حسین نادریمنش در همایش تحول و ارتقای برنامههای درسی در دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دانشجوها بهترین سرمایههای حال حاضر کشور هستند اظهار کرد: اگر برای این افراد برنامهریزی مناسبی نشود، بزرگترین اسراف هزینه شده است.
وی سه عنصر استاد، سرفصل و محتوا و زیرساخت و تجهیزات را عناصر محیط علمی کشور دانست و گفت: عنصر چهارم که یک عنصر بیرونی است تعامل این محیط علمی با بیرون است.
نادریمنش با بیان اینکه تاکنون بیش از 70 کمیته برای تحول و ارتقای برنامههای درسی تشکیل شده است تصریح کرد: حدود 800 نفر از بهترین نیروها و اساتید کشور در این کمیتهها هستند که بیشترین تعداد این اعضا از دانشگاه تهران هستند. بنابراین بیشترین نقش را دانشگاههای بزرگ در این زمینه دارند.
وی گفت: حتی به رییس دانشگاه تهران نیز پیشنهاد شد که در این کمیتهها فعالیت کند که وی قبول نکرد.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به نقش اساسی دانشگاه علامه طباطبایی در بازنگری علوم انسانی نیز اظهار داشت: از طرف وزارت علوم به این دانشگاه کمک مالی نشده است و از توان دانشگاهی این دانشگاه به ما کمک شده است. بنابراین توان علمی کشور به کمک آمده است که اگر برخی نظرات منفی در این باره میدهند از جهلشان است.
وی با اشاره به شاخصهای برنامهریزی و ارتقای محتوای درسی تصریح کرد: در بازنگری دروس چهار شاخصه روزآمدی، غنی بودن، نگاه بومی و ارزش مداری مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: همچنین هدفمان این است که در دوره کارشناسی تنوع و گرایشها کم شود و در کارشناسی ارشد گرایشها اضافه شده و در دوره دکتری نیز مجددا گرایشها کاهش یابد چرا که افزایش گرایشها باعث مشکلات تعامل و تنوع میشود.
نادریمنش با بیان اینکه آموزش عالی به تمامی اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه رسیده است، گفت: آموزش عالی از نظر کمی جزو معدود نهادهایی است که به همه اهداف برنامه چهارم و پنجم رسیده است و بعضا در مواردی جلوتر از برنامه حرکت میکند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد