قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که از سال 86 روند نزولی تعداد کشتههای حوادث رانندگی در کشور آغاز شد و برای اولین بار پس از یک دهه در سال 91 به زیر 20 هزار کشته کاهش پیدا کرد، گفت: به موازات، تعداد کشتههای تلفات تصادفات رانندگی در تهران نیز برای نخستین بار پس از سالها در سال گذشته سه رقمی شد و به زیر یک هزار کشته رسید.
علیرضا سلیمانی افزود: به طور میانگین در سال گذشته هر ماه 82 نفر بر اثر حوادث رانندگی در تهران کشته شدند که فروردین و آبان شاهد کمترین و مهر شاهد بیشترین تعداد تلفات بودهاند.
پر تلفاتترین و کم تلفاتترین مناطق تهران در حوادث رانندگی
وی با اشاره به این که به طور متوسط در سال گذشته در هر منطقه تهران 45 نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته شدند که تعداد کشتههای مناطق 20 و 4 بیش از دو برابر سایر مناطق بوده و پس از این دو منطقه پر تلفات، منطقه 15 بیشترین کشته را داشته اظهار کرد: در مقابل، مناطق 9 و 10 کمترین کشته را داشتهاند و پس از این دو منطقه نسبتاً کم تلفات، منطقه یک کمترین کشته را داشته است.
سلیمانی با بیان این که در تحلیل کشتههای تصادفات رانندگی با محاسبه نسبت تعداد کشتهها به تعداد جمعیت، شاخصی تحت عنوان «شاخص سلامت» به دست می¬آید، تصریح کرد: بر اساس این شاخص منطقه 20 و بعد از آن مناطق 19 و 22 در بدترین وضعیت و در مقابل، مناطق 1، 7 و 14 در بهترین وضعیت قرار دارند.
مردان تهرانی 5 برابر زنان در تصادفات کشته میشوند
وی با اشاره به این که از مجموع کشتهشدگان حوادث رانندگی تهران در سال گذشته 813 نفر یعنی 83 درصد مرد و 169 نفر یعنی 17 درصد زن بودهاند و به عبارتی تعداد مردانی که در تصادفات کشته میشوند نزدیک به 5 برابر زنان است، اظهار کرد: این موضوع نشاندهنده این است که اغلب کشتهشدگان سرپرست خانواده خود میباشند که میتواند تأثیر غیر قابل جبرانی بر خانوادههای آنها بر جای بگذارد.
سلیمانی با بیان این که از مجموع 982 کشته حوادث رانندگی تهران در سال گذشته، 527 نفر یعنی 5/53 درصد را عابران پیاده تشکیل میدهند، تصریح کرد: 299 نفر یعنی 5/30 درصد از کشتهشدگان نیز رانندگان وسایل نقلیه و راکبان موتورسیکلت و 156 نفر یعنی 16 درصد مابقی نیز سرنشینان وسایل نقلیه یا ترکنشینان موتورسیکلتها بودهاند.
عابرانی که لباس تیره میپوشند دو برابر بیشتر کشته میشوند
وی با تاکید بر این که از هر دو شهروندی که بر اثر حوادث رانندگی در تهران کشته میشوند حداقل یک نفر عابر پیاده است، سهم بیش از 50 درصدی عابران پیاده در تلفات تصادفات رانندگی تهران را بسیار قابل تأمل دانست و گفت: این موضوع میبایست به صورت جدی مورد توجه و به طور ویژه مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان با تاکید بر این که عابران پیادهای که هنگام فوت بر اثر تصادف لباس تیره بر تن داشتهاند، بیش از دو برابر عابرانی است که در این هنگام لباس روشن پوشیده بودند، خاطرنشان کرد: این موضوع نشاندهنده این است که استفاده از رنگهای روشن برای عابران پیاده در هنگام شب یک ضرورت است و میتواند جان آنها را مورد محافظت قرار دهد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد