعد بازخورد می‌گیرند. بیشتر شبیه آزمون و خطا است و خودشان رشد پیدا می‌کنند.
 او درباره برنامه‌هایی که توسط نوجوان‌ها در رادیو‌جوان پخش می‌شود، می‌گوید: باشگاه نوجوان ما یک برنامه به اسم جورواجور دارد که ۷۰ درصد برنامه با صدای خود نوجوانان ساخته شده یعنی این‌که کاملا عرصه برای این‌که یک نوجوان مطرح شود، باز است. ابتدا این بچه‌ها حدود پنج شش نفر بودند و الان نزدیک به ۵۰ نفر آیتم‌ساز داریم؛ یعنی این‌که ما در دوران جنگ که دچار بحران شده بودیم هم فراخوان دادیم و از نوجوان‌ها آیتم خواستیم و برای آن دوره، بچه‌ها کارهای تحلیلی و بسیار ارزشمند تولید کردند. 
   
تربیت نیرو برای رسانه‌ملی
عرفانیان با بیان این‌که هرچقدر جلوتر رفتیم، احساس کردیم این تعامل و ارتباط دوطرفه بیشتر شکل می‌گیرد و ما باید بیشتر برای آن سرمایه‌گذاری کنیم، می‌افزاید: اتفاق بسیار خوبی در حال رخ دادن است؛ این‌که قرار است باشگاه حفظ شده و زیرپایه باشگاه‌های دیگر باشد یعنی افراد اینجا آموزش می‌بینند و سن‌شان که بالاتر رفت در باشگاه‌های جوان ما ثبت‌نام کرده و به صورت تخصصی‌تر کار می‌کنند. این زیست‌بوم یادگیری رسانه‌ای به رسانه‌ملی کمک می‌کند. یعنی افرادی تربیت می‌کنیم که برای این رسانه سرمایه هستند.
او ادامه می‌دهد: این نوجوان‌ها استعداد لازم را دارند و می‌توانند تخصصی‌تر در باشگاه‌های دیگر ما حضور داشته باشند. در حال حاضر بچه‌ها از باشگاه نوجوان‌ها می‌توانند به علاقمندی‌های تخصصی خود برسند. تاکنون حدود ۲۰ نفر نوجوان حرفه‌ای تربیت کرده‌ایم که می‌توانند برنامه‌سازی کنند؛ مثلا ریحانه محمود‌نژاد، علی جلالی، آویسا کاوه و ایلیا دهقان الان برنامه زنده تلویزیونی دارند. برخی از این نوجوانان به فعالیت‌های خیلی حرفه‌ای‌تر روی آورده و بر صحنه‌های مدارس و ادارات آموزش و پرورش اجرا می‌کنند و حتی در جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی نیز جوایزی کسب کردند. ضمن این‌که اگر ما بتوانیم نوجوان‌ها را آگاه و با سواد رسانه‌ای بالا تربیت کنیم، مسلما برنده جنگ رسانه‌ای خواهیم بود.
عرفانیان درباره برنامه‌های آینده باشگاه نوجوان رادیو جوان نیز می‌گوید: از آذرماه قرار است برنامه جدیدی داشته باشیم که یک مقدار تخصصی‌تر است و اتاق‌های مختلف در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و طنز دارد و نوجوان‌های علاقه‌مند با رشته‌های مختلف در این برنامه فعالیت می‌کنند. همچنین قرار است یک سری آموزش‌های تخصصی‌تر هم داشته باشیم تا خیلی حرفه‌ای‌تر بچه‌ها را پرورش دهیم.
newsQrCode
برچسب ها: رادیو جوان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها