آنجلوپولوس که به پردازش مسائل اجتماعی، سیاسی و فلسفی شناخته میشود، در این فیلم با استفاده از ساختار غیرخطی و تکنیکهای خاص سینمایی تلاش کرده دغدغههای انسانی را در بستر زمان و مکانهای خاص نمایان کند. در نقد این اثر، به بررسی جنبههای مختلف ساختاری فیلم پرداخته میشود؛ از جمله استفاده از زمان، مکان، شخصیتپردازی و تکنیکهای بصری و صوتی که بهطور همزمان در خدمت ایدههای فلسفی و انسانی قرار گرفتهاند.
۱. روایت و زمان
اولین ویژگی برجسته فیلم، استفاده از ساختار زمانی غیرخطی است. آنجلوپولوس بهجای پیروی از یک خط داستانی ساده و پیوسته، از زمان بهعنوان ابزاری برای بیان پیچیدگیهای درونی شخصیتها و روابط میان آنها استفاده کرده است. در چشماندازی در مه زمان بهطور مستمر گسیخته و منقطع است طوری که تماشاگر هرگز نمیتواند بهطور کامل از گذشته و آینده شخصیتها آگاه شود. عدم قطعیت در روایت، شکلی از ابهام را ایجاد میکند و تماشاگر را به تفکر بیشتر درباره هر لحظه از فیلم وادار مینماید.
این ساختار غیرخطی، بهویژه با استفاده از فلاشبکها و فلاشفورواردها کمک میکند آنجلوپولوس تصویری پیچیده از تاریخ و زندگی شخصیتها ترسیم کند. در این فیلم، گذشته و حال بهطور همزمان حضور دارند و بر هم تأثیر میگذارند. درواقع زمان در چشماندازی در مه نهتنها بهعنوان پیشزمینهای برای اتفاقات بلکه بهعنوان یک عامل فعال در ساختار فیلم عمل میکند و به فهم پیچیدگیهای انسانی منجر میشود. در این بین استفاده از زمان بهعنوان ابزاری برای نقد تاریخ و تحلیل شرایط اجتماعی و فردی شخصیتها در فیلم برجسته است.
۲. مکان و فضای بصری
فیلم که عمدتا در فضاهای باز و متروک و در کنار طبیعت به تصویر کشیده میشود، نقشی اساسی در گسترش مفاهیم فیلم ایفا میکند. آنجلوپولوس در انتخاب مکانها و فضای بصری فیلم بسیار دقیق و حساس است. مکانهای فیلم اغلب محصور و بستهاند بهگونهای که شخصیتها در آنها احساس محدودیت و ناتوانی میکنند. این فضاهای متروک و دور از زندگی شهری بهطور نمادین نمایانگر انزوای شخصیتها از دنیای بیرونی است. در برخی صحنهها، حرکت آهسته دوربین و نمای وسیع از چشماندازهای طبیعی، گویی زمان را متوقف میکند و حس فاصله و جدایی را در مخاطب بهوجود میآورد.
در این میان، استفاده از مه بهعنوان عنصری مکرر در فیلم (موتیف) نمادی از ابهام و عدم وضوح است. مه بهطور مداوم در فضای فیلم حضور دارد و در بسیاری از صحنهها، فضاهای اطراف شخصیتها را دربرمیگیرد. این مه نهتنها بهعنوان یک عامل بصری بلکه بهعنوان نمادی از وضعیت روانی و درونی شخصیتها و شرایط اجتماعی آنها عمل میکند. حضور مه در فیلم نشاندهنده کشمکشهای درونی و تلاشهای بیپایان شخصیتها برای یافتن هویت و معانی است.
۳. شخصیتپردازی
شخصیتهای فیلم چشماندازی در مه بیشتر بهعنوان نمادهایی از انسانها در جستوجوی حقیقت و هویت خود نمایش داده میشوند. شخصیتهای اصلی فیلم (دو مرد میانسال) با تجاربی تلخ از گذشته و روابط پیچیده با یکدیگر، از یکسو نماد انسانهای نسل گذشته هستند که بهنوعی از دنیای مدرن و تغییرات اجتماعی جدا افتادهاند و از سوی دیگر نماینده انسانهایی هستند که در جستوجوی معنا و حقیقت در دنیای پیچیده و پر از ابهام امروزیاند.
در فیلم، شخصیتها نهتنها با بحرانهای درونی خود دستوپنجه نرم میکنند بلکه با تغییرات اجتماعی و سیاسی نیز مواجهند. این تغییرات باعث میشود روابط آنها با دنیای بیرون از جمله محیط اجتماعی و تاریخی، دچار تنش و تحول شود. با این حال آنجلوپولوس موفق میشود این شخصیتها را نه بهعنوان موجوداتی ثابت و ایستا بلکه بهعنوان موجوداتی پویا و در حال تحول به نمایش بگذارد که همیشه در حال جستوجو و تغییر هستند.
شخصیتها در فیلم اغلب با گذشته خود مواجه میشوند ولی گذشته برای آنها بهعنوان چیزی ثابت و تمامشده نیست. آنجلوپولوس با استفاده از فلاشبکها و دیگر تکنیکهای ساختاری، گذشته را به شکلی زنده و در حال تحول نشان میدهد. این ویژگی شخصیتها را نهتنها در گذشته بلکه در حال حاضر و آیندهشان نیز بهطور مستمر در حال جستوجو و تغییر قرار میدهد.
۴. تکنیکهای سینمایی
در کنار روایت پیچیده و شخصیتپردازی عمیق، تکنیکهای سینمایی نیز نقش بسیار مهمی در خلق فضای خاص فیلم ایفا کردهاند. آنجلوپولوس در استفاده از دوربین ثابت و حرکت آهسته بهویژه در پلانهای طولانی، فضای فیلم را بهشکلی منحصربهفرد و هنری طراحی کرده است. این نوع از تکنیک دوربین بهویژه در صحنههایی که شخصیتها در دنیای وسیع و خالی از زندگی قرار دارند، احساس انزوای آنها را تقویت میکند.
نورپردازی نیز در فیلم از اهمیت ویژهای برخوردار است. در بسیاری از صحنهها، نور بهطور طبیعی از فضاهای اطراف شخصیتها میآید و این امر بهطور مستقیم بر روحیات شخصیتها و نیز بر فضای کلی فیلم تأثیر میگذارد. در برخی موارد، نور نهتنها بهعنوان عامل ایجاد صحنههای زیبا بلکه بهعنوان نمادی از امید یا عدم اطمینان به کار رفته است.
موسیقی فیلم نیز که معمولا در لحظات کلیدی و مهم فیلم بهکار میرود، بهعنوان عنصر دیگری در ایجاد فضای خاص فیلم عمل میکند. همانطور که در بسیاری از آثار آنجلوپولوس مشاهده میشود، موسیقی نقش ویژهای در تقویت فضای حسی و عاطفی فیلم دارد و بهطور مستمر در کنار تصاویر و داستان، احساسات تماشاگر را هدایت میکند.
در پایان باید گفت چشماندازی در مه فیلمی پیچیده و عمیق است که به موضوعاتی همچون زمان، مکان، هویت و جستوجو برای حقیقت پرداخته. ساختار غیرخطی و استفاده از تکنیکهای سینمایی خاص، این فیلم را به تجربهای بصری و فلسفی بینظیری تبدیل کرده است. آنجلوپولوس با خلق فضایی مهآلود و پیچیده به بررسی بحرانهای درونی انسانها در دنیای معاصر پرداخته و تلاش کرده است پرسشهایی درباره معنا، گذشته، حال و آینده برای تماشاگر مطرح کند. این فیلم با شخصیتپردازی عمیق و استفاده از نمادهای بصری و صوتی، به یکی از مهمترین آثار سینمایی تبدیل شده است که میتواند برای هر بینندهای بهطور خاص و شخصی تأثیرگذار باشد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
حجتالاسلام سعید داوودی میگوید عفاف بدون حجاب ناقص است و حجاب بدون رعایت عفاف، بیمعنا
«جامجم» در گفتوگو با رئیس مرکز مطالعات منطقهای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس آسیای غربی و مرکزی یونسکو بررسی کرد