به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایکو پرس، مهندس جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گزارشی از مهمترین چالش ها و دستاوردهای سال 91 در شرایط تحریمی و برنامه های سال 92 را درمجمع عمومی صاحبان سهام ارایه کرد.
وی در سخنان خود سال 91 را سالی سخت و پر فراز و نشیب برای صنعت و اقتصاد کشور و ایران خودرو دانست و گفت: با وجود این چالش ها، گروه صنعتی ایران خودرو توانست درجایگاه برترین تولید کننده ملی و نیز خودروساز اول منطقه و کشورهای اسلامی قرارگیرد.
تامین نقدینگی
نجم الدین تامین نقدینگی را از مهم ترین چالش های ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد و افزود: درخواست واریز 130 درصد ارزش پیش فاکتور به حساب بانک برای اختصاص ارز مبادله ای با در نظر گرفتن زمان حداقل چهارماهه تامین و تحویل کالا و ترخیص آن، برای خودروسازان بسیار سنگین بود. در حالی که درگذشته خودروساز با 10درصد این مبلغ، امکان گشایش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ریالی مورد نیاز به صورت وام های مختلف توسط بانک تامین می شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عـدم تخصیص تسهیـلات مصوب کارگروه حمایت از تولید به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار میلیارد تومان و کاهش تیراژ و درآمد فروش ناشی از مشکلات زنجیره تامین، تحریم ها و همکاری های بین المللی را که همان دور باطل نقدینگی است، از جمله شرایط حاکم بر وضعیت تامین مالی ایران خودرو در سال گذشته عنوان کرد.
وی یادآور شد: در بحران اقتصادی غرب در سال 2009 که در آن به دلیل عدم فروش خودرو، شرکت های بزرگ در خطر جدی قرار گرفته بودند، دولت های غربی حمایت های ویژ ه ای از صنعت خودرو به عمل آوردند.
نجم الدین برخورداری از هزار شرکت قطعه ساز در زنجیره تامین و به دنبال داشتن 60 صنعت مختلف را از دلایل مهم بودن صنعت خودرو عنوان کرد که حمایت مالی در شرایط دشوار را برای این صنعت ضروری می کند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: صنعت خودروسازی نقش مهمی در اشتغال و رشد اقتصادی دارد، اما در سال گذشته کاهش فروش، درآمد، تامین قطعات و در نهایت تولید و درآمد، دور باطل نقدینگی را شکل داد.
نوسانات نرخ ارز
وی محدودیت منابع ارزی و افزایش هزینه های تامین آن به دلیل قطع ارتباط بانک های داخلی و خارجی را که منجر به توقف گشایش «LC» و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزایش هزینه های مالی و مخاطرات انتقال ارز از سایر راه ها می شود، از دیگر چالش های مالی بازرگانی ایران خودرو در سال گذشته ذکر کرد .
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در سال گذشته، «ال سی» 10 درصدی به 130 درصد ارزش پیش فاکتور افزایش یافت و در کنار این امر نیاز صنعت خودرو به نقدینگی چندین برابر سال های قبل رشد کرد.
نجم الدین با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباری ارزی فاینانس و ری فاینانس، اظهار کرد: عدم پذیرش ضمانتنامه برای ترخیص کالا، عدم پذیرش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده با وجود دستور هیات دولت و مصوبه مجلس و بلوکه شدن بیش از 2500 میلیارد ریال نقدینگی ایران خودرو در این اوراق و عدم تقسیط حقوق امور گمرکی نیز در سال 91 ایران خودرو را با مشکلات بزرگ دست به گریبان کرد.
قیمت گذاری
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به فرآیند قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: فرایند قیمت گذاری وقت زیادی از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب تولید همراه با زیان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبنی بر محاسبه قیمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله ای، تاکنون از این منبع هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص نیافته است.
وی عدم اجرای درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت محصول در حالی که تمامی مواد اولیه افزایش قیمت پیدا کرده بود، از دیگر مشکلات سال گذشته ذکر کرد و گفت: واگذار شدن قیمت گذاری به شورای رقابت نیز منجر به بلاتکلیفی دوماهه خودروسازان شد.
نجم الدین در زمینه دلایل عدم واگذاری سهم بانک پارسیان نیز خاطرنشان کرد: ازسال 90 شرکت ایران خودرو به دنبال فروش سهام مدیریتی بانک پارسیان به منظور تامین نقدینگی بوده است ولی همکاری لازم بااین شرکت جهت واگذاری سهام صورت نگرفت . از آنجایی که فروش سهام مدیریتی امکان تامین حدود 1700 میلیارد تومان نقدینگی برای شرکت ایجاد می کرد و مصوبه کمیته تدابیر ویژه دولت دراین زمینه اخذ شد ولی متاسفانه با آن نیز مخالفت نموده و شرکت را ملکف به فروش تدریجی بلوکی نمودند که تامین نقدینگی مذکور را به نصف کاهش می دهد.
دستاوردهای سال91
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از سرگیری مجدد تولید 206، نزدیک به دو برابر شدن صادرات ایران خودرو، توسعه و تولید محصول جدید رانا و رسیدن به تیراژ روزانه 300 دستگاه و اداره دومین واحد اقتصادی کشور بدون تکیه بر ارز نفتی را مهم ترین دستاوردهای ایران خودرو در شرایط سخت تحریمی یک سال اخیرا ذکر کرد و افزود: ایران خودرو در سایه تدابیر و راهبردهای مقابله با امواج تحریم های جهانی، موفق شد که تولید 444 هزار و 444 دستگاه خودروی سبک را رقم بزند.
نجم الدین افزود: این گروه صنعتی علاوه بر کسب رتبه اول از نظر اشتغالزایی و رتبه دوم از نظر فروش دربین 100 شرکت برتر، رضایت 68 درصدی مشتریان از کیفیت محصولات را نیز به دست آورد. بیش از 17 هزار دستگاه خودرو صادر کرد و سهم 49 درصدی بازار از نظر تعدادی و 51 درصدی از نظر ریالی را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ایران خودرو سهم بازار 56 درصدی قطعات یدکی را در اختیار داشت، از هر 10 دستگاه سمند تولیدی یکی را به بازار صادراتی فرستاد و در بین 580 شرکت دولتی و خصوصی صادر کننده نمونه شناخته شد.
خودکفایی 206 و 207
نجم الدین قطع همکاری پژو بعد از 23 سال به دلیل خرید بخشی از سهام آن توسط آمریکا را یک شوک بزرگ برای ایران خودرو ذکر کرد و گفت: در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت کامل ساخت داخل شده بود، اما مشکل جدی که در تولید 206 و 207 روی داد، با تلاش قطعه سازان و کارکنان بخش های تامین و مهندسی، در مدت شش ماه حل و این دو خودرو نیز ساخت داخل شد.
مدیرعامل ایران خودرو خودکفایی کامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاری سازی این دو خودرو بدون حضور پژو را از دیگر موارد خودکفایی در سال گذشته عنوان کرد و افزود: برنامه خودکفایی کامل 206 با موتور TU3 برای سال 92 نیز اندیشیده شد که بر اساس آن تا پایان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و یا مدیریت تامین قطعات آن توسط ایران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت.
ارتقای کیفیت شبکه خدمات ایساکو
وی در بخش دیگری از گزارش خود به مجمع عمومی سهامداران ایران خودرو، اظهار کرد: در سال 90 تعداد نمایندگی های رتبه یک شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو 41 نمایندگی بود که در سال 91 به 174 نمایندگی رسید.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: تعداد نمایندگی های دارای رتبه دو در این دوره از 474 به 439 و تعداد نمایندگی های دارای رتبه سه از 175 در سال 90 به 54 نمایندگی در سال 91 افزایش یافت.
نجم الدین سهم بازار ایساکو از قطعات یدکی در سال 90 را 49درصد عنوان کرد که در سال 91 به 56درصد رسید و گفت: ایساکو به نمایندگی از گروه صنعتی ایرانخودرو در حوزه خدمات پس از فروش، برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور، در ارزیابی های وزارت صنعت از شرکتهای خدمات پس از فروش، عنوان رتبه اول و تنها شرکت موفق را از آن خود کرد.
وی افزود: میانگین رضایتمندی مشتریان از کیفیت محصولات سواری تولیدی ایران خودرو در سال 91 به 68.1درصد رسیده است.
برنامه سال 92
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو عبور از تیراژ یک میلیون دستگاه خودروی ملی را نقطه عطفی برای تولید خودرو در عرصه جهانی برشمرد و گفت: این گروه صنعتی در ادامه برنامه های خود برای رفع وابستگی و استقلال صنعتی، در سال جاری تولید یک میلیونیومین خودروی ملی را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزی ها، شرکت ایران خودرو در سال 92 تولید بالغ بر 550 هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد.
نجم الدین تاکید کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برنامه راهبردی خود را بر اساس عدم استفاده از ارز نفتی ترسیم کرده و قرار است در سال حماسه سیاسی و اقتصادی 50 هزار دستگاه انواع خودروی سواری صادر کند.
وی خاطرنشان کرد: گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر 90 اتوماتیک، رانای لوکس، خودروی دنا، یک خودروی شاسی بلند، وانت تندر 90، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.
استراتژی کلان
مهندس نجم الدین مهمترین برنامه ها و اهداف استراتژیهای کلان شرکت را بعد از سال 1392 تولید و معرفی محصولات جدید از جمله خودروی سدان خانوادگی جدید، مدل سال خودروی سمند LX ، ارایه و تولید خودروهای وانت سمند و PU1 در سال 1393، ارایه محصول رانا با موتور دیزل در سال 1393، ارایه و تولید اولین محصول از پلتفرم های خانوادگی ایران خودرو در سال 1394 و ارایه و تولید اولین محصول از پلتفرم های کوچک ایران خودرو در سال 1395 عنوان کرد.
گفتنی است؛ مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایران خودرو منتهی به 30 اسفند ماه سال 91 امروز دوشنبه 31 تیرماه سال جاری با حضور بیش از 75 درصد صاحبان سهام درسالن اجتماعات ساپکو برگزار شد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد