به گزارش خبرگزاریها، این مسیر ریلی 900 کیلومتری در شرق دریای خزر ساخته شده که 120 کیلومتر آن در کشور قزاقستان، 700 کیلومتر آن در ترکمنستان و 80 کیلومتر آن در کشور ایران است. با بهرهبرداری از این مسیر ریلی به عنوان مکمل کریدور شمال ـ جنوب، کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و اقیانوس هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل شد. کریدور شمال ـ جنوب اولینبار در سال 75 با اتصال راهآهن مشهد ـ سرخس ـ تجن و تکمیل آن تا بندرعباس راهاندازی شد. سپس در راستای کاهش طول مسیر ترانزیت ریلی در ایران، خط آهن بافق ـ مشهد تکمیل شد که 800 کیلومتر مسیر را کوتاه میکند و امروز با ساخت این مسیر تسهیلاتی جدید برای ترانزیت کالا از ایران فراهم شده است. طبق گفته مسئولان، این مسیر ریلی با مشخصات فنی نوین و برای حرکت قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت ساخته شده است. این راهآهن ظرف روزهای آینده با حضور روسای جمهور ایران، قزاقستان و ترکمنستان افتتاح میشود.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد