در این بازار داغ، خرید و فروش نیز رونق بسیار زیادی دارد و یکی از مهمترین نکات هنگام فروش دستگاههای مجهز به این سیستمعامل، اعم از تلفنهای همراه و تبلتها نیز پاکسازی اطلاعات شخصی و محرمانه از آنهاست.
همانطور که گفتیم، حفاظت از حریم خصوصی در این موقعیت برای بسیاری از کاربران از اهمیت ویژهای برخوردار است. شماره تلفنها، ایمیلها، تصاویر، ویدئوها و... از جمله اطلاعاتی بهشمار میرود که هیچکس تمایل ندارد آنها را به اشتباه در دسترس افراد غیرمجاز قرار دهد.
یکی از ابتداییترین پیشنهادها در این شرایط، ممانعت از ارائه هرگونه وسیله اضافی همچون سیمکارت، کارت حافظه و... همراه با تلفن یا تبلت به صاحب جدید آن است، اما همانطور که اشاره کردیم این پیشنهاد یکی از ابتداییترین پیشنهادها بهشمار میرود؛ چرا که پیش از این کار باید از اطلاعات مهم و ضروری خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید یا آنها را به رایانه یا دیگر دستگاههای جایگزینی که مدنظر قرار دادهاید انتقال دهید.
در هر صورت به شما توصیه میکنیم پیش از فروش یا تعویض تلفن همراه و تبلت اندرویدی خود، مجموعه اقدامات زیر را به انجام برسانید:
1 ـ اقدامات سختافزاری: دستگاههای مجهز به سیستم عامل اندروید در طرحها و اندازههای گوناگونی روانه بازار شده است و نمیتوان باتوجه به مدل و طرح به بررسی آنها پرداخت، اما اگر کمی دقت داشته باشید میتوانید مجموعه اقدامات لازم در بخش سختافزاری را روی تمام این دستگاهها به انجام برسانید.
این اقدامات عبارتند از:
خارجکردن کارت حافظه
کارتهای حافظه از دیگر قطعاتی است که ممکن است همراه با دستگاه تلفن همراه یا تبلت در اختیار صاحب جدید قرار گیرد.
این کارتها اطلاعات شخصی و محرمانه شما را در خود جا داده و در صورتی که از ظرفیت بالایی برخوردار باشد، قیمت زیادی را نیز به خود اختصاص میدهند.
کارتهای حافظه همچون سیمکارت با باز کردن در پشتی یا جستجوی اطراف دستگاه شما قابل دسترسی بوده و گاهی اوقات برای خارج کردن آنها از دستگاه باید یکبار آنها را به داخل فشار دهید تا به سمت بیرون پرتاب شود.
خارجکردن سیمکارت
تقریبا میتوان گفت همه تلفنهای همراه از سیمکارت برای برقراری مکالمات تلفنی و ارسال و دریافت پیام کوتاه کمک میگیرند.
همچنین برخی تبلتها نیز از این قابلیت پشتیبانی کرده و با قرار دادن سیمکارت داخل آنها میتوانید از مکالمات تلفنی، ارسال و دریافت پیام کوتاه و ارتباطات اینترنتی استفاده کنید.
پس هنگامی که قصد دارید تلفن همراه یا تبلت خود را تعویض کنید یا آن را به فروش برسانید، باید توجه ویژهای به سیمکارت داشته باشید. در بسیاری از موارد کاربران قصد دارند از سیمکارت فعلی دستگاه خود در دستگاه جدید استفاده کنند.
در چنین شرایطی، احتمال فراموشکردن خروج سیمکارت از دستگاه اول به دستگاه جدید نزدیک به صفر است، اما مواردی نیز وجود دارد که کاربر قصد دارد سیمکارت جدیدی را نیز تهیه کند که در این موارد ممکن است خروج سیمکارت از دستگاه قبلی فراموش شود.
پس توجه داشته باشید پیش از انجام هر کاری سیمکارت را از دستگاه خارج کنید. روش انجام این کار نیز به شرح زیر است.
ـ چنانچه در پشت دستگاه شما باز میشود، به احتمال زیاد با باز کردن آن سیمکارت قابل مشاهده و دسترسی خواهد بود. (ممکن است سیمکارت زیر باتری قرار گرفته باشد)
ـ چنانچه پشت دستگاه شما دری برای باز شدن وجود ندارد این احتمال وجود دارد که اطراف دستگاه شما شیاری برای قرارگیری سیمکارت تعبیه شده باشد. در این موارد باید با مشاهده لبههای دستگاه خود شیار مربوطه را پیدا کرده و سیمکارت را از آن خارج کنید. (در برخی مدلها باید با استفاده از سوزن مخصوصی سیمکارت را از دستگاه خارج کنید)
وسایل جانبی
در بسیاری از موارد وسایل جانبی همراه با دستگاه فروشی به صاحب جدید تحویل میشود، اما گاهی اوقات برخی وسایل همچون هدفونهای قویتر، هندزفری بلوتوثی که جداگانه خریداری کردهاید و کیف تلفن همراه یا تبلت میتوانند توسط دستگاه جدید شما نیز مورد استفاده قرار گیرند. در چنین شرایطی میتوانید این وسایل را از فهرست اقلام فروشی خود خارج کنید.
توجه داشته باشید مواردی همچون محافظهای صفحهنمایش را نمیتوان از روی نمایشگر جدا کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد، اما در صورتیکه این محافظها خش برداشته یا بهدلیل مرور زمان جلوه بدی را به نمایشگر شما داده است، پیشنهاد میکنیم آنها را از روی نمایشگر جدا کنید تا کیفیت دستگاه شما بهدلیل وجود این محافظها زیر سوال نرود!
2 ـ اقدامات نرمافزاری: عموم کاربران با مجموعه اقدامات سختافزاری آشنایی دارند، اما بسیاری از آنها با اقدامات نرمافزاری آشنا نیستند و در مواردی نیز کاربران تصور میکنند با حذف تصاویر و ویدئوهای شخصی خود میتوانند تلفن همراه یا تبلت را به صاحب جدید منتقل کنند. مواردی همچون کاربری حساب گوگل، ایمیلها، متنهای محرمانه و پشتیبانگیری از اطلاعات ذخیرهشده در دستگاه فعلی از جمله گزینههای نرمافزاری بهشمار میرود که پیش از فروش دستگاه اندرویدی خود باید به آنها توجه کنید.
پشتیبانگیری
پیشتر چند بار به حذف اطلاعات شخصی و محرمانه اشاره کردیم، اما توجه داشته باشید پیش از حذف این اطلاعات باید یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کنید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را به دستگاه جدید خود منتقل کنید. در صورتی که اطلاعات شما در کارت حافظه مجزا ذخیره شده باشد، میتوانید با خارجکردن کارت حافظه یا انتقال اطلاعات آن به هارددیسک رایانه، عملیات پشتیبانگیری را به انجام برسانید. در غیر اینصورت اگر اطلاعات را در حافظه داخلی دستگاه ذخیره کردهاید، باید به کمک نرمافزارهای ارائهشده همراه با دستگاه یا با استفاده از کابلهای ارتباطی موجود و انتخاب حالت اتصال حافظه انبوه، اطلاعات موجود در حافظه را روی هارددیسک رایانه کپی کنید.
توجه: بسیاری از تلفنهای همراه و تبلتها تصاویر و فیلمهای خود را در پوشهای با نام DCIM ذخیره میکنند، اما توجه داشته باشید نرمافزارهای نصبشده روی دستگاه شما ممکن است از پوشه دیگری برای ذخیره این اطلاعات استفاده کنند و هنگام تهیه نسخه پشتیبان این پوشهها را نیز فراموش نکنید.
در بسیاری از موارد، فهرست مخاطبان، ایمیلها و... در حساب کاربری گوگل شما ذخیره میشود. در صورتیکه حساب کاربری گوگل را در دستگاه اندرویدی خود فعال کردهاید میتوانید براحتی با فعال کردن آن در دستگاه جدید نیز از این اطلاعات بهرهمند شوید، اما در صورتیکه این اطلاعات را روی تلفن همراه یا تبلت ذخیره کردهاید، باید به کمک نرمافزارهای جانبی یا دیگر روشهای هماهنگسازی نسبت به تهیه نسخه پشتیبان از آنها نیز اقدام کنید.
پاکسازی اطلاعات
پس از حصول اطمینان از تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات موردنظر، باید مرحله پاکسازی را به اجرا درآورید. روشهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. شما میتوانید دستگاهتان را در حالت ریکاوری بوت کنید و از فرمانهای Reset و پاکسازی برای بازگشت به تنظیمات کارخانه کمک بگیرید یا این که به بخش Settings مراجعه کرده و در قسمت Backup & reset، گزینه Factory data reset را انتخاب کنید (توجه داشته باشید این گزینه ممکن است در دستگاههای مختلف دارای عنوان و روش دسترسی دیگری باشد، اما در حالت کلی عنوانها و روش دسترسی شبیه به یکدیگر هستند).
استفاده از این گزینه موجب پاکسازی تمام اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه و بازگردانی آن به تنظیمات کارخانهای میشود. در این شرایط دستگاه شما یکبار راهاندازی مجدد میشود و در بوت مجدد خود، همچون روز اول اطلاعاتی را بهعنوان تنظیمات پایه از شما درخواست میکند.
توجه داشته باشید در بسیاری از موارد این گزینه قادر به پاکسازی اطلاعات ذخیره شده در کارت حافظه نیست، پس در صورتیکه کارت حافظه را از دستگاه خارج نکردهاید، پیش از فروش یا انتقال آن به کاربر جدید از حذف اطلاعات ذخیره شده در آن اطمینان حاصل کنید.
روت و رام سفارشی
گاهی اوقات کاربران حرفهای دستگاه خود را روت میکنند یا رامهای سفارشی روی آن نصب میکنند. چنانچه جزو این دسته از کاربران هستید و دستگاه خود را روت یا رامهای سفارشی روی آن نصب کردهاید، پیشنهاد میکنیم پیش از فروش یا انتقال آن به دیگران، رام اصلی دستگاه را روی آن نصب کرده و همه چیز را به حالت اولیه بازگردانید. (در صورتیکه با روت و رام آشنایی ندارید مطمئنا دستگاه شما شامل این مرحله نمیشود و میتوانید از آن صرف نظر کنید)
حرف آخر:
پیشنهاد میکنیم هرآنچه خودتان به آن نیاز دارید و هرآنچه را نمیخواهید در اختیار صاحب جدید تلفن همراه یا تبلتتان قرار بگیرد پیش از فروش از دستگاهتان خارج کرده یا نسبت به حذف آن اقدام کنید.
منبع: androidcentral - مترجم:مریم محمدبیکی فراهانی / ضمیه کلیک
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با سرپرست اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل سازمان نظام پزشکی کشور مطرح شد
فرزاد آشوبی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد