بارسلونا بعد از ۲۰۰روز به ورزشگاه بازسازی شده خود بازمی‌گردد

انقلاب آبی‌واناری در نوکمپ

خبری که هواداران بارسلونا از مدت‌ها پیش منتظر شنیدنش بودند، بالاخره از سوی مقامات و مدیران این باشگاه اعلام شد. با گذشت بیش از۲۰۰روز قرار است باردیگر ورزشگاه خاطره‌انگیز نوکمپ میزبان آبی‌‌اناری‌ها باشد.
خبری که هواداران بارسلونا از مدت‌ها پیش منتظر شنیدنش بودند، بالاخره از سوی مقامات و مدیران این باشگاه اعلام شد. با گذشت بیش از۲۰۰روز قرار است باردیگر ورزشگاه خاطره‌انگیز نوکمپ میزبان آبی‌‌اناری‌ها باشد.
کد خبر: ۱۵۲۸۸۵۱
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش
 
طبق بیانیه‌ای که ازسوی این باشگاه کاتالانی منتشر شده، بازی هفته چهاردهم بارسا در لالیگا مقابل اتلتیک بیلبائو روز ۲۲ نوامبر در این ورزشگاه برگزار می‌شود. گفته می‌شود این ورزشگاه فعلا پذیرای حدود ۴۰هزار هوادار خواهدبود تا  روند بازسازی آن تا پایان سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. بارسلونا از ماه می ۲۰۲۳ تاکنون در نوکمپ بازی نکرده و مسابقات خانگی این تیم در دو ورزشگاه المپیک لوئیس‌ کمپ لوئیس و یوهان کرایف انجام شده است. 
این پروژه به‌عنوان بخش مرکزی طرح بزرگ «Espai Barça» تعریف شده و هدفش تبدیل ورزشگاه به مکانی مدرن با فناوری بالا، ظرفیت بیشتر و پایداری زیست‌محیطی است. در ادامه به جزئیات این تحول عظیم پرداخته می‌شود، از هزینه و ظرفیت گرفته تا امکانات و فناوری‌هایی که نو‌کمپ‌ را به استادیومی آینده‌نگر تبدیل می‌کند. 
 
پیشینه و چارچوب پروژه
طرح Espai Barça یک برنامه جامع شهری-ورزشی است که فقط به بازسازی ورزشگاه محدود نمی‌شود. در این پروژه، علاوه بر ورزشگاه نوکمپ، ساخت پالائو بلوگرانا (محل تمرین و مسابقات بسکتبال / هندبال)، فضاهای سبز، رستوران‌ها، موزه و امکانات شهری دیگرهم دیده شده است.کل سرمایه‌گذاری این طرح حدود۵.۱میلیارد یورو برآورد شده است. از این مبلغ، تقریبا ۹۹۰-۹۰۰ میلیون یورو به خود بازسازی ورزشگاه اختصاص یافته است.برای تأمین مالی این پروژه، بارسلونا از یک مدل مالی مبتکرانه استفاده کرده است: بازپرداخت سرمایه‌گذاری از طریق درآمد افزایشی پیش‌بینی‌شده پس از کامل شدن استادیوم. به عبارت دیگر، باشگاه انتظار دارد که پس از تکمیل، نوکمپ بتواند درآمد زیادی حاصل کند و بازپرداخت وام‌ها را پوشش دهد. 
 
ظرفیت و طراحی جدید
یکی از محورهای اصلی بازسازی،افزایش ظرفیت ورزشگاه است. درطراحی جدید، ظرفیت نوکمپ ازعدد فعلی(حدود ۹۹ هزارنفر) به ۱۰۵هزارنفررسیده که آن رابه بزرگ‌ترین‌استادیوم‌ فوتبال اروپاتبدیل‌می‌کند.طراحی فضای صندلی‌ها بازنگری شده است تا دسترسی، راحتی، عملکرد عملیاتی وتجربه تماشاگر بهبودیابد. براساس اسنادبرنامهEspai Barça، در طراحی جدید جایگاه‌های VIP درحلقه‌های مخصوص متمرکز خواهد شد تا منافع اقتصادی و تجربه لوکس به شکل بهتری مدیریت شود. 
 
تجربه هواداران پس از بازگشت
چند روز بعد که هواداران بار دیگر به نوکمپ باز می‌گردند، در وهله نخست با چنین امکاناتی رو‌به‌رو می‌شوند: 
در ابتدا، تیم با ظرفیت محدود ۴۵ هزار نفر نفر در فاز نخست به ورزشگاه باز خواهد گشت تا ایمنی، دسترسی و عملکرد سیستم‌های جدید تست شود. 
تماشاگران شاهد صندلی‌های مدرن‌تر، دسترسی بهتر، امکانات رفاهی پیشرفته‌تر و تجربه دیجیتال بهبود یافته (از طریق نمایشگرها، اپلیکیشن و سیستم‌های ارتباطی) خواهند بود. 
تجربه VIP و مهمان‌پذیری ارتقا یافته و سطوح جدید سوئیت و امکانات لوکس یکی از بخش‌های مهم این بازسازی است. 
نوسازی اسپاتیفای نوکمپ یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های ورزشی در اروپاست: ترکیبی از افزایش ظرفیت، فناوری مدرن، پایداری زیست‌محیطی و طراحی شهری. این پروژه نه تنها تلاش دارد تا خانه بارسلونا را به بستری مدرن‌تر و کارآمدتر تبدیل کند، بلکه آن را به مکانی فراتر ازیک ورزشگاه تبدیل می‌کند‌؛ محلی که می‌تواند درطول سال برای گردش، تفریح، فرهنگ و تجارت مورد استفاده قرار گیرد. با وجود چالش‌هایی چون تأخیر درسقف وهزینه‌ها، بازگشت جزئی در اواخر ۲۰۲۵ و تکمیل آن تا میانه ۲۰۲۶ نشان‌دهنده پیشرفت جدی است.برای هواداران بارسا، این بازسازی معنای بازگشت به خانه را نه فقط از نظر نمادین، بلکه با امکاناتی که آینده استادیوم‌سازی را نمایان می‌کند، دارد. اسپاتیفای نوکمپ جدید، نه فقط برای فوتبال که برای تعامل اجتماعی، تجربه هواداری و پایایی شهری برنامه‌ریزی شده است. 

امکانات و زیرساخت‌های جدید
بازسازی نوکمپ فراتر از افزایش ظرفیت است و امکانات نوینی را به این ورشگاه اضافه می‌کند: 

سقف کامل و پوشش‌دار 
بزرگ‌ترین تحول‌، سقفی است که تمام طبقات را می‌پوشاند. این سقف نه‌تنها محافظت از هواداران در برابر هوا را فراهم می‌کند، بلکه قرار است پنل‌های خورشیدی بزرگی روی آن نصب شودتابخشی ازانرژی استادیوم ازاین طریق تأمین گردد. 

بخش‌های VIP و مهمان‌داری
طراحی شامل حلقه‌VIP، سوئیت‌ها، فضاهای تجاری و مهمان‌پذیری با کیفیت بالاست که باشگاه از آنها به‌عنوان یکی از منابع مهم درآمدی استفاده خواهد کرد. 

اقتصاد شهری و فضاسازی
در اطراف ورزشگاه، فضای سبز بزرگی (حدود ۲۵ هکتار) در نظر گرفته شده است. با مسیرهای پیاده‌روی، رستوران‌ها، مغازه‌ها و فضاهای فرهنگی که استادیوم را به یک نقطه شهری فعال تبدیل می‌کند. 

پایداری آب و انرژی
با طراحی و ایجاد سیستم جمع‌آوری آب باران از سقف ورزشگاه،این آب برای آبیاری فضاهای سبز درتانکر‌های زیرزمینی ذخیره و استفاده می‌شود. همچنین یک سیستم گرمایش و سرمایش زمین‌گرمایی (geothermal)  در‌نظر گرفته شده که مصرف انرژی را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. 

نمایشگر ۳۶۰ درجه داخل استادیوم
یکی از ویژگی‌های برجسته، نصب یک صفحه نمایش LED دایره‌ای درون استادیوم است که تجربه بصری کاملا جدیدی برای هواداران ارائه می‌دهد. 

ارتباطات و فناوری دیجیتال
کنترل دسترسی، امنیت و پارکینگ پیشرفته خواهد شد و زیرساخت‌های فناوری مانند ارتباطG‌۵ به حداکثر استفاده خواهد رسید تا سیستم‌های هوشمند تماشاگر، اپلیکیشن‌، خدمات دیجیتال و تجربیات جدید فراهم شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها