استفاده از تلفن های همراه هنگام رانندگی در بسیاری از کشورها ممنوع است. سازندگان اتومبیل امیدوارند تا 10 سال آینده فناوری که معمولا در تلفن های همراه وجود دارد بتواند نحوه استفاده ما از اتومبیل های خود را تغییر دهد.
به این معنا که فرهنگ استفاده از برنامه اجرایی تلفن های هوشمند وارد داشبوردها می شود و این برنامه می تواند از برنامه ای که جای پارک یا رستوران پیدا کند تا برنامه ای که مسیرها را روی یک صفحه عریض نمایش می دهد، متنوع باشد.
تمام این موارد به اتصال اتومبیل به اینترنت بستگی دارد تا این امکان فراهم شود که کاربر اتومبیل بدون جستجوهای بیش از حد و یا فشار دادن دکمه جستجو بسیاری از کارها را با اتکا به فرمان صوتی انجام دهد.
براساس اظهارات شرکت اینتل، پس از تلفن ها، تبلت ها، اتومبیل های متصل به اینترنت سومین دستگاه های فناورانه ای هستند که با سرعت درحال رشد و پیشرفت هستند.
«جک برگکویست» از شرکت اطلاعات و آمار «HIS» اظهار داشت که با این امکانات موج فروش بیشتر می شود. بیش از 50 درصد مصرف کنندگان از وجود دستگاه های دارای قابلیت اتصال اینترنت استقبال می کنند.
برنامه های اجرایی کاربردی در اتومبیل
در حال حاضر این فناوری ها در استفاده از رسانه های اجتماعی، ادغام رادیو اینترنتی و یا راه های هوشمندانه برای استفاده از فرمان صوتی متمرکز است اما استفاده از اینترنت می تواند کارهای ساده و عملی بسیاری را میسر کند.
برای مثال ارائه برنامه های اجرایی که قیمت پمپ بنزین های محلی را نشان می دهد، برنامه یافتن جای خالی پارک در شهرهای بزرگ با استفاده از حسگرهای الکترونیک و یا تحقیق دید هوایی می تواند برای کاربر درحال راننده موثر باشد، اما شاید هیجان انگیزترین قسمت یافتن چیزهایی باشد که کاربر هرگز تصور نمی کند بتواند آنها را پیدا کند.
بی تردید این تجارت ارزان قیمت نخواهد بود اما فروش آن می تواند میلیاردها دلار سرمایه ای که تاکنون در آن صرف شده را بازگرداند.
تا سال 2020، 600 میلیون دلار یا 20 درصد از ارزش دستگاه های جدید دارای اینترنت می توانند در زندگی اینترنتی سهمی برعهده گیرند.
شرکت اینتل به تنهایی 100 میلیون دلار ظرف پنج سال آینده در شرکت هایی که می توانند تولید این خودروها را تسریع کنند، سرمایه گذاری خواهد کرد.
براساس اظهارات برگکویست، تا پایان سال 2014 برای برخی از نام های بزرگ هر اتومبیلی که به فروش می رسانند به نوعی از این قابلیت برخوردار است.
وی افزود: اگر علاقمند به هزینه طراحی یک اتومبیل جدید با طراحی کامل دارید باید بدانید که برخی کشورها یک سوم از بودجه خود را به سخت افزارهای داخلی اتومبیل و فناوری این سیستم اختصاص داده اند.
اینترنت؛ عامل حواس پرتی راننده
تا زمانی که خودروهای بدون راننده به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند باید رانندگی توجه کامل راننده را به خود اختصاص دهد، از این رو بسیاری از منتقدان نسبت به استفاده از اینترنت در داخل اتومبیل ابراز نگرانی کرده اند.
براساس اعلام شورای ایمنی در آمریکا، حدود یک چهارم از تمام تصادف ها در این کشور به واسطه استفاده از تلفن همراه صورت گرفته است.
سازندگان این اتومبیل ها قصد دارند با تعبیه یک حسگر اجباری که در زمان حادثه با مراکز خدمات اضطراری تماس می گیرد، به نگرانی های امنیتی پاسخ دهند.
این حسگر با عنوان «eCall» یا تماس الکترونیکی تا سال 2015 در تمام اتومبیل هایی که ساخته می شوند قرار خواهد گرفت.
نگرانی اتومبیل های اینترنتی از هک شدن
فقط مسئله امنیت در جاده ها نیست که توسعه دهندگان را نگران کرده است، بلکه مسئله هک کردن اتومبیل یک موضوع بزرگ و مهم است. اگر در اتومبیل یک سیستم اطلاعات وجود داشته باشد، از نظر تکنیکی هک امکان پذیر است.
این هک می تواند شامل بازکردن قفل اتومبیل و استارت موتور بدون وجود کلید یا حتی لمس اتومبیل باشد.
این اقدامات می تواند به واسطه پیام های وایرلس بین اتومبیل و شبکه صورت بگیرد. براساس اظهارات جان لیچ از KPMG، از نظر تکنیکی، هک امکان پذیر است اما شرکت های خودروسازی از این خطر مطلع هستند و خود را برای رویارویی با آن آماده کرده اند. این خودروها با سیستم های امنیتی مناسبی به منظور جلوگیری از هک ساخته می شوند.
تاکنون یک شرکت که با BMW همکاری می کند از سیستم های مبتنی بر اندروید رونمایی کرده است اما پیش بینی می شود که توسعه دهندگان در جستجوی راه هایی برای متحول کردن این فناوری در صنعت خودروسازی هستند.(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد