به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد برکت، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که در سال 86 تاسیس شد، موفق شده است در حوزه کارآفرینی با مشارکت افراد حقیقی یا حقوقی، طرح های اقتصادی متنوعی را در مناطق کمتر برخوردار کشور راه اندازی نماید.
با گذشت دوره ای نچندان طولانی، این شیوه فعالیت بنیاد برکت در حد چشمگیری نتایج مثبت خود را نشان داد و توجه کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است.
این بنیاد تاکنون در 131 طرح کارآفرینی، بیش از 13هزار و 600 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.
اجرای این طرحها بیش از 730 روستا در کشور را با جمعیتی بالغ بر 550 هزار نفر پوشش می دهد و بیش از 100 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.این طرحها بطور میانگین حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 31 طرحها نیز به بهره برداری رسیدهاند.
این در حالی است که در محیط سرمایه گذاری صنعتی در اقتصاد ایران شرایطی وجود دارد که به سادگی نمی توان در ارتباط با سرمایه گذاری های مشارکتی، مدل های مالیه خرد را آن هم در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، عملیاتی کرد.
وضعیت منحصر به فرد جغرافیایی فلات پهناور ایران، پراکنش جمعیتی نامتقارن، موزائیک اقوام و قومیت ها، تکثر فرهنگ های بومی، تنوع کلیماتولوژیک و تکثر ظرفیت های اکولوژیک، آثار سیاست های توسعه ای دولت های یکصد ساله اخیر در بوجود آوردن مرکز - پیرامون و فشارهای ناشی از تحولات اقتصاد بین الملل ، از جمله این شرایط است.
ریسک های ناشی از این وضعیت بر رفتار تولیدی و روحیه تولیدگران و کارفرمایی در مناطق محروم و حاشیه ای کشور تاثیرات منفی گذاشته و نوعی ناتوانی کاذب را در میان جوامع بومی حاشیه ای تلقین کرده است.
بنیاد برکت با درک آگاهانه از این وضعیت و کم رمقی نهادهای سنتی جوامع کمتر توسعه یافته و کمتر برخوردار کشور، دست به بازسازی و تجدید حیات این نهادها به کمک ایجاد نهادهای حد واسط "مدنی تولیدی" زده است تا وضعیت ارتباطی از پایین به بالای مناسبات اجتماعی حفظ و حضور مداخله گرانه بنیاد برکت به نوسازی نهادهای سنتی موجود در این جوامع منجر شود.
ویژگی این نهادها مشارکت پذیری مالی آنها است که، اعضای آنها در حکم سهامداران شرکت های مستقل تازه تاسیسی هستند که در دراز مدت جدا از شاغلین این شرکت ها در حکم مالکین و سهامداران این نهادها محسوب می شوند و در عین حال، متکی به توانمند سازی نیروی کار در جوامع بومی هستند.
در این نهادها تلفیقی از تجربه و توان مدیریتی قدرتمند کارآفرینان اقتصادی کلان شهرها و نیروی کار جوانان بومی روستاها جریان دارد و از حمایت متنفذین و رهبران محلی برخوردارند.
با مدخلیت این نهادهای حد واسط حقوقی در اعماق مناطق حاشیه ای و محروم کشور و در کشاکش مناسبات اقتصادی سیال در این شرکت ها، روحیه کارفرمایی در میان جوانان بومی مستعد تقویت شده، فرهنگ کار و کسب مولد و احساس تعلق و حقوق شهروندی قوام خواهد یافت.
بنیاد برکت با توجه به اهمیت آموزش در توانمندسازی و توسعه مهارتها قبل و بعد از ایجاد کار و کسب، این موضوع را به عنوان سیاستی غیرقابل چشمپوشی در کلیه نهادهای تازه تاسیس مورد توجه قرار داده است.
برنامههای آموزشی این بنیاد در کلیه زمینههای مرتبط با اصول شرکت داری، قانون تجارت و مناسبات حاکم برآن و ارائه خدماتی است که در سه بخش عمومی، مدیریتی و فنی ارائه می شود.
ساز و کار ارتباط کارآفرینان بومی و فعالان اقتصادی با بنیاد برکت مبتنی بر اصل اعتماد متقــابل برای بازتولید سرمـایه اجتماعی لازم برای مشارکت در راستای سرمــایه گذاری مشترک در طرح های اقتصادی است.
ساختار روابط از پایین به بالا و مبتنی بر نیازهای جوامع پیرامونی و توانمند سازی آنان طراحی شده و از این نظر مدلی منحصر بفرد را مطابق با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مناطق کمتر توسعه یافته ایران فراهم آورده است.
بنیاد برکت در هر دو حوزه کارآفرینی فردی و جمعی سعی کرده با تشکیل شرکت با افراد حقیقی یا شخصیت های حقوقی، یا مشارکت با افراد حقیقی در تاسیس شرکت های سهامی خاص به عنوان شخصیت های حقوقی قابل اتکا برای راه اندازی طرح های اقتصادی در مناطق کمتر برخوردار کشور اقدام کند.
پس از تاسیس شرکت سهامی خاص طرح یا مشارکت مدنی در طرح توسعه شرکت، خط مشی بنیاد برکت، این است که پس از پایان پروژه و آغاز بهره برداری، ظرف مدت سه تا پنج سال اقدام به فروش تدریجی سهام خود به سهامداران شریک بر اساس توافق حاصله بصورت نقدی یا اقساطی می کند.
با چنین شیوه و سیاستی بنیاد برکت قصد دارد برای کارآفرینی و توانمندسازی مناطق محروم کشور، میزان سرمایه گذاری در این مناطق را تا 40 هزار میلیارد ریال افزایش داده و ضریب نفوذ خویش را در عمق روستاهای کشور باز هم توسعه دهد.
طراحی الگوهای مشارکتی و اجرای آزمایشی طرح های کوچک اجتماع محور در مناطق روستایی و توسعه گونههای متفاوت مدلهای توانمندسازی جامعه بومی برحسب شرایط فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی مناطق مختلف کشور، از برنامه های آینده این بنیاد است.
بنیاد برکت درصدد است در آینده در طرحهای الگویی کارآفرینی، همکاریهای بین مردم و سازمانهای صنفی، تولیدی و کارآفرینی را در مقیاس ملی و بینالمللی تقویت کند.
ایجاد مرکز همکار با سازمان بهداشت جهانی با هدف توانمندسازی مناطق کمتر توسعه یافته کشور و معرفی مدل توانمندسازی بنیاد برکت به سایر کشورهای اسلامی از دیگر برنامه های آتی این بنیاد است.
پرهیز از تصدی گری و استفاده کامل از توان سازمان های غیر دولتی، عام المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح به کارآفرین بومی، از نکات برجسته در شیوه همکاری اقتصادی و کارآفرینی بنیاد برکت است .
اطمینان از داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح مورد مشارکت و داشتن برنامه زمانبندی اجرای طرح قبل از شروع مشارکت، ارتقای توانمندی، دانش و مهارت حرفه ای شرکای برکت از طریق آموزش و مشاوره های حقوقی و فنی، مالی و بازرگانی، از سیاست های راهبردی این بنیاد است که الگویی مناسب برای تمامی نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی دخیل در امر کارآفرینی، می تواند باشد.
انعطاف در تعامل با شرکا و سرعت در تصمیم گیری و اقدام ، توجه کامل به شاخص های اشتغال زایی طرح، از دیگر موضوعات مورد توجه بنیاد برکت است.
بنیاد برکت بر این اساس قصد دارد میزان سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته را افزایش دهد تا تحولات گسترده تری در این مناطق ایجاد شود و روند کارآفرینی رونق یابد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد