چند روز قبل که در مسیر حرکت مترو از میرداماد به میدان هفت تیر میرفتم، در کمال تعجب و برای اولین بار در داخل تونلها تابلوهایی را مشاهده کردم که با نمایش متوالی تصاویر کالایی را تبلیغ میکردند.
تونلهای مترو جدیدترین عرصه تبلیغاتی است که در دست شرکتهای بازرگانی و تبلیغات افتاده و نحوه پخش آگهی در آنها نمونه کامل فروش مردم به شرکتهای تبلیغاتی است که در ادبیات رسانهای از آن با نام اسپم یا پیامهای ناخواسته یاد میشود.
ای کاش شهرداری تهران که تمام بزرگراهها، خیابانها، کوچه ها، ایستگاههای مترو، بدنه اتوبوس ها، سقف تاکسیها و نمای ساختمانها را از تابلوهای تبلیغاتی پر کرده است، اندکی هم به آسایش چشم و روان شهروندانش توجه میکرد و لااقل در تونلهای تاریک مترو آنها را راحت میگذاشت تا برای لحظاتی هم که شده، آسوده باشند.
پخش پیام بازرگانی در تونلهای مترو اگرچه در ظاهر از جنس تبلیغاتی مانند بیلبوردهای خیابانی است، اما در نهایت در دسته پیامهای تبلیغاتی ناخواسته قرار میگیرد که پیامکهای تبلیغاتی و ایمیلهای ناخواسته از نمونههای آنهاست و این روزها کم موجب ایجاد مزاحمت برای مردم نمیشود. پیامهای ناخواستهای که در بعضی مواقع واقعا موجب سلب آسایش مردم میشود.
ای کاش مسوولان مخابرات،شهرداری، وزارت راه و ترابری و حتی شرکتهای تبلیغاتی یک روز به این نتیجه برسند که آرامش مردم ارزشمند است و انسانهای معاصر کالایی نیستند که بشود آنها را به شرکتهای تبلیغاتی فروخت و بابت چشم و گوش و وقت و ذهنشان از شرکتهای تبلیغاتی پول گرفت.
مهدی جلیلی / گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علاءالدین بروجردی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با جام جم آنلاین:
ابوالفضل ظهره وند نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی روزنامه «جامجم» با سجاد سالاروند، نخستین کوهنورد ایرانی دارای معلولیت در مسیر صعود به هفت قله بلند دنیا