در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رمضان است و این نمایشگاه عزیز، نمایشگاه قرآن، که هر چه مربوط به قرآن باشد در آن می گنجد، از قرآن های نفیس تا کتاب های قرآنی رنگی مخصوص کودکان، از رحل های ایرانی و هندی تا صلوات شمارها و قبله نماها، از لوح های فشردهای که توی دل شان دهها تفسیر جا دادهاند تا قرآن های چند زبانه، از قلم های دیجیتالی که روی قرآن کشیده میشود و نه تنها آیه را قرائت می کند بلکه تفسیرش را نیز می خواند تا پازل های قرآنی مخصوص بچه ها، از جلسات تخصصی تفسیر قرآن تا جشن ها و مسابقه های شیرین برای دختربچه ها و پسربچه ها.
رمضان است و این نمایشگاه عزیز اما به هر حال قداست موضوعش نمیتواند و نباید باعث شود از نقدش چشم بپوشیم. نقد در لغت به معنای سنجش عیار طلاست و این یعنی بر خلاف تصور خیلی ها که گمان می کنند نقد فقط بیان نقاط ضعف است، نقد سنجش خلوص است و اتفاقاً اصلی ترین معنای آن ، بیان نقاط قوت به عنوان سره و نقاط ضعف به عنوان قلب و ناسره است.
سره های دوست داشتنی
عنوان بهترین به یکی از بخش های نمایشگاه قرآن، شاید ظلم باشد به بخش های دیگر، مثلا گرچه بخش مشاوره مذهبی و روانشناسی قرآنی که بوسیله روحانیون و روانشناس ها اداره می شود بی نظیر است و آن ها ساعت ها وقت دارند تا به هر پرسشی درباره باورهای عقیدتی، مشکلات روانی شخصی و خانوادگی پاسخ بدهند اما اگر به آن صفت بهترین بدهیم آنوقت تکلیف بخش دیجیتال نمایشگاه چه می شود با آن همه لوح های فشرده تخصصی که خیلی های شان کتابخانه هایی با شکوه را در خود جا داده اند، خیلی های شان نرم افزارهایی دارند که روخوانی قرآن را مثل استادی با تجربه و صبور به کاربران شان یاد می دهند خیلی های شان به حفظ قرآن کمک می کنند وخیلی های شان مجموعه سخنرانی های بزرگان معاصر دین هستند.
اما بخش دیجیتال را هم نمی شود ملقب به صفت بهترین کرد چون آنوقت از بخش های دیگری چشم پوشیدهایم مثل آن غرفه ها که قرآن های نفیس هدیه می دهند را نادیده گرفته ایم با این حال اما اگر این بخش بهترین باشد آنوقت تکلیف راهرویی که از سر تا تهش هنرمندها نشسته اند و نام خدا و آیات الهی را با خط خوش می نویسند یا نقاشی می کنند یا معرق کاری و منبت کاری و قلمزنی می کنند، چه می شود؟
... و اما ناسره ها
نقاط قوت نمایشگاه قرآن کم نیست اما ضعف هایی هم دارد مثلا بی سر و سامان است و نمی شود به آسانی بخشی را که پی اش می گردیم در آن پیدا کنیم، خبری از غرفه های اطلاع رسانی که بازدیدکننده ها را برای پیدا کردن آنچه می خواهند راهنمایی کنند، نیست و بروشوری هم در این زمینه توزیع نمیشود.
اما از این ها عجیب تر فضای بیرون نمایشگاه است مخصوص غرفه هایی که به نام نمایشگاه قرآن راه افتاده اما خیلی از چیزهایی که می فروشند یا تبلیغ می کنند ربطی به قرآن ندارد یعنی برای مثال نمیشود بین غرفه ای که بیمه را تبلیغ می کند یا غرفه هایی که انواع سیم کارت های تلفن را میفروشد با قرآن که موضوع نمایشگاه است ارتباطی پیدا کرد.
از این گذشته، مشارکت کشورهای مسلمان در بخش بین الملل نمایشگاه بسیار اندک است و بسیاری از غرفه ها را که به اسم کشورهای دیگر دایر شده است ایرانی ها اداره می کنند و محصولات شان نیز به زبان فارسی است.
به هر حال نمایشگاه قرآن قرار است تا 13 مرداد ادامه داشته باشد و هنوز برای اصلاح آن فرصت هست، البته به شرطی که گردانندگانش گوش شنیدن انتقاد داشته باشند و اطلاح از نقاط ضعف بیست و یکمین نمایشگاه قرآن برای شان اهمیتی داشته باشد.
مریم یوشی زاده –خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد