این نوآوری که در مطالعهای جدید در مجله نیچر منتشر شده، میتواند به بخش هواپیمایی کمک کند تا به هدف صفر خالص انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ برسد.
اهمیت سوخت هوایی پایدار
حملونقل هوایی تجاری، بهویژه با افزایش تقاضا برای سفرهای سریع و در دسترس، سهم فزایندهای از انتشار گازهای گلخانهای جهان را به خود اختصاص داده است. این تأثیرات زیستمحیطی باعث شده کاهش کربن در این صنعت به یک اولویت تبدیل شود.
سوخت هوایی پایدار یکی از جایگزینهای عملی و قابل اطمینان برای سوخت جت سنتی محسوب میشود. پروفسور ژانگ، مهندس کشاورزی و بیولوژیکی در بیانیهای گفت: «پژوهش ما به حل چالشهای علمی و مهندسی کمک میکند و سپس صنعت وارد میدان میشود. فرآیند مذکور برای تولید سوخت هوایی پایدار از انواع روغنها قابل استفاده است و حتی میتواند جایگزین ترکیبات نفتی در تولید پلاستیک شود. این امر ظرفیت بالایی برای فرصتهای اقتصادی و توسعه کسبوکار دارد.»
روش تبدیل زباله به سوخت
رویکرد پژوهشگران بر فرآیند ترموشیمیایی به نام هیدروترمال لیکویفیکیشن (HTL) مبتنی است که ضایعات طبیعی را به نوعی نفتخام تبدیل میکند. این «بیوکرود» سپس با استفاده از هیدروژن و کاتالیزورها تصفیه شده و با حذف عناصری مانند نیتروژن، اکسیژن و گوگرد از آن، سوخت جت تولید میشود.
در این مطالعه، پژوهشگران از زبالههای جمعآوریشده از یک کارخانه نزدیک فرآوری مواد غذایی
استفاده کردند.
اهمیت کاهش ضایعات غذایی
بهطور جهانی، بیش از ۳۰درصد غذاها هرساله هدر میرود. این ضایعات از مزارع، حملونقل، خردهفروشیها و خانهها به وجود میآیند. وقتی این زبالهها به محل دفن یا تصفیهخانهها میروند تجزیه شده و گازهای گلخانهای منتشر میکنند. تبدیل آنها به سوخت علاوه بر کاهش این انتشارها، باعث بازیافت ضایعات غذایی میشود که در غیر این صورت به تغییرات اقلیمی کمک میکردند.
پتانسیل گسترده HTL
HTL قابلیت استفاده با انواع گستردهای از مواد اولیه را دارد و محدود به ضایعات غذایی نیست. پژوهشگران میگویند این فرآیند شرایط زمینشناسی تولید سوختهای فسیلی را شبیهسازی میکند؛ بهاین صورت که زیستتوده مرطوب تحت دما و فشار بالا فشرده شده و بیوکرود تولید میشود.
موفقیت آزمایشها
محصول نهایی سوخت هوایی پایدار پژوهشگران توانست آزمونهای پیشغربالگری را که توسط انجمن آمریکایی آزمایش و مواد و اداره هوانوردی فدرال ارائه شد با موفقیت پشت سر بگذارد. این بهآن معناست که سوخت تولیدشده میتواند بدون نیاز به ترکیب با سوخت فسیلی در موتورهای هواپیما استفاده شود.
این فناوری میتواند انقلابی در کاهش کربن هواپیمایی ایجاد کند، زیرا از ضایعاتی که پیش از این به وفور در دسترس بود استفاده میکند. پژوهشگران اعلام کردهاند که فناوری HTL در مقیاس آزمایشگاهی موفقیتآمیز بوده و قابلیت گسترش به تولید تجاری را دارد.
چشمانداز اقتصادی و زیستمحیطی
این نوآوری نهتنها برای محیطزیست مفید است، بلکه پتانسیل بالایی برای ایجاد فرصتهای اقتصادی دارد. با تبدیل زبالههای غذایی و دیگر مواد بیولوژیکی به سوخت و حتی جایگزینی نفت در تولید پلاستیک، صنعت میتواند همزمان به کاهش ضایعات، کاهش انتشار کربن و ایجاد ارزش اقتصادی دست یابد.
پروفسور ژانگ تأکید کرد که پژوهشگران نقش خود را در حل مشکلات علمی و مهندسی انجام دادهاند و حالا صنعت و سرمایهگذاران میتوانند این فناوری را به تولید انبوه برسانند.
آسمان پاک و سفری ایمن
با توجه به رشد روزافزون حملونقل هوایی و افزایش انتشار گازهای گلخانهای، فناوری تولید سوخت هوایی پایدار از ضایعات غذایی و زیستتودهها میتواند یکی از راهکارهای کلیدی برای کاهش اثرات زیستمحیطی این صنعت باشد. این پیشرفت علمی نشان میدهد که بازیافت ضایعات و استفاده از فناوریهای نوین میتواند مسیر هواپیمایی پایدارتر و دوستدار محیطزیست را هموار کند. بهطور خلاصه، با تبدیل مواد زائد غذایی به سوخت جت، مسیر سفرهای هوایی نهتنها پاکتر بلکه پایدارتر میشود و میتواند به تحقق اهداف جهانی کاهش انتشار کربن در صنعت هواپیمایی کمک کند. این روش میتواند آغاز عصری جدید در سوختهای پایدار و کاهش ضایعات غذایی باشد و نشان میدهد چگونه نوآوریهای علمی میتواند مشکلات محیط زیستی و اقتصادی را همزمان حل کند.