روایت دراماتیک «الگوریتم» از سرقت صندوق امانات بانک‌های کشور
اتفاقی که برای نخستین‌بار در تلویزیون افتاد

روایت دراماتیک «الگوریتم» از سرقت صندوق امانات بانک‌های کشور

ترسیم «الگوریتم» جدید برای سریال‌های پلیسی

داده‌های امور ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما نشان می‌دهد که سریال «الگوریتم» شبکه ۳ سیما یکی از سریال‌های پرمخاطب این روز‌های تلویزیون است و این مجموعه نمایشی پلیسی در برقراری ارتباط با علاقه‌مندان به این ژانر موفق بوده است.
داده‌های امور ارتباط با مخاطبان اداره کل روابط‌عمومی سازمان صداوسیما نشان می‌دهد که سریال «الگوریتم» شبکه ۳ سیما یکی از سریال‌های پرمخاطب این روز‌های تلویزیون است و این مجموعه نمایشی پلیسی در برقراری ارتباط با علاقه‌مندان به این ژانر موفق بوده است.
کد خبر: ۱۵۳۰۹۹۸

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، ساخت سریال‌های پلیسی - امنیتی در تلویزیون سبقه طولانی دارد و از پیشینه قابل‌اعتنایی برخوردار است؛ چه بسیاری از آثار نوستالژیک و ماندگار قاب کوچک متعلق به این آثار هستند، از «شلیک نهایی» و «مزد ترس» گرفته تا «کلانتر» و «میکائیل» و «ماتادور». ساخت این سریال‌ها، اما در مقاطع زمانی مختلف الزامات و بایدونباید‌ها و شرط‌وشروط خود را دارد، در پیوند با زمانه‌ای که قصه در آن روایت می‌شود و عصری که مخاطب در آن زیست می‌کند. به تعبیری بهتر، قصه یک سریال پلیسی - امنیتی باید فرزند زمانه خویش بوده و چه به لحاظ محتوایی و چه از منظر ساختاری، متناسب باحال و هوای جامعه و مناسبات و اقتضائات اجتماعی و فرهنگی و منطبق باسلیقه مخاطب معاصر باشد.

بی‌گفت‌و‌گو یکی از شروط ساخت سریال‌های پلیسی - امنیتی در روزگار پیچیده حاضر که مخاطب باهوش مصنوعی و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برآمده از آن سروکار دارد، به‌روز بودن قصه و تناسبش با مختصات دنیای امروزی است. شاید در سال‌های دور، سریالی که قصه‌اش مثلاً درباره کشف یک باند نه‌چندان بزرگ مواد مخدر یا افشای توطئه قتل خانوادگی بود می‌توانست مخاطب را جذب کند و اتفاقاً بسیار هم پربیننده باشد که بود، اما در زمانه حاضر که مخاطب با یک تنوع بی‌نظیر از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌ای مواجه است و گزینه‌های متعددی را برای گزینش و انتخاب در اختیار دارد، ساخت سریال پلیسی به شکل‌وشمایل سابق جوابگو نیست و انسان معاصرِ هوش مصنوعی، بسیار سخت‌پسند است و به‌راحتی جذب نمی‌شود.

این مخاطب، داستان‌های پیچیده پلیسی را می‌طلبد و خواهان طرح معما‌های پیچیده و تودرتو است. از طرفی، او می‌خواهد از قالب نقش یک بیننده صرف فراتر برود و در رمزگشایی معما و باز کردن گره از کار نقش داشته باشد. سلیقه و خواسته‌ای که به نظر می‌رسد طراحان و سازندگان سریال «الگوریتم» آن را در فیلمنامه و ساختار اثر خود لحاظ کرده‌اند و بدون شک یکی از دلایل و عوامل توفیق سریال بیژن میرباقری در جذب مخاطب به این مهم باز می‌گردد.

به تبعیت از آنچه در بالا گفته شد، کارآگاه‌های خونسرد، آرام و صبور سریال‌های پلیسی - معمایی دیروزی نیز جای خود را به نیرو‌های ویژه و ورزیده پلیس امروزی داده‌اند و همه ارکان سریال از ریتم قصه گرفته تا چیدمان اتفاقات و حوادث روی دور تند قرار گرفته و سریع‌تر شده است.

سریال «الگوریتم» در شمایل یک مجموعه نمایشی پلیسی - امنیتی امروزی و پیشرو هرچه جلوتر رفته، معما‌های جدیدتری در قصه طرح‌ریزی و بیننده را همراه نموده و درگیر حل این معما‌ها کرده است. به بیان دیگر، پیچیدگی‌های فیلم‌نامه در یک سیر زمانی از پیش‌طراحی و برنامه‌ریزی شده، افزون گشته و ابعاد جدیدی به خود گرفته است.

سریال این شب‌های شبکه ۳ یک اثر پلیسی - امنیتی به‌روز و مدرن است. سریال اکتیوی که سویه پلیسی‌اش از وجوه دیگرش پررنگ‌تر است و عنصر اکشن در آن بر سایر عناصر می‌چربد.

«الگوریتم» را می‌توان الگو و الگوریتمی جدید برای سریال‌های پلیسی - امنیتی تلویزیون تصور کرد. سریالی که البته موضوع مهمی را دست‌مایه قصه‌پردازی قرار داده است؛ امنیت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
از ایران بزرگ می‌هراسن

امیر دریادار شهرام ایرانی در گفت‌وگو با روزنامه «جام‌جم» به مناسبت روز ملی جزایر سه‌گانه مطرح کرد

از ایران بزرگ می‌هراسن

نیازمندی ها