همزمان با 17 رجب سالروز وفات ناخدا عباس دریانورد نوحه سرای بوشهری و مداح اهل بیت؛

نشست شعر هیئت در بوشهر برگزار می شود

خاموشی چراغ انجمن شعر خواجو

استاد حمید مظهری متخلص به «اشک کرمانی» چند روز پیش در هفتادوپنج سالگی بدرود حیات گفت. وی سرودن شعر را در هفده سالگی آغاز کرد و همان زمان، به انجمن شعر خواجو پیوست.
کد خبر: ۶۰۳۱۲۵
خاموشی چراغ انجمن شعر خواجو

انجمن شعر خواجو یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های شعر کشور محسوب می‌شود و نزدیک به یک قرن قدمت دارد و معروف است که چراغ آن را شاعر شهیر کرمان، فواد کرمانی در سه‌شنبه روزی برافروخت و این چراغ از آن تاریخ تا امروز همچنان می‌سوزد و از دل جلسات آن که همچنان سه‌شنبه‌ هر هفته برگزار می‌شود، بسیاری از شاعران دیروز و امروز کرمان بر آمده‌اند.

مرحوم مظهری به انجمن خواجو عشق می‌ورزید و بدان تعصب خاصی داشت و طی سه دهه مدیریت آن، توانست شاعران زیادی را دور هم گرد آورد.

تعدادی از این شاعران، صداهای متفاوت و متنوع شعر امروز کرمان را نمایندگی می‌کنند و با این‌که بعدها در سلوک شعری خود منش و روش متفاوتی را در پیش گرفتند، اما حرمت این استاد کهن را همواره نگه می‌داشتند و طرفه آن‌که اشک کرمانی نیز با وجود اختلاف مشربی که بر سر مسائل شعر با بعضی از شاگردان خود داشت، همواره نگران وضع آنها بود و اگر دستش می‌رسید، دست‌شان را می‌گرفت.

انجمن شعر خواجو، با این قدمت مثال زدنی، یکی از نمونه‌های روشنی است از این واقعیت انکارنشدنی که به رغم همه تحولات دنیای مدرن، انجمن‌های شعر هنوز کارکرد و تاثیر خود را در جهتگیری و بالندگی استعدادهای شعر از دست نداده‌اند و مهم‌ترین مسیر پرورش شاعران جوان به شمار می‌آیند.

مرحوم مظهری، از بنیانگذاران اصلی کنگره شعر رضوی بود و آن را در ابتدا، ماوایی و بهانه‌ای برای دورهم نشینی سالانه شاعران استان کرمان قرار داد و بعدها که صبغه ملی پیدا کرد، مکانی شد برای ملاقات شعر کرمان با شعر جوان کشور.

حمید مظهری، در دو سه دهه اخیر، به نماد سنت شعر و شعر سنتی کرمان تبدیل شده بود. و با این‌که در کرمان، شاعران سنتی‌گویی بودند و هستند که هم از لحاظ سن و سال و ریش‌سفیدی، و هم از جنبه تسلط بر اسلوب‌های شعر کهن، بر او پیش‌دستی داشتند، اما آن مرحوم به اعتبار حضور پررنگش در عرصه‌های فرهنگی، و هم‌نفس بودنش با چهره‌های شعر امروز کرمان، و اهمیت دادن به جوانان و به رسمیت شناختن نحله‌های گوناگون شعری، به حق جایگاه ارزنده‌تری پیدا کرده بود و همگان او را به عنوان نماد سنت شعر و شعر سنتی کرمان می‌پذیرفتند.

تکاپوی مرحوم مظهری در روشن نگه داشتن چراغ انجمن شعر خواجو، و استمرار حضورش در برنامه‌های ادبی و فرهنگی کرمان، از او چهره یک شخصیت موثر ادبی در ذهن شاعران و ادب دوستان دیار کریمان رقم زده بود. و از این رو، مرگ او، دریغ و داغی بزرگ در جان جامعه ادبی کرمان برانگیخت. یادش گرامی باد.

سید علی میرافضلی - شاعر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها