خبرگزاری آنا در این خصوص نوشته است: در توفیق هر برنامه گفتوگومحور و مهمانمحوری عوامل زیادی دخیل هستند که سه عامل شاخص نقش بیشتری را ایفا میکنند: مهمان، مجری و پرسشها. محبوبیت مهمان نزد افکارعمومی، نحوه اجرا و میزان تسلط مجری و جذابیت پرسشهایی که مجری با مهمان مطرح میکند و رفتوآمدهای کلامی که میانشان برقرار میشود. تجربه نشان داده که هرگاه این سه ضلع کامل بودهاند، یک برنامه گفتوگومحور در برقراری ارتباط با بینندگان و جلب نظر آنها موفق بوده است. برای اینگونه برنامهها مثال زیاد میتوان آورد که شاید یکی از ماندگارترین و شاخصترینشان «صندلی داغ» باشد. برنامه خردل که فصل اول آن مدتی است روی شبکه نسیم رفته، در ظاهر شبیه به همه برنامههای گفتوگومحور تلویزیون است که ارکانش را مجری و مهمان تشکیل میدهند و محوریت با پرسشهایی است که مجری با مهمان در میان میگذارد. وجه تفاوت و تمایز خردل با برنامههای مشابه، در رویکردی است که در طراحی و پردازش پرسشها و نحوه اشتراکگذاریشان با مهمان اتخاذ و در پیش گرفته شده. برنامه جدید شبکه نسیم میکوشد تا در یک اتمسفر طنازانه، خلاقانه و صمیمانه تجربهای نو و متفاوت را در حوزه گفتوگوهای تلویزیونی رقم بزند و اصطلاحا طرحی نو دراندازد و جریانی تازه بیافریند. در پیوند با این رویکرد، هم سؤالات و هم نحوه برخورد با مهمان نسبت به برنامههای مشابه قبلی تغییر کرده و رویکردی صمیمانهتر و حتی جسورانهتر به خود گرفته است. البته در اتخاذ این رویکرد جدید چند ملاحظه و سیاست هم در پیش گرفته شده تا خردل از برنامههای مشابه شبکه نمایش خانگی و سایر پلتفرمها متمایز باشد. در وهله اول، رویکرد برنامه خردل فرهنگی است و به دنبال جنجال و موجسواری روی حاشیهها برای جذب مخاطب نیست. چه در طراحی پرسشها و چه در نحوه رفتار و برخورد مجری برنامه، این مهم لحاظ شده و بهعنوان یک راهبرد مد نظر بوده است. اصولا برنامه خردل بیشتر از آنکه بخواهد از مسائل شخصی و خصوصی مهمانان سؤال کند، پرسشهای خود را به سبک زندگی و نوع نگاه آنها به زندگی معطوف کرده است و تلاش دارد تا با چنین کنشی و واکنشهای دریافتی از سوی مهمان، بیننده را با لایههای درونی و ابعاد شخصیتی او آشنا کند و به یک شناخت جدید و متفاوت از کاراکتر محبوبش برساند. به تعبیر بهتر، تمرکز اتاق فکر برنامه خردل بر سبک زندگی و نگرش مهمان به جهان اطراف خود است تا سؤالات شخصی و خصوصی که دانستنش برای دیگران نه لزومی دارد و نه فایدهای. از سوی دیگر، علی میرمیرانی در مقام مجری برنامه، با وجود اینکه رویکردی صمیمانه و طنازانه در مواجهه با مهمانان و طرح پرسشها از آنها دارد اما هرگز از چارچوبهای اخلاقی و خطوط قرمز بیرون نمیزند. در همین راستا، میرمیرانی با لحاظ الزامات اخلاقی رسانهملی، توأمان با برقراری دیالوگهای صمیمانه و طرح پرسشهای چالشی، احترام لازم را نیز بجا میآورد و حریمها را حفظ میکند و رویکردی معتدل و اخلاقمدارانه را در پیش میگیرد. از طرفی، مجری برنامه خردل مهمانان را در معذوریت اخلاقی نیز نمیگذارد و بهقولمعروف، در گوشه رینگ قرار نمیدهد. میرمیرانی ضمن برقراری رفتوآمدهای کلامی جذاب و چالشی با مهمانان، مجال پاسخگویی را هم در اختیارشان قرار میدهد و سعی میکند تا رشتهگفتوگوهایی دوطرفه، صمیمانه، طنازانه، صادقانه و تعاملی را با مهمانانش برقرار کند. طراحی چنین سیاستهایی و بهکارگیری رویکردهای متفاوت و سازنده باعث شده است تا خردل از ابتذالی که برخی از برنامههای گفتوگومحور در شبکه نمایش خانگی و سایر پلتفرمها به آن مبتلا هستند در امان بماند و به یک برنامه چالشی و جذاب اما سالم و محترمانه تبدیل شود. اصولا برنامه شبکه نسیم از هرگونه نگاه و رویکرد پوپولیستی و پاپاراتزیوار پرهیز میکند و میکوشد تا نگرشی فرهنگی و سازنده در مواجهه با مهمانان و بینندگان داشته باشد. بهاینترتیب، مخاطب میتواند علاوه بر تماشای یک گفتوگوی چالشی و جالب با هنرمند یا چهره هنری، ورزشی و اجتماعی موردعلاقهاش و اطلاع از برخی ناگفتهها و ناشنیدهها درباره او، ساعتی خوش و ایمن را هم در کنار اعضای خانواده بگذراند و از دیدن برنامهای جذاب لذت ببرد. برنامه خردل شبکه نسیم را میتوان یک اتفاق در تاکشوهای تلویزیونی دانست، از این بابت که رویکردی غیررسمیتر و صمیمانهتر به نسبت سایر برنامههای اینچنینی در مواجهه با مهمانانش دارد. این صمیمیت چه در طرح پرسشها و چه در نحوه رفتار و تعامل مجری با مهمانان مشهود است. رویکردی که البته از خطوط قرمز و چارچوبهای اخلاقی عبور نمیکند و شئون رسانهای به بزرگی صداوسیما را پاس میدارد. برنامه گفتوگومحور خردل با اجرای علی میرمیرانی و تهیهکنندگی مرتضی یعقوبی، سهشنبه تا جمعه ساعت ۲۲ از شبکه نسیم پخش میشود. این برنامه در قالبی طنازانه، صمیمی و خلاقانه، میزبان چهرههای هنری، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی است؛ اما فراتر از گفتوگوی شاد و شوخطبع، در لایههای عمیقتر خود به مفاهیمی، چون تابآوری، مدیریت بحران، سازگاری هیجانی و امیدآفرینی در دل سختیها میپردازد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد