سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد

طرح پیوند دانشگاه با صنعت نیاز جدی آموزش عالی کشور

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره طرح تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه گفت: از نیاز‌های جدی دانشگاه‌ها، صنایع و جامعه پیوند دوسویه و تعامل دوطرفه دانشگاه با جامعه و صنعت است.
کد خبر: ۱۵۲۷۷۰۹

 به گزارش جام جم آنلاین : احسان عظیمی‌راد  با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها محل پرورش نخبگان و تولید دانش و فناوری هستند، اظهار کرد: صنایع ما از فناوری‌های دانشگاه بهره خواهند برد و برای رونق تولید، افزایش اشتغال‌زایی و درآمد، نیازمند این هستند که خود را مبتنی بر به‌روزترین تکنولوژی‌ها مجهز و در این زمینه از تحقیق و توسعه برای ارتقاء تولید محصولات با رقابت‌پذیری بالا و کیفیت استفاده کنند. دانشگاه‌ها دنبال این هستند که دانش خود را در حوزه‌ها مختلف به صنعت و جامعه منتقل کنند. صنعت و جامعه به دنبال این هستند که از این دانش برای ارتقاء کمی و کیفی تولید و افزایش بهره‌وری استفاده کنند.

وی با اشاره به هدف از «طرح پیوند دانشگاه با صنعت» بیان کرد: این طرح به دنبال این است که تعامل دوسویه دانشگاه با صنعت را دقیق‌تر معنا کند و نقطه‌ضعف‌های این تعامل که در گذشته وجود داشته، برطرف کرده و ایجاد انگیزه‌ جدی برای اعضای هیات علمی و صنعت ایجاد کند تا با مشوق‌ها و امتیازاتی که در این طرح دیده شده، تعامل موثرتری را تعریف کند؛ برای مثال در حوزه‌ هیئت علمی، تغییربندی از آیین‌نامه‌ ارتقا، به اساتیدی که در حوزه‌های ارتباط با صنعت و جامعه فعالیت می‌کنند، امتیاز ویژه‌ای از آیین‌نامه‌ ارتقای اعضای هیئت علمی پیشنهاد داده که این امر یکی از این مشوق‌هاست.

توجه ویژه به علوم انسانی در طرح پیشنهادی مجلس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح به حوزه‌ علوم انسانی و اساتید آن به لحاظ اهمیتی که در تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه از جمله امیدآفرینی داشته و دارند، توجه ویژه‌ای شده است.

عظیمی‌راد درباره تزریق منابع مالی پژوهشی گفت: ما تاکید داشتیم اعتبارات پژوهشی باید از حالت مدیریت گسسته‌ دستگاه‌ها خارج شود و مدیریت آن باید به‌صورت متمرکز و تجمیع منابع مالی در شورای عالی عتف قرار بگیرد و با نظر و همت خود دستگاه‌ها این منابع مالی هزینه شود؛ از این منظر مشکلی خاصی وجود نخواهد داشت و این یکی از مزایایی است که در این طرح دغدغه‌ فعالین صنعت را می‌تواند برطرف کند، برای انجام ابرپروژه‌ها که هزینه‌های بیشتری لازم است، می‌تواند بودجه لازمه را در اختیار آنها قرار دهد.

وی افزود: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در جهت تعامل بهتر بین دانشگاه‌ها، صنعت و جامعه و برعکس و حل مشکلاتی که ما در مسیر این تعامل داریم، این طرح را آماده کرده است. بندهای دیگری هم در این طرح وجود دارد که به تعامل اعضای هیئت علمی و صنعت سرعت می‌بخشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این طرح در چابک‌سازی تعامل بین اعضای هیئت علمی و صنعت کمک‌کننده است، خاطرنشان کرد: صدور تسویه حساب تأمین اجتماعی برای قراردادهای پژوهشی، بسیار سریع و ظرف ۱۰ روز به‌صورت برخط و بدون حضور اعضای هیئت علمی در سازمان تأمین اجتماعی صورت ‌گیرد و مفاصاحساب برای این افراد صادر ‌شود. این هم جزو امتیازهای بسیار خوبی است که در این طرح گنجانده شده است.

محاسبه سابقه مهارتی دانش‌آموختگان در طرح پیشنهادی

عظیمی‌راد با اشاره به پیش‌بینی‌های که در این طرح انجام شده، تشریح کرد: دانش‌آموختگان دانشگاهی که درصدد افزایش سابقه مهارتی خود هستند، تمایل دارند به پروژه‌ها بازگشته تا این امر در اجرای قراردادهای پژوهشی با صنعت و جامعه، به مجریان کمک کنند. برای این موضوع هم امتیازات ویژه‌ای گذاشته‌ایم، از جمله با بازگشت هر یک از دانش‌آموختگان، علاوه بر اینکه در قراردادها بیمه خواهند شد و سابقه‌ کار محسوب می‌شود، میزان خدمت آنان در این طرح پژوهشی را معادل یک و نیم برابر تعهد رایگان خدمتشان در نظر می‌گیریم که بسیار برای فارغ‌التحصیلان انگیزه‌بخش است که به پروژه‌ها و قراردادهای پژوهشی برگردند تا در انجام پژوهش‌ها نقش کمک‌کننده‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر، در تمام مفاد طرح تلاش بر این است که بتواند آسیب‌های گذشته‌ موجود را در تعامل بین دانشگاه‌ها، صنعت و جامعه از بین ببرد و تلاش کند که این تعامل با رفع آن آسیب‌ها به بهترین شکل خودش بازگشته و انجام شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر این طرح به مرحله‌ تصویب نهایی برسد، یکی از قوانین مترقی‌ خواهد شد، تصریح کرد: این طرح ارائه شده می‌تواند بودجه‌ دانشگاه‌ها را از بودجه‌ عمومی دولت به‌صورت تدریجی خارج کند. دانشگاه‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی درست در تعامل بین دانشگاه‌ها، جامعه و صنعت، بودجه و اعتبارات سالانه‌ خودشان را در طی یک بازه‌ زمانی تعریف‌ شده و مشخص از بودجه‌ دولت آزاد و مانند دانشگاه‌های برتر دنیا، حجم عمده‌ بودجه‌ خود را از طریق تعاملات با صنعت و جامعه و قراردادهای پژوهشی تأمین کنند. این یکی از ایده‌آل‌ترین اهدافی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

افزایش نقش دانشگاه‌ها در حل نیازهای صنعت و جامعه

عظیمی‌راد تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه‌ها در حل مسائل جامعه تحول‌آفرین، مسئله‌محور و نقش‌آفرین باشند. تلاش بر این است که اعضای هیئت علمی و دانشگاه‌ها مسئله‌های جامعه را حل کنند و مشکلات جامعه رفع شود و لذا اثربخشی در حل مشکلات جامعه و صنعت، یکی از کلیدواژه‌های جدی است که ما به دنبال آن هستیم. دستاورد بعدی که ما معتقدیم با تصویب و سپس قانون شدن این طرح می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، موضوع مشکلات مربوط به جامعه و صنعت است که نقش دانشگاه‌ها را در این زمینه پررنگ‌تر و جدی‌تر خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حائز اهمیت بودن این طرح گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه این طرح، سعی شده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی اعم از کارگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی برای حل مشکلات صنعت در قالب یک پروژه استفاده شود. همچنین پیش‌بینی کردیم شرایطی فراهم شود تا خدمات از سوی صنعت در قالب انجام پروژه‌ها به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
میراث ناملموس گنجینه هویت ملی

«جام‌جم» در گفت‌وگو با رئیس مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی یونسکو بررسی کرد

میراث ناملموس گنجینه هویت ملی

نیازمندی ها